// ۲۸ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۲:۴۱
بشرویه تنها تولید کننده بذر پنبه خرداد در ایران

شهرستان بشرویه با تولید سالانه بیش از ۸۰۰ تن بذر پنبه، تنها تولید کننده رقم خرداد در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه ، گفت: بشرویه تنها تولید کننده بذر خرداد در ایران میزان تولید سالیانه بذر گواهی شده پنبه حدود ۷۶۰ تن و سایر طبقات بذری ازجمله الیت ۶۰ تن، سوپر الیت ۱۵ تن و نوکلئوس ۰.۶ تن است و تمامی بذور دلینته با سموم گائوچو و کاربوکسین تیرام ضد عفونی می‌شود.

سرچاهی افزود: بذر تولیدی بشرویه، علاوه بر تامین بذر مورد نیاز استان به استان‌های اردبیل، قم، فارس، خراسان رضوی و خراسان شمالی و تمام استان‌های متقاضی ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه رقم خرداد زودرس بوده و دو دوره کمتر نیاز به آبیاری دارد و از طول دوره رشد کمتری برخوردار است، افزود: در رقم خرداد امکان کاشت بذر پنبه پس از برداشت گندم وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه، کشاورزان پنبه کار در بشرویه را هزار و ۳۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: شهرستان بشرویه با دارا بودن سه هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت پنبه دارای رتبه اول استان است که میانگین تولید آن دو هزار و ۸۰۰ کیلوگرم در هر هکتار و ۹ هزار و ۸۰۰ تن وش پنبه در سال است.

به گفته وی کاشت پنبه در شهرستان بشرویه از نیمه اردیبهشت آغاز می‌شود و تا پایان خرداد ادامه دارد.

سرچاهی افزود: پنبه تولیدی شهرستان بشرویه از لحاظ کیفیت دارای برتری منحصر به فرد بوده به طوری که از نظر استحکام الیاف و طول آن جزء پنبه‌های با کیفیت کشور است.

وی گفت: میزان اشتغال زایی این محصول در هر هکتار فقط در مراحل کاشت، داشت و برداشت ۹۵ نفر روز است که در مجموع در شهرستان ۳۳۲ هزار و ۵۰۰ نفر روز اشتغال زایی ایجاد می‌کند.

سرچاهی افزود: زمان برداشت پنبه از نیمه مهر ماه آغاز و تا آخر دی ادامه دارد که بخشی از آن به وسیله ۸دستگاه کمباین برداشت پنبه و بخش دیگر آن توسط کارگر برداشت می‌شود.

وی پایین بودن قیمت تضمینی خرید پنبه، عدم حمایت از محصول پنبه و مد نظر قرار ندادن پنبه به عنوان یک محصول اصلی استان، عدم وجود کارخانه لینترگیری در شهرستان، مستهلک بودن دستگاه‌های جین کارخانجات پنبه پاک کنی و فقدان وجود زنجیره کامل پنبه و صنایع وابسته به آن در شهرستان از جمله کارخانه ریسندگی و روغن کشی را از جمله مشکلات کشاورزان پنبه کار استان برشمرد.


کد خبرنگار : 100