صنایع دستی خراسان جنوبی در تار و پود مشکلات گرفتار است

ایران جزو 10 کشور برتر در جهان است که جایگاه خوبی دارد اما تولید ثروت از طریق صنایع دستی 600 میلیون دلار است که در مقایسه با دیگر کشورها حکایت پر غصه صنایع دستی کشور است که اگر حمایت شود می‌تواند جاپای صنایع نفتی بگذارد.
صنایع دستی خراسان جنوبی در تار و پود مشکلات گرفتار است
به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی  گفت: یکی از مشکلات صنایع دستی عدم بازاریابی برای فروش محصولات است برنامه داریم با تولید خودکفا بتوانیم بازارها و نمایشگاه‌های خوبی را برای فروش و به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان صنایع دستی استان ایجاد کنیم.

شاهوردی با بیان اینکه احداث بازارچه دائمی صنایع دستی، راه اندازی نمایشگاه فصلی موقت در تمام شهرستان‌های استان پیش بینی شده افزود: امید است این برنامه‌های ابتدایی بتواند بخشی از مشکلات را کم کند و در نمایشگاه‌های ملی هم مشارکت خواهیم داشت تا صنعتگران از بابت فروش خیال راحت تری داشته باسند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: طبق برآورد‌ها صادرات صنایع دستی در خراسان جنوبی حدود 267 هزار دلار در سال گذشته بوده است. همچنین در سال 1400 در زمینه صنایع دستی خراسان‌جنوبی 517 مجوز صادر و 700 نفر نیز در رشته‌های مزیت دار استان آموزش دیدند.

شاهوردی با بیان اینکه اعتبارات مصوب در بخش صنایع دستی در سال 1400 حدود سه میلیارد و 215 میلیون تومان بود که از این میزان دو میلیارد تومان تخصیص یافت افزود: قرار است طی سه سال آینده مجوز 10 مجتمع کارگاهی صنایع دستی را صادر و سه نمایشگاه ملی را نیز برپا کنیم.

وی افزود: 350 نفر از هنرمندان صنایع دستی بیمه تأمین اجتماعی و 3 هزار و 300 نفر نیز بیمه صندوق روستاییان هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با گلایه از مقدار کم تسهیلات پرداختی به صنعتگران حوزه صنایع دستی گفت: برای حمایت از صنعتگران از محل بند الف تبصره 18 حدود 21 میلیارد تومان تسهیلات به بانک معرفی کردیم که از این میزان تاکنون 4 میلیارد و 150 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است؛ در بحث تسهیلات بند الف پیگیری‌هایی داشته‌ایم که تسهیلات به دو برابر افزایش پیدا کند و سه رشته صنایع دستی را نیز احیا کنیم.

شاهوردی با اشاره به اینکه اولویت ما برای واگذاری خانه‌های قدیمی حوزه صنایع دستی است افزود: اگر استان در زمینه ساختمان اداری میراث فرهنگی با ما همکاری لازم را نداشته باشید، علیرغم میل باطنی مجبور خواهیم شد ساختمان اداری را به باغ و عمارت رحیم آباد ببریم.


کد خبرنگار : 100