// ۲۹ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۵:۰۹
تولید ۳۵ درصد محصولات پروتئینی خراسان‌جنوبی توسط عشایر

مسئول بسیج عشایر خراسان‌جنوبی گفت: میزان ۳۵ درصد محصولات پروتئینی استان توسط عشایر تولید می‌شود. 

۳۵ درصد محصولات پروتئینی خراسان‌جنوبی توسط عشایر تولید می‌شود

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، حسین نجف‌پور، مسئول بسیج عشایر خراسان‌جنوبی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه استان، اظهار داشت : نظام اسلامی برای عشایر ارزش قائل است و آن‌ها را یکی از قشرهای مهم می‌شاسند که در راه سازندگی و در دفاع کشور سهیم هستند.

وی با بیان اینکه ۲۹ اردیبهشت‌ماه سال ۵۸ جمعی از عشایر با بنیان‌گذار انقلاب دیدار کردند، تصریح کرد : امام امت آن‌ها را ذخایر امت نام گذاشتند امروز تجدید میثاقی با اندیشه‌های امام و تجدید میثاقی با مقام معظم رهبری دارند.

مسئول بسیج عشایر خراسان‌جنوبی با بیان اینکه عشایر استان همیشه پای کار نظام بوده‌اند، یادآور شد: حماسه‌آفرینی در یوم‌الله‌ها، تقدیم ۷۲ شهید، حضور در انتخابات و حضور در راهپیمایی نمونه‌های افتخارآمیزی از آن‌ها است.

نجف‌پور خراسان‌جنوبی را چهارمین استان عشایری کشور عنوان کرد و افزود: جمعیت عشایر استان ۷۲ هزار نفر است که ۹ درصد جعیت استان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه عشایر استان یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین دارند، یادآور شد: حدود ۳۵ درصد محصولات پروتئینی و ۲۵ درصد صنایع‌دستی استان را تولید می‌کنند.

مسئول بسیج عشایر خراسان‌جنوبی با بیان اینکه عشایر در زمینه تأمین امنیت اصالت فرهنگی و اجتماعی نیز پیشرو بوده‌اند، ادامه داد: جمعیت کثیری از عشایر به عضویت بسیج در آمده‌اند و در عرصه‌های دینی، تربیتی، فرهنگی، اقتصادی، ورزشی و محرومیت‌زدایی فعالیت می‌کنند.

۸۰ درصد عشایر در مناطق مرزی

نجف‌پور با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد عشایر در مناطق مرزی، نقاط کور و صعب‌العبور فعالیت دارند، اضافه کرد: حدود ۲۰ درصد آن‌ها نیز در حاشیه کویر فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه عشایر همیشه همیار نیروهای مرزبانی و سربازان گمنام امام زمان(عج) هستند، گفت: نظام اسلامی ضمن حفظ کرامت انسانی، خدمات بسیار زیادی را در ۴۴ سال گذشته به عشایر عرضه کرده است.

مسئول بسیج عشایر خراسان‌جنوبی تصریح کرد: نعمت امنیت در مناطق عشایرنشین، آب بهداشتی، برق، گاز، آموزش و ارتباطات از برکات انقلاب اسلامی ایران بوده است.

نجف‌پور با اشاره به تغییرات آب و هوایی و خشکسالی‌های پی درپی در خراسان‌جنوبی، یادآور شد: با وجود کمبود آب شرب، کمبود ایلراه‌ها، فقر مراتع، کمبود و گرانی علوفه، اجرای ناصحیح خرید تضمینی دام عشایری و عدم حمایت از صنایع‌دستی صبورانه در تأمین امنیت و تولید ملی انجام وظیفه می‌کنند.

وی با بیان اینکه سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی در سال گذشته با واردات یک‌هزار و ۶۰۰ تن علوفه از استان‌های جنوبی کشور با حداقل هزینه به عشایر کمک کرده است، ادامه داد: همچنین توزیع ۴۰ تانکر آب شرب با کمک خیرین، ساخت ۳۰ واحد الگویی دام و طیور، کشت ۲۰۰ هکتار زیره در اراضی دیم، اجرای خط آب یکی از روستاهای عشایری بعد از ۱۰ سال، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال به مبلغ حدود ۶ میلیارد تومان، اولویت گروه‌های جهادی غیربومی به مناطق عشایری و مرزی، ساخت حمام ضدکنه، توزیع جوجه بومی تخم‌گذار و احیای قنوات خشک شده از دیگر کمک‌های سپاه به عشایر استان بوده است.


کد خبرنگار 100