// ۳۰ فروردين ۰۱ ، ۱۴:۴۲
گلایه اصناف از افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خراسان جنوبی

 فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توجه به جمعیت کم خراسان جنوبی در حالی طی سال‌های اخیر رو به افزایش بوده که نگرانی از تعطیلی برخی واحدهای صنفی کوچک و گلایه‌ کسبه را در پی داشته است.

گلایه اصناف از افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خراسان جنوبی

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، چند سالی است که در استان خراسان جنوبی شاهد افزایش قابل توجه فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم؛ موضوعی که به گفته متصدیان واحدهای صنفی سبب کمرنگ شدن کسب ‌و کار سوپرمارکت‌ها، تعطیلی واحدهای خُرد محله‌ای و حتی افزایش قیمت اجاره‌بهای ملک در این استان شده است.

از طرفی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تبلیغات گسترده و موضوع تخفیف همواره سعی در جذب مشتری داشته‌اند این در حالی است که گاهی تخفیف‌های لحاظ شده در فاکتور غیرواقعی هستند.

استفاده نکردن این فروشگاه‌ها از محصولات بومی، تمرکز حساب‌های بانکی در مرکز و نبود انتقاع استان از درآمدهای مالیاتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای از دیگر مشکلاتی است که سبب گلایه برخی از مسوولان و دست‌اندرکاران شده است.

در همین ارتباط نخستین جلسه کمیته کارشناسی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی درخصوص ضرورت بازنگری در نحوه ایجاد و تاسیس شعبات متعدد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همچنین نحوه نرخ‌گذاری و تخفیفات این فروشگاه‌ها امروز در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی در این نشست گفت: راه‌اندازی بیش از ۳۰ فروشگاه زنجیره‌ای با توجه به جمعیت خراسان جنوبی توجیهی ندارد و سبب گلایه اصناف شده است.

رضا علیزاده افزود: بعضا بدون هیچ اطلاعی شاهد تاسیس این فروشگاه‌ها در سطح شهرها به‌ویژه مرکز استان هستیم در حالی که حداقل استعلامی از بهداشت، پلیس، اماکن و سایر مراجعه مربوطه دریافت نمی‌شود.

وی بیان کرد: درخواست داریم در صورت امکان کمیسیون‌های نظارت استان بر این موضوع نظارت داشته باشند چراکه اتاق اصناف متاسفانه در این خصوص هیچ نقش و دخالتی ندارد.

رییس اتاق اصناف خراسان جنوبی به پیگیری موضوع مطروحه از طریق مکاتبه با دادستانی همچنین طرح موضوع در حضور نماینده ولی فقیه در استان اشاره کرد و افزود: امید داریم درج قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده روی کالاها تاثیرگذار باشد و تا حدودی بتواند جلوی عوام‌فریبی‌های برخی از این فروشگاه‌ها را بگیرد تا مانند گذشته شاهد راه‌اندازی قارچ‌گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نباشیم.

وی بر ضرورت توجه به خروج منابع و نبود انتقاع استان از درآمدهای مالیاتی این فروشگاه‌ها نیز تاکید کرد و گفت: باید این فروشگاه‌ها حداقل قواعد و ضوابط را رعایت کنند در حالی که در خیابان‌های اصلی و بهترین مکان‌های شهر احداث می‌شوند و شاهد افزایش اجاره‌بهای املاک بواسطه این فروشگاه‌ها با پیشنهادات قیمتی بالا نیز هستیم که سبب تخلیه املاک توسط سایر سوپرمارکت‌ها می‌شود.

رییس اداره اصناف سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: توجه به سرانه تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت به جمعیت مهم است و امیدواریم با طرح موضوع از طریق اتاق بازرگانی و شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی به نتایج خوبی برسیم.

مظفر آریانفر با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بدون اخذ استعلام بهداشتی دایر می‌شوند عنوان کرد: از طرفی براساس قانون نظام صنفی در یک واحد صنفی امکان صدور بیش از یک پروانه از لحاظ قانونی وجود دارد اما یک شرط این است که محصولات باید همگن و با هم مرتبط باشند ولی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای این گونه نیست یعنی در کنار لوازم خانگی، مواد غذایی هم عرضه می‌شود لذا ضرورت استعلام از بهداشت حتما باید پیگیری شود.

وی بیان کرد: استعلام اماکن و نیروی انتظامی نیز به‌صورت متمرکز است اما آیا استعلام نیروی انتظامی برای یک واحد واقعا انجام می‌شود؟ حتی برای یک آژانس تلفنی یا تعمیرگاه اماکن مواردی را مدنظر قرار می‌دهد و بعضا به دلایل ترافیکی پاسخ مثبت داده نمی‌شود در حالی که این فروشگاه‌ها در مکانی راه‌اندازی می‌شوند که مشکلات ترافیکی جدی داریم.

رییس اداره اصناف سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی درخصوص اختیارات کمیسیون نظارت گفت: این کمیسیون‌ها در حوزه فعالیت شهرستان می‌توانند ورود کرده و مصوبه داشته باشند اما مجوز این فروشگاه‌ها توسط اتحادیه کشوری صادر می‌شود بنابراین نمی‌توانیم در جهت ساماندهی این‌ موارد اعمال نظر داشته باشیم.

وی در ادامه خواستار پیگیری موضوع از طریق اتاق‌های اصناف سراسر کشور در جهت احصای موانع و مشکلات و ارسال پیشنهادات متحد و هماهنگ به اتاق اصناف ایران شد.

آریانفر گفت: یکی دیگر از معضلات این حوزه، ایجاد اتحادیه‌های کشوری متعدد است که روز به روز گسترش پیدا کرده و ضوابطی برای این واحدها تعریف می‌شود که با فرهنگ و وضعیت استان‌های دورافتاده‌ مانند خراسان جنوبی سازگار نیست.

وی افزود: اگر تعداد واحد صنفی در استان‌ها به حد نصاب تشکیل یک اتحادیه نرسد اتحادیه کشوری تشکیل می‌شود در نتیجه با ایجاد هر اتحادیه کشوری مدیریت و درآمدهای آن از استان خارج می‌شود اما نباید برای هر موضوعی اتحادیه کشوری تشکیل شود.

گلایه اصناف از افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خراسان جنوبی

نماینده دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم گفت: مبانی و جزئیات مهم نیست بلکه ساختار و شاکله فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان مهم است.

علی ناصری بیان کرد: کیفیت و کمیت آنچه به مردم ارائه می‌شود، مهم است اما طوری اقدام‌ کردند که مردم متوجه قیمت‌ها و کیفیت‌ها نشوند.

وی افزود: ساختار فروشگاه‌های زنجیره‌ای از پایه مشکل دارد، شاید درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده بر کالا تاثیرگذار باشد اما تنها در مورد فروشگاه‌های کوچک نه این فروشگاه‌ها است.

نماینده دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه موظف هستیم اول از همه نظم بازار را رعایت کنیم عنوان کرد: ابتدا باید با مشکلات ناشی از رشد بی‌رویه این فروشگاها از طریق قوانین و دستورالعمل‌های موجود مقابله کرد، مانند مواد مربوط به اصل عدم انحصارگرایی و حفظ رقابت پذیری.

وی گفت: رشد و تعدد بی‌شمار فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان آفتی برای اشتغال‌های خُرد است و تا زمانی که مبنایی مقابله نشود، به نتیجه نمی‌رسیم.

ناصری افزود: عملا تولیدکننده نیز از رویه جاری فعالیت این فروشگاه‌ها متضرر است چرا که در این فروشگاه پول نقد از مردم اخذ می‌شود اما به بهانه‌های مختلف با تاخیر حداقل ۶ ماهه به تولیدکننده پرداخت می‌شود.

وی یادآور شد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای از اسامی لاتین استفاده می‌کنند که درست نیست در حالی که اگر در سطح شهر واحدی با اسم لاتین باشد در اولین اقدام درب آن بسته می‌شود.

نماینده دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بهترین مکان‌های شهر و جاهایی که به‌شدت با مشکل پارکینگ مواجه‌ایم، راه‌اندازی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بخش بزرگی از خرده‌فروش‌های استان رقابت می‌کنند افزود: باید اتاق‌های اصناف و بازرگانی استان‌ها در این خصوص ورود کرده و مکاتبات و پیگیری‌های لازم را در سطح ملی انجام دهند.

ناصری بیان کرد: فضای مناسبی در کشور و مجلس ایجاد شده لذا باید به منظور جلوگیری از انحصارگرایی و خروج منابع از استان از این ظرفیت استفاده شود.

وی گفت: عزم دولت سیزدهم این است که جلوی انحصار گرفته شود بنابراین از این فضا باید به نفع اصلاح رویه جاری بهره برد.

کارشناس دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی هم گفت: موضوع فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عنوان مطالبه جدی و عمومی باید در سطح ملی پیگیری شود.

ولی‌الله احمدی افزود: برای صدور مجوز خرده‌فروشی یا بقالی، اخذ استعلامات متعدد ضروری است در حالی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای بدون حداقل نظارت، رشد می‌کنند.

گلایه اصناف از افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خراسان جنوبی

وی در پایان خواستار طرح موضوع مطروحه در اولین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان شد.

نماینده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: درخصوص صلاحیت‌های بهداشتی اصولا اتحادیه‌ استانی مکاتبه‌ای انجام می‌دهد و بهداشت موظف است تا ۱۵ روز پاسخ مثبت یا منفی ادارات را بدهد.

محمد بوستانی بیان کرد: در ۲ ماه اخیر گذشته فعالیت کمیته کارشناسی تاکنون تعدادی نمایندگی فروشگاه زنجیره‌ای برای استعلام بهداشتی مراجعه کردند که به کمتر از پنج مورد صلاحیت داده شد اما فروشگاهایی که استعلام بهداشت منفی دریفات کردند نیز دایر و شروع به فعالیت کرده‌اند.

وی افزود: برای مکان‌های که به مقررات بهداشتی مربوط می‌شود اگر فروشگاهی چند صنف داشته باشد براساس آیین‌نامه‌ها بررسی می‌شود که اگر نواقص بهداشتی زیاد باشد، فروشگاه باید پلمب شود.

نماینده فرماندهی انتظامی استان هم گفت: فقط در زمینه صلاحیت فردی از استان استعلام می‌شود.

قاسم طاهری افزود: درخصوص مباحث ترافیکی مرتبط با شعبات فروشگاه‌های زنجیره‌ای استعلامی از استان اخذ نمی‌شود.

پنجاه و پنجمین نشست کمیته کارشناسی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی با دستور کار ضرورت بازنگری در نحوه ایجاد و تاسیس شعبات متعدد فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچنین نحوه نرخ‌گذاری و تخفیفات این فروشگاه‌ها در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند برگزار شد


کد خبرنگار : 100

ایرنا