تصویب طرح مدیریت وسیع‌ ترین پناهگاه حیات‌ وحش ایران

مدیرکل دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌ زیست از تصویب طرح مدیریت وسیع‌ترین پناهگاه حیات‌وحش کشور در خراسان جنوبی خبر داد .


به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان ، رضا اقتدار گفت: «پناهگاه حیات‌وحش نایبندان» وسیع‌ترین منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست است که با وسعتی بیش از 5/1 میلیون هکتار در قلمرو سرزمینی استان خراسان جنوبی قرار دارد.


مدیرکل دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مطالعات طرح مدیریت «پناهگاه حیات‌وحش نایبندان» سال 1397 در دانشگاه یزد انجام و این منطقه به 8 زون یا پهنه مدیریتی تفکیک‌شده است.
«پناهگاه حیات‌وحش نایبندان» وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده ایران است که در شهرستان طبس، استان خراسان جنوبی واقع‌شده است. این منطقه سال 1380 به‌عنوان «پناهگاه حیات وحش تحت حفاظت» قرار گرفت.


ویژگی خاص نایبندان دورافتادگی کامل آن و محاصره شدن از هر سو با دشت کویر است. وجود دو قله مرتفع نایبندان و علی‌آباد موجب شده تا منابع آبی لازم برای رشد گیاهان و زندگی حیوانات مختلف در این منطقه فراهم شود.
نایبندان منطقه‌ای با کمترین تعارضات انسانی و حداقل فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی است و این شرایط طبیعی نسبتاً بکری را برای جانوران پناهگاه فراهم آورده است.


کد خبرنگار : 100