// ۲۲ ارديبهشت ۰۱ ، ۰۷:۴۰
گره‌های کور در راه‌اندازی سایت صنوف آلاینده بیرجند

پروژه سایت صنوف آلاینده بیرجند از جمله پروژه‌هایی بوده که سال‌های سال از آغاز آن می‌گذارد اما با وجود فراهم شدن برخی از زیرساخت‌ها بازهم صنوف آلاینده رغبت چندانی برای انتقال به این سایت را ندارند که دلایل متعددی دارد.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ؛ پروژه انتقال صنوف آلاینده بیرجند یکی از پروژه‌های مهم با توجه به مشکلاتی که این صنوف برای فعالیت در داخل شهر و محلات مسکونی دارند بوده ولی علی‌رغم اینکه سال‌های سال از این پروژه می‌گذرد اما همچنان این صنوف انتقال نیافته‌اند.

با توجه به افزایش مصالح و بسیاری دیگر هزینه‌ها و همچنین شرایط اقتصادی و کسب و کار و بسیاری از مشکلات دیگر صنوف آلاینده رغبت کمتری برای ساخت و ساز و آماده سازی واحدهای خود در این سایت دارند.

محمدحسین دلیر، مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند عصر امروز در جلسه بررسی چالش‌ها و مشکلات پروژه ایجاد سایت صنوف آلاینده مرکز استان اظهارداشت: پروژه بسیار سنگینی این پروژه بوده که ۳۶ کیلومتر معبر و ۸۰ هکتار اراضی است.

وی تصریح کرد: تعداد ۲ هزار و ۳۳۵ قطعه از این اراضی مربوط به صنوف آلاینده بیرجند است.

رغبت کم اصناف برای ساخت واحدهای واگذار شده در سایت صنوف آلاینده بیرجند

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند با بیان اینکه تاکنون ۲۳ میلیارد تومان از صاحبان صنوف آلاینده گرفته شده که از این میزان ۱۰ میلیارد تومان از برج ۱۰ سال گذشته تا امروز بوده است، یادآور شد: از این میزان ۷ میلیارد تومان قیر موجود بوده، یک‌میلیارد تومان مصالح موجود بوده و ۲ میلیارد تومان در حساب شرکت است.

دلیر با اشاره به رغبت کم اصناف برای ساخت اراضی در این پروژه گفت: اگر این پروژه بخواهد به سروسامان برسد باید هماهنگی وجود داشته باشد و اتحادیه‌ها در ابلاغ اخطارها همکاری کنند.

وی افزود: زیرساخت‌ها، تسهیلات و تهیه زمین مربوط به دستگاه‎های اجرایی است.

لزوم راه‌اندازی کمیته پایش برای پروژه صنوف آلاینده بیرجند

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند با تأکید بر اینکه باید کمیته پایش در رابطه با این پروژه راه‌اندازی تا بدانیم چه کسانی به این زمین‌ها نیاز دارند، تصریح کرد: این کمیته باید با حضور نمایندگانی از فرمانداری، اتاق اصناف، سازمان صمت، شرکت تعاونی و اتحادیه‌های ذیربط تشکیل شود.

دلیر با بیان اینکه برای کمک به صنوف آلاینده با تمام بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات رایزنی صورت گرفته و براساس پایش انجام شده بانک قرض‌الحسنه مهر ایران قراردادی با شرکت منعقد تا وام ۴ درصد با دو برابر آورده متقاضی برای ساخت در اختیار صنوف آلاینده در این پروژه قرار گیرد، بیان داشت: برای مشکل برق این سایت نیز ۳۰ میلیارد تومان اعتبار لازم بوده که این موضوع از طریق استاندار نیز در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این سایت راه دسترسی بوده که بلاتکلیف باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند گفت: اعضای این شرکت یک‌هزار و ۶۳۵ نفر بوده که از این تعداد یک‌هزار و ۳۳۵ نفر به شهرداری معرفی شده که ۸۸۵ نفر پروانه گرفته که متأسفانه تعداد اندکی از این افراد اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند.

تبیین اقدامات انجام شده برای صاحبان صنوف آلاینده

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه اظهارداشت: شرکت تعاون صنوف آلاینده حلقه ارتباطی بین اصناف و دستگاه‌های ذیربط در رابطه با این پروژه است.

وی تصریح کرد: باید تبیینی از کارهای انجام شده برای صاحبان صنوف در این پروژه صورت پذیرد.

اعمال تخفیفات ۵۰ درصدی تا پایان خردادماه برای صدر پروانه

علیرضا توانا، سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند نیز در ادامه این جلسه اظهارداشت: در خصوص پروژه سایت صنوف آلاینده بیرجند در شهرداری ۹۸۹ پروانه ساختمانی صادر و ۱۱۰ نفر برای انعقاد قرارداد با شهرداری مراجعه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تخفیف ۵۰ درصدی برای صدور پرونه ساختمانی این پروژه در حال حاضر اعمال می‌شود، تصریح کرد: این تخفیفات تا ۳۱ خردادماه ادامه دارد و هدف تسریع در راه‌اندازی این سایت است.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند در مورد راه دسترسی به این سایت گفت: ایجاد راه دسترسی برای اراضی خارج از محدوده شهر بر عهده شهرداری نبوده بنابراین شهرداری بیرجند نیز در این زمینه نمی‌تواند ورود پیدا کند.

توانا ادامه داد: با این وجود شهرداری هر چند نمی‌تواند کمک ریالی برای این امر کند ولی دستگاه‌های خود را در اختیار راهداری برای ایجاد این زیرساخت در این سایت قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث پایان کار خواسته ادارات معرفی صنوف به این ادارات بوده است.