// ۱۷ فروردين ۰۱ ، ۰۷:۲۲
داغ شدن عطش کم آبی با شروع فصل گرما

هزار نفر از اهالی ۴ روستای بخش زهان شهرستان زیرکوه ۵ سالی می‌شود که از کم آبی رنج می‌برند.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، تابستان در راه است و ساکنین ۴ روستای بخش زهان شهرستان زیرکوه هم چشمانشان به راه برای رسیدن آب است.

یکی از اهالی این روستا‌ها گفت: در این ماه رمضان و تابستان تحمل بی آبی کار سختی است سحری نمی‌توانیم درست کنیم.

کمبود و توزیع قطره چکانی آب مشکل امروز و دیروز هزار نفر از اهالی این روستا‌ها نیست حدود ۵ سال می‌شود که مردم از نرسیدن آب به خانه هایشان ناراضی اند.

یکی دیگر از اهالی این روستا‌ها گفت: شاید یک ماه روستا رنگ آب به خود نبیند مجبوریم برای رفع نیاز، بچه‌ها را سوار ماشین کنیم و به روستا‌های اطراف به قصد پیدا کردن آب برویم.

حالا در شرایطی نفس این چند روستا از بی آبی به شماره افتاده است که مردم با شرایط کرونایی دست و پنجه نرم می‌کنند و همان سهمیه اندک آب هم به دستشان نمی‌رسد، برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نیاز به آب کافی است.

عطش و تشنگی آن چنان عرصه را بر مردم تنگ کرده است که زنگ خطر کوچ آن‌ها را به سمت وسوی شهر‌ها به صدا درآورده است.


مشکلات حل می‌شود

غلامحسینی مدیر آب و فاضلاب زیرکوه گفت: به علت کاهش نزولات جوی دبی آب از ۳۲ لیتر به ۲۰ لیتر کاهش یافته است، با کاهش آب معمولا روستا‌ها تحت شعاع قرار می‌گیرند و گاهی آبرسانی سیار انجام می‌شود.

امامی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: این ۴ روستا بخشی از مجتمع وحدت استان که بین بیرجند، قاین و زیرکوه مشترک است را شامل می‌شود اقدامات خوبی پارسال انجام شده که شبکه‌های انتقال آب در شهرستان بیرجند و زیرکوه اصلاح شده است.

او گفت: طی بازدید استاندار خراسان جنوبی و فرماندار زیرکوه مجوز حفر چاه گرفته شده که این مشکل برطرف می‌شود.

امامی گفت: برای اصلاح شبکه‌های آبرسانی شناسایی نقاط پرحادثه از فردا انجام می‌شود، و برای مناطقی که به لحاظ نشت شبکه دچار مشکل شده اند برنامه ریزی‌هایی انجام می‌شود.

اگرچه کمبود آب از پیامد‌های دو دهه خشک سالی است، اما می‌توان با مدیریت درست‌تر منابع آبی و نوسازی شبکه‌های آبرسانی کمی این مشکل را برطرف کرد.


کد خبرنگار 100