حذف رانت در صنایع لبنی| مردمی سازی یارانه‌ها به نفع صنایع کوچک

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه طرح مردمی سازی توزیع یارانه ها موجب حذف رانت ارزی در صنایع لبنی می شود، گفت: طرح جدید اقتصادی دولت در دراز مدت به نفع صنایع کوچک است.
حذف رانت در صنایع لبنی| مردمی سازی یارانه‌ها به نفع صنایع کوچک
به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان : محمد علی رمضانی اظهارکرد: در مورد تأثیرات مردمی‌کردن توزیع یارانه‌ها بر بخش صنایع لبنی باید تأثیرکوتاه مدت و بلندمدت آن را به صورت جدا ارزیابی کرد.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند بیان‌کرد: دولت چاره‌ای جز اجرای این طرح نداشت چرا که به وضوح مشاهده کرده بودیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی از شرکت‌های بزرگ در حوزه محصولات لبنی رانت ایجاد کرده بود و حتی برای بهره‌مندی از ارز دولتی محصول کمتری وارد بازار می‌کردند.

تأثیربلندمدت طرح مردمی سازی یارانه ها بر بخش اشتغال


رمضانی با تأکید بر اینکه ما در ماه های اول و در واقع ۵-۶ ماه نخست اجرای طرح مشکلاتی خواهیم داشت و حتی ممکن است برخی از مشاغل فعال در بخش دامداری و لبنی از بین برود، افزود: ولی در دراز مدت موجب ایجاد مشاغل در بخش های دیگر خواهد شد و از همه مهمتر بین صنایع لبنی رقابت ایجاد می‌کند.

وی گفت: در گذشته مواردی وجود داشته که کارخانه‌های بزرگ حتی برای واردات چوب بستنی ارز دولتی می‌گرفتند و از رانت‌های مختلف بهره مند می‌شدند که موجب آسیب به صنایع کوچک می شد که الان همه چیز در بازار رقابتی و بازار آزاد و بدون رانت مشخص می شود.

التهاب افکنی در بازار برای دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند اظهارکرد: این شرکت‌های بهره‌مند از رانت اصولا یا تولید کمتر داشتند و یا تولیدات را وارد بازار نمی‌کردند تا جامعه نیاز به واردات محصولی مثلا کره پیدا کند و شرایط برای دریافت ارز دولتی برایشان به وجود آید.

رمضانی با تأکید مجدد بر اینکه اجرای طرح مردمی‌سازی توزیع یارانه‌ها در دراز مدت به نفع صنایع کوچک و متوسط و جامعه خواهد بود، بیان‌کرد: البته باید به این نکته توجه کنیم که اجرای این طرح خرید لبنیات توسط مردم را کاهش می‌دهد و وقتی بازار تقاضا نداشته باشد تولید نیز کاهش می‌یابد و تا تقاضای بازار افزایش پیدا نکند با اعطای تسهیلات و سرمایه در گردش هم نمی‌توان مشکل را حل کرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر در خراسان ‌سه واحد لبنی فعال در شهرهای بیرجند، طبس، خضری – نیمبلوک وجود دارد.


کد خبرنگار : 100