// ۲۲ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۳:۴۵
اصلاح ریل‌گذاری توزیع یارانه/رسانه‌های غربی اشک دروغین می ریزند

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با اجرای طرح جدید اقتصادی دولت اصلاح ریل‌گذاری توزیع یارانه صورت می گیرد، گفت :رسانه‌های غربی برای گرانی در ایران اشک دروغین می ریزند.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، جواد قناعت ظهر پنج شنبه در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: آنچه این روزها در حوزه یارانه‌ها و قیمت‌ها رخ داده است حذف ارز ترجیحی و حذف یارانه نیست.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه این طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها است، گفت: در گذشته این یارانه را به تولید کننده و یا واردکننده می‌دادند ولی در حال حاضر این یارانه به خود مردم داده می‌شود.

قناعت ادامه‌داد: از قدیم در ایران در حوزه توزیع یارانه‌ها ریل‌گذاری اشتباهی صورت گرفته و یارانه به واردکننده داده می‌شد و در واقع باید دنبال تولید کننده می‌رفتیم و به دنبال او می‌بودیم تا کالا با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.

وی با بیان اینکه این ریل گذاری اشتباه باعث شده بود که قیمت کالاهای اساسی نیز افزایش پیدا کند، گفت: گاه کیسه آرد یارانه‌ای که به نانوا داده می‌شد با چندین برابر قیمت در مرز ایران و ترکیه به فروش می‌رفت.

شجاعت دولت در اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها

استاندار خراسان‌جنوبی اظهار کرد: بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی معتقدند که این جراحی اقتصادی در کشور باید صورت می‌گرفت که اگر الان برای آن تصمیم نمی‌گرفتیم در آینده آسیب‌های بیشتری وارد می‌کرد.

قناعت با تأکید بر اینکه اجرای این طرح در سال اول فعالیت دولت یک شجاعت را می‌طلبد، گفت: ۴۵ تا ۶۵ درصد گندم جهان را روسیه و اوکراین تأمین می‌کردند و از این جهت در عرصه جهانی قیمت غلات و گندم افزایش پیدا کرده است و معلوم هم نیست سه- چهار ماه آینده چه شرایطی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه جراحی اقتصادی در حوزه یارانه‌ها با توجه به شرایط جهانی یک ضرورت بود، اظهار کرد: رسانه‌های غربی در چند روز اخیر برای مردم ایران و گرانی هانی‌ها به دروغ اشک تمساح می‌ریزند.

ثمرات اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها را برای مردم تبیین کنیم

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه البته مردم دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی درباره افزایش قیمت‌ها دارند، بیان‌کرد: در این بین مسئولان و کارشناسان اقتصادی باید برای مردم چرایی اجرای طرح را توضیح دهند که آرامش به جامعه برگردد و افراد بدانند با این طرح جلوی فساد و دلالی گرفته می‌شود.

قناعت گفت: در این طرح بعد از دو ماه پول نقدی به مردم داده نمی‌شود و یارانه به صورت کالا برگ خواهد بود که مردم خواهند توانست از فروشگاه‌ها با این کالا برگ‌ها کالای اساسی را خریداری می‌کنند.

وی یادآور شد: مهمتر این است با اجرای این طرح کالاهای یارانه‌ای ما و ارز ما خرج کشورهای دیگر نخواهد نشد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه شاید در ماه‌های ابتدایی طرح سختی‌هایی داشته باشیم، اظهار کرد: ولی بعد از چند ماه به واسطه حذف دلالی‌ها و قاچاق و … قیمت‌ها به ثبات خواهد رسید و نتایج خوبی برای مردم و جامعه به همراه خواهد داشت.


کد خبرنگار : 100