// ۲۳ فروردين ۰۱ ، ۱۵:۱۲
طرح استیضاح «بهترین» شهردار بیرجند کلید خورد

در کمیسیون بودجه با حضور معاون مالی و اداری شهردار و حوزه مالی شهرداری بدهی‌های شهرداری بررسی شد که در نهایت با بررسی‌های انجام شده بدهی شهرداری بیرجند زیر یک میلیارد تومان بود نه ۸۵ میلیارد تومان! 

طرح استیضاح «بهترین» کلید خورد/ «سروری»: ما مقابل شهردار نیستیم

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان «عباس سروری» عضو شورای شهر بیرجند امروز در گفت‌وگویی، پیرامون اجرای طرح استیضاح شهردار بیرجند، اظهار داشت: طبق قانون در مرحله اول اگر برای یک یا چند نفر از اعضای شورا سؤالی پیش آمد و از عملکرد شهردار قانع نشدند می‌توانند طرح سؤال را مطرح کنند.

طرح استیضاح «بهترین» چگونه کلید خورد

وی بیان داشت: در سال گذشته نه به دلیل تناقض‌گویی در بدهی‌های مطرح شده بلکه به دلیل مشکلات و مسائل دیگری برای سه نفر از اعضای شورای شهر ابهاماتی در خصوص عملکرد شهردار بیرجند ایجاد شد لذا در این راستا طرح سؤال از شهردار را مطرح کردم.

عضو شورای شهر بیرجند با اشاره به اینکه طرح سؤال از شهردار را طرح و تقدیم رئیس شورا شد، اضافه کرد: در وهله اول ریاست شورا باید تذکر شفاهی به شهردار بدهد و اگر این چند نفر در خصوص پاسخ به ابهامات مطرح شده قانع نشدند طرح سؤال به صورت مکتوب به شهرداری تقدیم می‌شود که این اتفاق نیز افتاد و طبق قانون شهردار ۱۰ روز فرصت داشت پاسخ بدهد و اگر پاسخی نداد طرح سؤال به صحن علنی و یا جلسه فوق‌العاده برای بررسی ارسال می‌شود.

سروری مطرح کرد: اگر یک نفر یا چند نفر نسبت به پاسخ شهردار قانع شدند که خوب است و اگر قانع نشدند طرح استیضاح کلید و رأی‌گیری انجام می‌شود و طبق قانون اگر دو ثلث به استیضاح رأی دادند می‌توانند نسبت به برکناری شهردار اقدام نمایند.

طرح استیضاح تنها به‌دلیل مسائل مالی نیست

وی با تأکید بر اینکه طرح استیضاح شهردار تنها به‌دلیل مسائل مالی نبوده و شفافیت مالی فقط یکی از موارد است، بیان داشت: چند مورد بوده است و اگر پاسخی از جانب شهردار بیرجند در این خصوص داده نشد خود سؤالات را هم رسانه‌ای خواهیم کرد.

بدهی واقعی شهرداری زیر ذره‌بین کمیسیون بودجه

عضو شورای شهر بیرجند در خصوص تناقض‌گویی‌ها مبنی بر بدهی شهرداری بیرجند، تبیین کرد: در کمیسیون بودجه با حضور معاون مالی و اداری شهردار و حوزه مالی شهرداری بدهی‌های شهرداری بررسی شد که در نهایت با بررسی‌های انجام شده بدهی شهرداری بیرجند زیر یک میلیارد تومان بود نه ۸۵ میلیارد تومان!

سروری توضیح داد: ما یک تعهداتی داریم و یک بدهی سنواتی؛ اینکه بگوییم شهرداری بدهکار نیست چرا هست، ۷۰ میلیارد تومانی که می‌گویند تسهیلات بانکی است و شهرداری بدهکار است اما این باید در طول ۳ تا ۴ سال پرداخت شود و باید جزو بدهی‌های سنواتی لحاظ شود.

«بهترین» تذکر هم گرفت!

وی ادامه داد: پیرامون رقم اعلام شده مبنی بر بدهی میلیاردی شهرداری بیرجند تذکر هم به «بهترین» داده شد اما نمی‌دانیم دلیل چه بود که در کنفرانس خبری مجدد این رقم اعلام و بر گفته‌های خود پایبند بودند.

عضو شورای شهر بیرجند ادامه داد: در کمیسیون بودجه مقرر شد رئیس کمیسیون با ریاست شورا این مطلب را به عرض مردم برسانند!

اظهارات ضد و نقیض «بهترین»

سروری گفت: مردم نگران نباشند که اگر شهردار می‌گوید با بدهی شهرداری را تحویل گرفتم زیرا هر اداره و سازمانی با بدهی مواجه است؛ برخی بدهی بین خود سازمان‌ها و برخی بین پیمانکاران است و اینها قابل پرداخت است نه اینکه بگوییم شهرداری هیچی ندارد و بی‌اعتبار است خیر شهرداری پول دارد.

وی اعلام کرد: شخص بنده صورت جلسه «جاوید» شهردار قبلی و «عدل» سرپرست شهرداری را ملاحضه کرده و موجودی حساب شهرداری ۷۰ میلیارد تومان بوده که شاید رقمی از آن بدهی باشد اما آنچه که «جاوید» اعلام کرده بود، درست است.

عضو شورای شهر بیرجند همچنین گریزی به المان‌های نوروزی زد و گفت: در مجموع شهردار زحمت کشیده و کار کرده اما نگاه ما نسبت به شهردار وقت با توجه به اینکه تجربه حضور در شورای شهر در دوره چهارم را داشته بیشتر از این بود و انتظار شهرداری پویاتر را داشتیم.

سروری به سخنان شهردار مبنی بر اینکه سه ماه شده شهرداری را تحویل گرفتم و سه نفر شهردار در سال ۱۴۰۰ سکان شهرداری بیرجند را عهده‌دار بودند اشاره و توضیح داد: این گفته برای بنده قابل قبول نیست چون در بسیاری از شهرهای کشور این روند بوده و مشابه این تغییرات در سطح کشور نیز رخ داده است.

بودجه استقبال از بهار در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ شد

وی متذکر شد: سؤال ما از شهردار این است در مابقی مراکز استان‌های کشور این تغییرات بوده ولی چرا این شهرداران برنامه‌های استقبال از بهار را انجام داده ولی در شهر بیرجند لحاظ نشد و این در صورتی است که بودجه استقبال از بهار در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ شده بود و می‌توانستند استفاده کنند.

عضو شورای شهر بیرجند با اشاره به اینکه نگاه‌ها نسبت به این موضوع متفاوت است، مطرح کرد: مردم دوست دارند بهار طبیعت یک تغییراتی در شهر خود ببینند و شهر زیبایی خاصی از لحاظ فضا و منظر گرفته و لطافتی در شهر لحاظ شود.

مقابل شهردار نیستیم

سروری در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه ما مقابل شهردار نیستیم و یکی از دلایلی که با انتخاب مجدد «جاوید» مخالفت کردیم بحث عملکرد نبود بلکه بومی‌گزینی بود، مطرح کرد: بنده انتخاب نیروی بومی را به مراتب بیشتر قبول دارم.

وی تصریح کرد: ما اگر از عملکرد شهردار ایراد می‌گیریم بدین منظور نیست که مقابل شهردار هستیم بلکه به دنبال پویایی شهر هستیم تا از این وضعیت خارج شویم.

باید از حواشی پرهیز کنیم

عضو شورای شهر بیرجند بیان داشت: برخی افراد در فضای مجازی اعلام کردند چند نفر مقابل شهردار ایستاده‌اند که اینگونه نیست بلکه شهردار جزئی از ما است و شهرداری خانواده ما محسوب می‌شود، هر گوشه‌ای از حوزه فعالیت ما بلنگد همه ما مقصر و اگر رشد و شکوفایی شهر محقق شود به پای همه ما محسوب می‌شود.

سروری با اشاره به اینکه توقع ما از شهردار این بود پویاتر باشد و به توسعه شهر و پویایی آن توجه و از حواشی ایجاد شده پرهیز کنند، متذکر شد: تا حاشیه‌ها را از شهرداری و مدیریت شهری دور نکنیم نمی‌توانیم رو به جلو حرکت کنیم و تمام وقت ما را این حواشی می‌گیرد و اگر نباشد می‌توانیم فکر کنیم، طرح ایده و برنامه بدهیم


کد خبرنگار 100

فارس