پیشرفت ۴۰ درصدی زیرسازی راه‌ آهن بیرجند - یونسی

پیشرفت فیزیکی زیرسازی راه‌آهن بیرجند به ۴۰ درصد رسید.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: پیشرفت فیزیکی قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند - یونسی از خراسان جنوبی به سمت خراسان رضوی در بخش زیرسازی به ۴۰ درصد رسیده است.

داعی افزود: عملیات اجرایی طرح ریلی خراسان جنوبی پس از سال‌ها انتظار سال ۱۳۹۸ آغاز شد و طول راه‌آهن بیرجند - یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که از این مقدار ۹۰ کیلومتر در قالب ۲ قطعه ۵۸ کیلومتری از طرف ایستگاه یونسی گناباد و ۳۲ کیلومتری نیز از طرف بیرجند در دست اجراست.

وی گفت: تسریع در تامین مالی احداث راه‌آهن بیرجند - یونسی یکی از مصوبات سومین سفر استانی رییس جمهور است که مقرر شد ۲ هزار و 6۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی پرداخت شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: براساس مصوبه سفر رییس جمهور به استان باید از طریق کنسرسیوم بانک‌های عامل با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه کشور و صندوق توسعه ملی تسهیلات پرداخت شود.

داعی گفت: همچنین مقرر شد در صورت طولانی شدن فرآیند پرداخت اعتبارات مذکور و برای تامین کسری منابع مورد نیاز احداث راه‌آهن، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت راه و شهرسازی نسبت به بررسی و ارایه پیشنهاد لازم اقدام کنند.

وی افزود: پس از سفر رییس جمهور در شهریور سال گذشته به خراسان جنوبی کنسرسیوم بانکی پیگیری شده و جلساتی هم با حضور استاندار خراسان جنوبی، مدیران عامل بانک‌ها و صندوق توسعه ملی تشکیل شده که نتایج خوبی به همراه داشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: طول راه‌آهن زاهدان - بیرجند - مشهد ۹۰۱ کیلومتر است که از این مقدار ۴۲۱ کیلومتر در حوزه جغرافیایی استان خراسان جنوبی قرار دارد و حد فاصل بیرجند - یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که از این مقدار ۸۸ کیلومتر در استان خراسان رضوی بوده و ۵۸ کیلومتر آن در دست اجراست.

داعی افزود: ۱۸۳ کیلومتر دیگر در خراسان جنوبی قرار دارد که ۳۲ کیلومتر آن در مرحله زیرسازی با پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت طرح محور ریلی شرق برای اتصال بندر اقیانوسی چابهار به مشهد تقاضا داریم باقیمانده مسیر راه‌آهن تا ایستگاه یونسی نیز هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.