// ۰۶ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۲:۰۳
بازدید فرماندار سرایان از کارگاههای صنایع دستی شهر آیسک

دکتر رضوی فرماندار سرایان و مهندس رحیمی فرماندار ویژه طبس به همراه شهردار و شورای اسلامی آیسک از کارگاه های سفال گری دهقان و میناکاری ترنم کویر آیسک بازدید نمودند.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، محمد عرب مسئول میراث فرهنگی  ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان در این بازدید توضیحاتی در مورد حمایت های صورت گرفته ، روند تولید سفال ، تعداد شاغلین این رشته و ... ارائه داد و فرمانداران سرایان و طبس از نزدیک با تنها سفالگر شهرستان آقای دهقان از نزدیک گفتگو و در جریان روند اجرایی کار و مراحل تولید سفال و مشکلات این هنر قرار گرفتند.


آقای دهقان از بازار خوب تولیدات سفالی ابراز رضایت کرد و البته گفت : تولید کننده سفال ، سود چندانی نمی کند و فروش محصولات سفالی بصورت کلی و با سود کم اتفاق می افتد و واسطه ها بیشترین سود را می برند. خاک مورد نیاز سفالگری را از شهرستان سرایان ، فردوس ، طبس و خوسف تهیه می کنیم و کیفیت خاک ها در هر شهرستان متفاوت است.


فرماندار سرایان گفت : با توجه به منابع عظیم در شهرستان و همچنین شهرستان های همجوار و خصوصاً طبس ، می توان بصورت ویژه به این صنعت توجه کرد و اشتغال مناسبی برای جوانان ایجاد کنیم و باید به سمت افزایش تولید و کارگاهها و البته برند سازی مناسب حرکت کنیم و گام اول در این مسیر حمایت مردم شهرستان از تولیدات صنایع دستی و خرید و استفاده از این تولیدات است.


رحیمی فرماندار طبس نیز گفت : خاک مناسب در منطقه ما وجود دارد و متاسفانه بدرستی از این طرفیت استفاده نشده ، ظرفیت یک و نیم میلیون مسافر نوروزی شهرستان طبس فرصت مناسبی برای فروش صنایع دستی استان می باشد.


در ادامه از کارگاه میناکاری ترنم کویر آیسک به مدیریت سرکار خانم دوستی بازدید شد و حاضرین بر کیفیت بالای تولیدات میناکاری و سفال شهرستان اذعان داشتند. عرب گفت : خوشبختانه تولیدات میناکاری و سفال شهرستان از بازار مصرف مناسبی برخوردار هستند و بعضی از مواقع کارگاهها و تولیدکنندگان در واقع توان تولید و تامین همه سفارشات را ندارند. خانم دوستی از شرایط تولید و بازار محصولات میناکاری ابراز رضایت کرد و تنها مشکلات کارگاه خود را نبود نیروی کار کافی و قیمت پایین محصولات بدلیل فروش به واسطه ها عنوان کرد و خواستار فراهم سازی امکان صادرات و عرضه در بازارها و نمایشگاههای ملی و بین المللی شد و گفت در حال حاضر حدود 25 نفر از بانوان شهر آیسک با این کارگاه همکاری دارند و هنوز هم با مشکل کمبود نیروی کار مواجه ایم.


رضوی خواستار توسعه کارگاهها و تولید کنندگان سفال و میناکاری در شهر آیسک و سطح شهرستان شد  و  بر حمایت همه جانبه از صنایع دستی اولویت دار تاکید نمود.


عرب گفت : با کمک هنرمندان این رشته ، کارگاهها را توسعه خواهیم داد و بدنبال معرفی آیسک بعنوان شهر سفال هستیم. بزودی یک کارگاه سفال در شهر سه قلعه راه اندازی خواهد شد و دوره آموزش میناکاری با تضمین ورود به بازار تولید و ایجاد شغل در شهر سرایان برگزار خواهد شد.  


فرماندار ویژه طبس و فرماندار سرایان همچنین از یک کارگاه تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در شهر سرایان بازدید و از نزدیک در جریان روند تولید و بازار مصرف و مشکلات این رشته نیز قرار گرفتند.


مسئول میراث فرهنگی سرایان گفت : حدود 50 نفر در شهر سرایان در 5 کارگاه تولیدی تراش سنگ مشغول فعالیت هستند. ظرفیت بالای منابع سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی خصوصاً سنگ شجر سه قلعه و جوانان علاقمند باعث شده کارگاههای تراش سنگ و شاغلین این رشته به سرعت رشد و توسعه داشته باشد ، هر چند متاسفانه عده ای ظرفیت بالای 100 نفر شاغل این رشته را بخاطر منافع شخصی و داشتن اطلاعات نادرست نادیده می گیرند در صورتی که تولید شهرستان سرایان بسیار بالا ، با کیفیت و چشمگیر است و در شهرهای آیسک و سه قلعه نیز کارگاههای فعال تراش سنگ داریم. همچنین تعداد زیادی بصورت انفرادی مشغول فعالیت هستند.

 ابره مسئول کارگاه تراش سنگ ستاره کویر گفت : 8 نفر در این کارگاه مشغول فعالیت هستند و ماهانه بیش از 3000 نگین تولید می شود و خوشبختانه مشکلی برای فروش نداریم ولی چون رکاب گیری و نقره کاری در منطقه نیست ، نگین ها به مشهد و قم ارسال می شود تا رکاب مناسب درخواست مشتری نصب شود ، همچنین در شهرستان فضای کارگاهی مناسبی وجود ندارد و همه کارگاهها استیجاری هستند و از تهویه مناسب برخوردار نیستند و ما و اکثر کارگاهها برای ساخت کارگاه آمادگی داریم.


فرماندار سرایان خواستار توسعه کارگاههای تراش سنگ و ورود جوانان علاقمند به این حوزه شدند و مقرر شد میراث فرهنگی نسبت به پیش بینی زمین مناسب برای ساخت کارگاه های تراش سنگ اقدام و پیشنهاد خود را به فرمانداری ارسال کند. مسئول میراث فرهنگی سرایان گفت : به دنبال راه اندازی کارگاه نقره کاری در شهرستان هستیم تا زنجیره تولید کامل تر شود و از جوانان علاقمند هم دعوت می کنیم به این حوزه ورود کنند.


کد خبرنگار : 100