// ۲۶ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۳:۱۸
نیاز دامداران به افزایش ۵ برابری سرمایه در گردش

بیرجند- غریبی، رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: نیاز دامداران به سرمایه در گردش به بیش از ۵ برابر گذشته رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان اظهارکرد: با توجه به اصلاح شیوه پرداخت یارانه‌ها برای برخی از کالاها چون نهاده‌های دامی بی‌شک دامداران برای عبور از این مرحله نیاز به سرمایه در گردش زیادی دارند.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی در پاسخ به این سؤال که در خراسان‌جنوبی میزان سرمایه در گردش مورد نیاز برای دامداران چه میزان است، بیان‌کرد: در نظر بگیرید که نهاده جو قبلا به صورت دولتی و با ارز ۴۲۰۰ تومان به دست دامدار با کیلویی در حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان می رسید و الان کیلویی۱۲ هزار تومان شده است.

غریبی گفت: با توجه به تفاوت قیمت نهاده‌ای که در گذشته به صورت دولتی به دست دامدار می‌رسد با نهاده آزاد می‌توان به سرمایه در گردش مورد نیاز برای دامداران جهت خرید نهاده جدید پی‌برد و در واقع دامدار به حدود ۵-۶ برابر بیش از سرمایه گذشته خود نیاز دارد تا نهاده بخرد.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: اگر دولت سیاست‌های حمایتی خود را به صورت مستمر ادامه دهد، قیمت خرید شیر و محصولات لبنی کارشناسی شده باشد و دولت مازاد شیر را نیز خریداری کند، می‌توان گفت شرایط مطلوبی رخ خواهد داد.

غریبی با اشاره به اینکه به طور طبیعی میزان خرید مردم در ماه‌های اول اجرای طرح تا حدی کاهش خواهد یافت، یادآور شد: اگر در خراسان‌جنوبی کارخانه شیر خشک می داشتیم تا حد زیادی مشکلات دامداران از منظر فروش شیرشان کاهش پیدا می‌کرد.

وی یادآور شد: البته مسئولان و متولیان امر مطرح کرده‌اند که سرمایه در گردش مورد نیاز برخی از تولیدکنندگان از جمله دامداران را تأمین خواهند کرد ولی هنوز در عرصه اجرا چیزی مشاهده نکرده‌ایم و منتظر روزهای آتی هستیم.