// ۲۶ فروردين ۰۱ ، ۰۸:۱۶
روزه داری عشایر در ۲۰ کیلومتری مرز ایران و افغانستان

  • عشایر غیور و زحمتکش منطقه "چاه" باشه شهرستان زیرکوه درحالی که در ۲۰ کیلومتری مرز ایران و افغانستان سکونت دارند این روزها درکنار کار و تلاش به روزه‌داری مشغولند. 

روزه داری عشایر در 20 کیلومتری مرز ایران و افغانستان/ سفره‌ای بی‌ریا برای ماه مهمانی خدا + تصاویر

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ،  در سرما و گرما، در تابستان یا زمستان، بهار یا پاییز فرقی ندارد در بیابان‌ها درون سیاه چادر زندگی ساده‌ای دارند و به کار و تولید محصولات لبنی و دامی می‌پردازند.

در حالی که سقف بالای سرشان آسمان پر ستاره کویر است و روشنایی درون کلبه‌های گلی یا سیاه چادرشان فانوس است اما با وجود همه اینها دست از کار و تلاش بر نمی‌دارند.

در روزهای داغ کویر خراسان جنوبی با آنکه فصل بهار است اما اشعه خورشید بر دل سنگ‌ها و بیابان به شدت می‌تابد اما این گرمای طاقت فرسا مانعی برای عشایر خراسان جنوبی نیست و این قشر زحمتکش در این ایام با زبان روزه به کار و تلاش مشغولند.

شب‌های رمضان در 20 کیلومتری مرز ایران و افغانستان با بیداری اهالی منطقه همیشه روشن است. نیمه شب یکی از مردان عشایر فانوس به دست بر در سیاه چادرها و خانه‌های گلی حاضر می‌شود و مردم را برای سحری بلند می‌کند. او با خواندن نواهای خاص به ذکر خدا می‌پردازد و عشایر را برای رسیدن سحر نوید می‌دهد.

بانوان عشایر زودتر از بقیه از خواب بلند شده آتش روشن می‌کنند و بساط چای و غذا را برای سحری اعضای خانواده آماده می‌کنند. سفره سحری با نور فانوس و امید به خدا روشن است. بعد از صرف سحری دیگر خواب در کار نیست مردان به دنبال گله داری می‌روند و زنان هم به دنبال کارهایی از قبیل دوشیدن شیر، پخت نان، تهیه محصولات لبنی و اگر هم فرصتی باشد به بافت فرش‌ و ساختن صنایع دستی اوقات می‌گذرانند.

زنان عشایر هم پای مردان کار می‌کنند و با زبان روزه در حین کار ذکر خدا را می‌گویند و از قرائت قرآن در این روزها غافل نمی‌شوند. هنوز یک ساعتی تا اذان ظهر باقی است که زنان عشایر دست از کار می‌شکند و برای قرائت قران در یک مکان جمع می‌شوند و قرائت و ترتیل خوانی می‌کنند.

ماه رمضان در نقاط عشایری حال و هوای دیگری دارد با وجود کار و تلاش و سختی و گرمای هوا اما اهالی به روزه‌داری مشغولند. خورشید که غروب می‌کند کم کم تدارک بساط  افطاری مهیا می‌شود.

شعله‌های آتش روش می‌شود و کتری چای به جوش می‌آید. هر شب یکی از مردان عشایر اذان مغرب را سرمی‌دهد تا مردمان روزه‌دار با شنیدن صدای الله اکبر قبل از افطار نماز را اقامه کرده و سپس روزه خود را باز کنند.

آری در ماه رمضان مردان و زنان عشایر منطقه چاه باشه شهرستان زیرکوه با کار و تلاش سفره‌ای از سالم‌ترین مواد غذایی وبدون تجملات در دل کویر پهن می‌کنند. مردمانی مهمان نواز و دست و دلباز که در 40 کیلومتری شهر حاجی آباد، مرکز شهرستان زیرکوه محله عشایری بهلولی چاه باشه با جمعیت 50 خانواری در 20 کیلومتری مرز ایران و افغانستان زندگی می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این استان 17 هزار و 286 خانوار عشایر با 72 هزار نفر جمعیت دارد گفت: همزمان با فصل بهار کوچ بهاره آنها آغاز شده است.

عصمتی پور با بیان اینکه امسال 70 درصد کوچ بهاره داخل استانی و 30 درصد برون استانی است گفت: عشایر در داخل استان کوچ ییلاقی خود را به شهرستان‌های قاین، زیرکوه، درمیان، نهبندان و در کوچ برون استانی به استان سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی انجام می‌دهند.

وی افزود:  23 کامیون تانکردار در استان در مسیر کوچ، آب مورد نیاز عشایر را تامین می‌کنند و محیط زیست نیز تعدادی تانکر آبرسان در اختیار امور عشایر قرار داده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی اظهار داشت: از آغاز کوچ بهاره امسال تاکنون 175 خانوار عشایر سیستان و بلوچستان به  مناطق ییلاقی خراسان جنوبی کوچ کرده‌اند.

وی بیان کرد: در نوروز امسال 66 هزار و 700 نفر از سیاه چادرها و کمپ‌های عشایر این استان بازدید کردند و حدود یک میلیارد تومان محصولات تولیدی عشایر به فروش رسید.


کد خبرنگار 100
تسنیم