ادامه عملیات مرمت و محوطه سازی بازار میثم و مجموعه تاریخی سرایان

مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان از ادامه عملیات بهسازی و محوطه سازی مجموعه تاریخی شهر سرایان خبر داد .

 محمد عرب گفت : مجموعه تاریخی شهر سرایان شامل : کاروانسرا ، حمام ، آب انبار ، بازار و مسجد جامع می شوند که با تصویب پروژه در ستاد بازآفرینی شهری و تامین اعتبار به مبلغ 4000 میلیون ریال از طریق اداره کل مسکن و شهرسازی عملیات محوطه سازی و مرمت مجموعه تاریخی شهر سرایان با طراحی و نظارت میراث فرهنگی بزودی آغاز خواهد شد.


عرب ضمن تشکر از اداره کل راه و شهرسازی و ستاد بازآفرینی شهرستان گفت : در این مرحله تکمیل محوطه سازی زمین کنار حمام و روبروی بازار بعنوان بوستان محله ای با اجرای آجر فرش و سنگ فرش ، فضای سبز و فضای بازی کودک ، جمع آوری و اجرای مجدد سنگ فرش اطراف آب انبار ( مابین بازار و حمام که بسیار فرسوده شده) ، اندود کاهگل پشت بام بازار میثم و مرمت فضای داخلی غرفه های صنایع دستی پیش بینی شده است.


وی افزود : محور فرهنگی – تاریخی بازار در محدوده بافت تاریخی و در جنوب شرق شهر واقع گردیده و با شماره 29323 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این محور بخشی از بازار بزرگ میثم است که بیشتر هویت تاریخی خور را حفظ کرده است.علاوه بر اهمیت فرهنگی تاریخی بازار باید ارتباط آن را با بناهای با ارزش دوره صفوی که بازار در پیرامون آنها واقع شده یعنی حمام ، آب انبار ، مسجد جامع و کاروانسرا مد نظر داشت.


مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان افزود : بازار به همراه بناهای شاخص مذکور و بافت پیرامون آن هویت شهری گذشته را به نمایش می گذارد و در حال حاضر 8 کارگاه زنگوله سازی و آهنگری سنتی و یک کارگاه خراطی در این مجموعه فعال هستند و فعال کردن و احیاء کامل مغازه های بازار از برنامه ها و اولویت های میراث فرهنگی بعنوان اولین و تنهاترین ورکشاب سنتی و دائمی صنایع دستی استان می باشد. محدوده تاریخی شهر سرایان شامل 12 اثر ثبتی و دو اثر تاریخی واجد شرایط ثبت که پرونده ثبت آنها در حال تهیه می باشد نیز در این محدوده قرار دارند.همچنین بناهای تاریخی آرامگاه تورانشاه ، مزار میرزاها و آب انبار بالا نیز جزء آثار ثبتی هستند که خارج از محدوده تاریخی واقع شده اند.


عرب اظهار امیدواری کرد با تامین اعتبار کامل پروژه و تداوم تخصیص اعتبار ، جداره سازی و کف سازی محدوده تاریخی شهر تا قسمت شمال مسجد جامع و خانه های تاریخی یزدانی و رفیعی و مسجد آهنگران ادامه پیدا کند و کف سازی این محدوده جزء برنامه های میراث فرهنگی می باشد.


کد خبرنگار : 100