// ۲۵ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۶:۱۶
عملیات اجرایی ساختمان مرکز آموزش صنایع دستی و کاروانسرا شهرستان سرایان

فاز اول ساختمان  چند منظوره :  ساختمان مرکز آموزش صنایع دستی شهرستان ،  به مساحت 250 متر مربع در مراحل پایانی اجرا قرار دارد و بزودی قسمت اداری این مجموعه به بهره برداری خواهد رسید  خواهد شد.  

 عملیات اجرایی ساختمان مرکز آموزش صنایع دستی و کاروانسرا شهرستان سرایان

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان محمد عرب مسئول میراث فرهنگی  ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان ضمن بیان این مطلب گفت : مبلغ 4000 میلیون ریال از محل اعتبارات سفر ریاست محترم جمهور به این پروژه اختصاص یافته که : اجرای اندود گچ ، آستر سیمان ، کاشی و سرامیک ، سقف کاذب ، ساخت پنجره و در ، دیوار چینی ، نماسازی ، اجرای کامل تاسیسات گرمایشی و خرید تجهیزات مورد نیاز ، اجرای سیستم روشنایی و خرید انشعابات ، اجرای شبکه آب و فاضلاب ، خرید قسمتی از تجهیزات اداری مورد نیاز و... پیش بینی شده که قسمت اعظم عملیات پیش بینی شده اجرا و یا در مراحل پایانی قرار دارد.


عرب افزود: این ساختمان دارای 700 مترمربع زیربنا که سال 1389 عملیات اجرایی آن آغاز و به دلیل محدودیت های اعتباری تاکنون به بهره برداری نرسیده است.


به گفته وی : با اعتبار پیش بینی شده قسمت اداری تکمیل و فضای بازارچه و آموزشی نیز به میزان اعتبار تخصیصی تکمیل خواهد شد و ان شاءالله با اختصاص اعتبار در کمیته برنامه ریزی شهرستان کل مجموعه ظرف سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.


عرب همچنین گفت : این پروژه برای تکمیل نیاز به اعتباری بالغ بر 9500 میلیون ریال دیگر  دارد که امیدوارم در کمیته برنامه ریزی شهرستان و از منابع ملی نیز مساعدت لازم انجام تا سریعتر به بهره برداری برسد و صنعتگران و هنرمندان و علاقمندان صنایع دستی بتوانند از ظرفیت های این مجموعه استفاده نمایند.

تعمیر و بهسازی کاروانسرای سرایان انجام می شود

در همین راستا مسئول میراث فرهنگی  ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان از شروع عملیات مرمت کاروانسرای تاریخی شهر سرایان خبر داد و گفت : بدلیل قرارگیری کاروانسرا در فهرست نهایی ثبت جهانی و با پیگیری های صورت گرفته به دلیل آسیب های وارده به بنا ، از محل منابع ملی مبلغ 2000 میلیون ریال در قالب اسناد خزانه برای تعمیر و مرمت این بنای تاریخی اختصاص یافته و بزودی عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.


عرب ضمن بیان اینکه ، در سال جاری ان شاء الله جشن ثبت جهانی کاروانسرا را در شهرستان برگزار خواهد شد ، گفت : فاز اول مرمت بنا در سال 1388 انجام و تا سال 1392 عملیات مرمتی تکمیلی انجام و موزه صنایع دستی و مردم شناسی شهرستان تکمیل و تجهیز گردید

وی ادامه داد ، به دلیل آسیب های وارده به بام بنا که در سال گذشته متاسفانه بر اثر فرسودگی پشت بام و نفوذ آب باران ، بعضی فضاهای داخلی در معرض تخریب قرار گرفت و با ابلاغ اعتبارات ملی ، عملیات مرمت نهایتاً از اول خرداد ماه آغاز خواهد شد. عملیات مرمتی پیش بینی شده شامل ، جمع آوری قسمت های آسیب دیده بام و اجرای مجدد ، جمع آوری بندکشی های فرسوده و بندکشی مجدد بام بنا ، جمع آوری سنگ فرش آسیب دیده کف حیاط و اجرای مجدد سنگ فرش و آجر فرش و ... می باشد که در مدت یک ماه انجام خواهد شد.  


عرب افزود : کاروانسرای سرایان به همراه آب انبار ، مسجد ، حمام و بازار یک مجموعه تاریخی را تشکیل می دهند. بنا به شیوه دو ایوانی ساخته شده و فضاهای معماری آن عبارتند از سر در ورودی ، هشتی ، صحن ، ایوان ها و حجره های متعدد. سردر ورودی بنا که در ضلع جنوبی آن واقع شده دارای طاق جناغی و تزئینات کاربندی است.پس از ورودی هشتی بنا قرار دارد که از طرفین به اتاق های فرعی و از مقابل به صحن منتهی می شود.در اطراف صحن حجره های متعدد برای استراحت و اقامت کاروانیان ایجاد شده.

مسئول میراث فرهنگی  ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان ،دو ایوان بنا در دو ضلع شمالی جنوبی قرار دارند و قوس طاق آنها از نوع جناغی است.در چهارگوشه صحن راهروهایی تعبیه شده که به بخش های واقع در پشت ایوان ها و حجره ها راه دارند. راهروی واقع در گوشه شمال غربی به فضای اصطبل منتهی می شود.جهت سهولت در بارگیری یا پایین گذاشتن بار حیوانات،کف صحن کاروانسرا از کف ایوان ها و حجره ها گودتر ساخته شده است.این کاروانسرا از بناهای دوره صفوی است و به رباط شاه عباسی معروف است و با شماره8733 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


به گفته عرب : در سنوات گذشته مرمت قسمت های مختلف این بنای ارزشمند شامل ؛ آواربرداری داخلی ،استحکام بخشی قسمت های آسیب دیده، سفیدکاری اتاق ها ، آجرفرش اتاق ها ، کف سازی ورودی ، ساخت و نصب درب های چوبی ، اجرای سیستم روشنایی و نورپردازی ، بام سازی و اجرای آجر فرش پشت بام ، کف سازی حیاط و ... به انجام رسیده است. راه اندازی موزه تجمیعی صنایع دستی و مردم شناسی همچنین احیا و کاربری زنده و بهره گیری از آن بعنوان ساختمان اداری میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان طی چندین سال و در حال حاضر که نیمی از بنا بعنوان موزه و مابقی  بعنوان اقامتگاه بوم گردی تجهیز و تکمیل شده و ان شاء الله بزودی افتتاح خواهد گردید.


کد خبرنگار 100