// ۲۹ فروردين ۰۱ ، ۱۸:۰۸
در دو سال اخیر بالاترین اعتبار عمرانی در بین شهرستان های استان در سربیشه بوده است.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بنا بر وظایف محوله در چار چوب نظام جمهوری اسلامی ایران ماموریت های مهمی در روستاهای کشور بر عهده داشته است .

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری بازتاب خراسان ،  مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان سربیشه در گفتگویی اعلام کرد : بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با فرمان تاریخی رهبر فقید انقلاب در 21 فروردین 1358 آغاز به کار کرد و متولی کمک به ساخت وساز مسکن برای نیازمندان شد .

حاجی زاده  اظهار  داشت ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بنا بر وظایف محوله در چار چوب نظام جمهوری اسلامی ایران ماموریت های مهمی در روستاهای کشور بر عهده داشته و در این راه علاوه بر انجام فعالیتهای چشمگیر تجارب ارزنده ای نیز کسب کرده و همه ساله تحولی در توسعه روستایی داشته است .

وی در ادامه اشاره ای داشت به اساسنامه بنیاد مسکن و افزود اساسنامه قانونی بنیاد مسکن در تاریخ 1366/09/17 توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که طی آن چهار وظیفه یعنی تولید انبوه مسکن ، مجموعه فعالیتهای عمران روستایی ، تولید مصالح ساختمانی ، بازسازی ونوسازی مناطق آسیب دیده از سوانح طبیعی در روستاها بر عهده این نهاد گذاشته شده است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب سربیشه گفت با یاری خداوند متعال تاکنون تهیه طرح هادی تعداد 135 روستای بالای 20 خانوار شهرستان سربیشه(بر اساس سرشماری سال 90 و95 ) با برگزاری جلسات متعدد کمیته فنی و کارگروه کمیته تصویب به انجام رسیده و داری طرح هادی مصوب میباشند(کلیه روستاهای بالای 20 خانوار تهیه طرح انجام شده است) همچنین جهت تهیه طرح تعیین محدوده برای 78 روستای زیر 20 خانوار نیز اقدام شده است که جزو شهرستان های با عملکرد بالا محسوب می شود.

حاجی زاده گفت با عنایت به گذشت بیش از 10 سال از تهیه طرح هادی تعدادی از روستاها ،بازنگری طرح هادی نیز در برنامه قرار گرفته به طوریکه تاکنون 26 روستای شهرستان طرح هادی آنان بازنگری و بروز رسانی شده اند

وی گفت در سال 1400مبلغ 182 میلیارد ریال اعتبار مصوب به منظور تهیه ، بازنگری و اجرای طرح هادی از سرفصل های مختلف در نظر گرفته شده که با یاری خداوند متعال در روستاهای سطح شهرستان و متناسب با تخصیص اعتبار در حال اجرا می باشد.در این خصوص در دو سال اخیر بالاترین اعتبار عمرانی در بین شهرستان های استان در سربیشه بوده است.

حاجی زاده اشاره داشت به پروژه روستای چنشت و افزود پروژه احیاء بافت با ارزش روستای چنشت شهرستان سربیشه در 1395 فازاول عملیات اجرایی آن از محل اعتبارات ملی آغاز و تاکنون درسه فاز اجرایی بالغ بر 16 میلیارد ریال در این بافت هزینه و در سال جاری (1400)نیز مبلغ 14.5میلیارد ریال جهت بهسازی و مرمت بافت با ارزش جهت ادامه فعالیت پروژه اختصاص یافته که امید است با همکاری سایر دستگاه های اجرایی و دهیاری روستا ،بافت با ارزش روستای چنشت که هدف گردشگری نیز می باشد در سال 1401 احیا و به بهره برداری برسد.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سربیشه گفت : تاکنون در 74 روستا و سه شهر شهرستان تعداد 5785پرونده به اداره ثبت اسناد و املاک ارسال و تاکنون نیز 4954جلید سندتحویل متقاضیان گردیده است.

وی گفت : در سال 1400 حدود 40 هکتار از اراضی ملی تملک و تعداد 377 قطعه زمین در 27 روستای شهرستان به متقاضیان واگذار گردید.

حاجی زاده گفت : در دو سال اخیر 1163 واحد مسکونی در قالب طرح مسکن محرومین و مسکن اقشار کم درآمد در سطح شهرستان اجرایی شده که 50 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه و 30 میلیارد تومان کمک بلاعوض به متقاضیان پرداخت شده است.
وی افزود با عنایت به تفاهم نامه مشترک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بنیاد مستضفعان و در راستای کمک به تامین مسکن خانوار های فاقد مسکن و یا دارای مسکن بی دوام و سهمیه 1000 واحدی برای استان و متناسب با آن سهمیه 260واحد برای شهرستان سربیشه مشخص و ابلاغ شده است .

حاجی زاده گفت : تعداد 233 واحد از محل اعتبارات داخلی بنیاد مسکن تاکنون ساخته و به متقاضیان واگذار شده و در حال حاضر نیز 149 در حال احداث در شهرستان سربیشه از محل اعتبارات داخلی بنیاد می باشد که بعد از شهرستان بیرجند بیشترین پروژه مسکن از محل اعتبارات داخلی در شهرستان سربیشه می باشد.

حاجی زاده اشاره ای داشت به طرح نهضت ملی مسکن و گفت : در طرح نهضت ملی مسکن 1680 متقاضی ثبت نام در سه شهر سربیشه ،مود و درح داشته اند که در مرحله بررسی شرایط متقاضیان می باشد.
وی افزود در سال 1400 تعداد 210 فقره پاسخ استعلام صدور پروانه ساختمانی صادر شده و 116 پرونده تغییر کاربری و الحاق برای متقاضیان انجام شده است

در پایان نشست خبری با اهدای لوح تقدیر توسط مهندس حاجی زاده مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان سربیشه از اصحاب رسانه شهرستان تقدیر شد


خبرنگار : مرتضی میرزاجانی