// ۲۰ فروردين ۰۱ ، ۱۳:۱۰
‌کوچ ‌عشایر استان خراسان جنوبی آغاز شد

 مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: کوچ بهاره عشایر با توجه به شرایط مطلوب بارندگی در بهمن و اسفند ۱۴۰۰، از ۱۶ فروردین امسال در این استان آغاز شد.  

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان  ، مهدی عصمتی‌پور روز شنبه در نشست بررسی کوچ بهاره عشایر استان که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی به محض گرم شدن هوا، عشایر خراسان جنوبی مانند سراسر کشور به مناظق ییلاقی کوچ می‌کنند.

وی اظهار داشت: ۶۵ تا ۷۰ درصد کوچ عشایر شامل ۱۷ هزار و ۲۰۶ خانوار درون استانی و ۳۰ تا ۳۵ درصد برون استانی است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: کوچ عشایر شهرستان‌های نهبندان، سربیشه و درمیان به سمت استان سیستان و بلوچستان و عشایر شهرستان‌های فردوس، طبس و بشرویه به سمت استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سال قبل به دلیل خشکسالی خیلی شدید کوچ عشایر استان بیشتر به استان‌های دیگر انجام شد و عشایر نهبندان، سربیشه و درمیان به سمت نیمروز سیستان و بلوچستان کوچ کردند اما امسال با بارندگی‌های تقریبا نرمال میزبان عشایر استان‌های دیگر نیز هستیم.

عصمتی‌پور گفت: از آغاز کوچ بهاره امسال تاکنون ۱۷۵ خانوار عشایر سیستان و بلوچستان به  مناطق ییلاقی خراسان جنوبی کوچ کرده‌اند.

وی افزود: با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی استان، منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر و دامپزشکی برنامه‌ریزی‌های لازم برای تسهیل در کوچ عشایر انجام شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی افزود: ۲۳ کامیون تانکردار در مسیر کوچ، آب مورد نیاز عشایر را تامین می‌کنند و محیط زیست نیز تعدادی تانکر آبرسان در اختیار امور عشایر قرار داده است.

وی بیان کرد: دام تمامی عشایر میهمان در ورودی و خروجی‌های استان باید با مجوز دامپزشکی واکسینه شود لذا در ۲ سال اخیر با توجه به افزایش قیمت دارو، با هماهنگی دامپزشکی واکسن تب مالت به‌صورت رایگان تزریق می‌شود.

عصمتی‌پور همچنین گفت: همزمان با نوروز امسال ۶۶ هزار و ۷۰۰ نفر از سیاه چادرها و کمپ‌های عشایر این استان بازدید کردند و حدود یک میلیارد تومان محصولات تولیدی عشایر به فروش رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: اگر اعتبار بیشتری اختصاص یابد می‌توانیم خدمات بیشتر و بهتری را در اختیار عشایر قرار دهیم.

علیرضا نصرآبادی افزود: عشایری باید به استان ورود کنند که دارای پروانه بهره‌برداری مرتع باشند و نسبت به بروزرسانی پروانه‌ها اقدام کنند.

وی بیان کرد: کوچ بهاره عشایر باید در مدت زمان ۱۵ اسفند تا ۱۵ خرداد انجام شود لذا این زمان به عشایر اطلاع‌رسانی شود تا بعد از پایان این مهلت منطقه را ترک کنند در غیر این صورت با تخریب مراتع مواجه‌ خواهیم بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: تاکنون به غیر از نهبندان که ورودی عشایر بیشتر بوده، در شهرستان‌های زیرکوه و درمیان مشکلی ایجاد نشده است