// ۲۷ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۳:۰۳
تفرجگاه بند دره بیرجند با مصوبه سفر رییس جمهور ارتقا می‌یابد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با تاکید استاندار و با توجه به مصوبه سفر رییس جمهور، منطقه تفرجگاهی "بند دره" بیرجند باید ارتقا یابد.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، علیرضا عباس‌زاده در جلسه بررسی پروژه توسعه منطقه گردشگری بند دره افزود: با توجه به ظرفیت‌های بالای بند دره، این منطقه گردشگری باید به عنوان تفرجگاهی ممتاز مورد توجه قرار گیرد تا مردم و گردشگران بتوانند از آن بهره ببرند.

وی با اشاره به اقداماتی که در راستای توسعه این منطقه صورت گرفته است تاکید کرد: اقدامات زیرساختی و پروژه‌های عمرانی دستگاه‌ها در این منطقه باید استمرار یابد.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تعلق خاطر مردم به این منطقه و بازدید میدانی خود از روند اجرای پروژه‌ها در بند دره گفت: بند دره باید در حد ظرفیت خود ارتقا داده و به آن توجه شود لذا برای بهره‌مندی بیش از پیش مردم زیرساخت‌های آن مجموعه باید فراهم شود.

وی اظهار داشت: برای اینکه منطقه گردشگری بند دره بتواند به عنوان مرکزی توانمند به ارائه خدمات گردشگری بپردازد، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با برگزاری جلساتی معضلات و ظرفیت‌های منطقه را شناسایی کند.

عباس‌زاده افزود: تاکنون ۳۵ میلیارد تومان در این منطقه هزینه شده اما باید براساس طرح کارشناسی شده، ادامه یابد تا از این ظرفیت در راستای توسعه گردشگری نهایت بهره را ببریم.

وی گفت: با هم‌افزایی دستگاه‌های خدمات‌رسان ابتدا امکانات زیرساختی منطقه کامل می‌شود و پس از آن با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان، طرح توسعه بند دره آماده و اجرایی خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: لازم است طرح توسعه بند دره براساس ضوابطی طراحی شود که کارگروه گردشگری تعیین می‌کند.

وی با بیان اینکه حدود و صغور و مستثنیات منطقه توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تعیین شود افزود: هر گونه اقدام در مستثنیات نیز منوط به مصوبه کارگروه گردشگری است.

بند دره در پنج کیلومتری انتهای خیابان مدرس بیرجند در میان رشته کوه باقران قرار گرفته و به علت آنکه آب بند از دره بالا و پایین عبور می‌کند به این نام شهرت یافته است.

کوهستانی بودن منطقه موجب شده که این بند یا سد تاریخی همواره مورد توجه و استقبال کوهنوردان قرار گرفته و چشمه آبی که از دل کوه می‌جوشد نیز توجه گردشگران و حتی مردم منطقه را به خود جلب کرده است. این اثر جزو آثار به ثبت رسیده ملی ایران محسوب می‌شود.

عملیات اجرایی طرح بهسازی و تامین زیرساخت‌های منطقه نمونه گردشگری "بند دره" بیرجند ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۸ با حضور مسوولان استان در این منطقه آغاز شد. این طرح با تقسیم کار بین دستگاه‌های اجرایی مربوطه اجرایی شد تا با تکمیل زیرساخت‌های لازم، شرایط برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این مجموعه تفرجگاهی مرکز استان فراهم شود.

تعریض و بهسازی راه ورودی، توسعه فضای موجود، ایمن‌سازی مسیر کمربندی، تامین روشنایی و آب، احداث سکو برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، نصب آلاچیق، ایجاد فضای سبز و امکانات ورزشی از جمله اقداماتی است که در این مجموعه پربازدید صورت گرفته و در دست انجام است.


کد خبرنگاران : 100