// ۱۳ فروردين ۰۱ ، ۰۶:۰۴
توصیه‌هایی برای طبیعت گردی در سیزدهمین روز بهار/مراقب زمین باشیم

مراقبت از حیات وحش، نکندن گیاهان دارویی از ریشه و رها نکردن سبزه و ماهی قرمز در آب روان از توصیه های کارشناسان برای روز طبیعت است.

 ۱۳ فروردین بنا به یک رسم دیرینه اکثر مردم خراسان‌جنوبی مانند همه مردم ایران به دل طبیعت می‌زنند و روح خود را در کنار رودخانه‌ها، مراتع و باغ و…جلا می‌دهند تا انرژی مضاعف برای کار و تلاش از ۱۴ فروردین پیدا کنند.

اما بودن در دل طبیعت الزاماتی دارد که همه ما باید به آن توجه ویژه داشته باشیم تا از سرمایه‌های ارزشمند طبیعی خودمان درست حفاظت کرده و آسیبی به حیات وحش و طبیعت و درختان زیبای اطرافمان وارد نکنیم.

باید در طبیعت گردی خودمان به گونه‌ای عمل کنیم که از ما در جز ردپا چیزی در بوستان‌ها و باغ‌ها برجا نماند و روز بعد از ۱۳ فروردین شاهد انبوهی از پسماندها نباشیم.

بهار فصل زاد و ولد حیات وحش

مسعود مستقیم، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی ، اظهارکرد: بهار فصل زاد و ولد حیات وحش و تخم گذاری پرندگان است و از این جهت در طبیعت گردی‌های در بهار باید مراقب این موضوع باشیم.

وی با اشاره به اینکه کل بز، بره‌ها و قوچ‌های در روستاهای خراسان جنوبی در فصل زاد و ولد هستند و در مواجه شدن با آنان نباید زمینه ترس و وحشت آنان را به وجود آوریم، بیان‌کرد: گاه برخی از افراد با دیدن حیات وحش به دنبال آنان می‌روند که این موضوع موجب ترس حیوان می‌شود.

روشن کردن آتش در طبیعت، ممنوع

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه از روشن کردن آتش و کندن شاخه درختان برای تولید هیزم به شدت بپرهیزیم، ادامه‌داد: خدای نکرده اگر در طبیعت آتش روشن کرده و این آتش با بی مبالاتی به درختان و مراتع سرایت کند، خسارت جبران ناپذیری در پی دارد.

مستقیم در زمینه مراقبت از گیاهان دارویی در روز طبیعت گفت: خراسان جنوبی معدن گیاهان دارویی است و برخی از مردم نیز به کندن این گیاهان برای مصرف علاقه دارند اما مراقب باشیم که در روز طبیعت این گیاهان دارویی را از ریشه نکنیم.

وی ادامه داد: کندن گیاهان دارویی از ریشه موجب کاهش برخی از گونه‌ها و در دراز مدت موجب انقراض آن می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: برخی از مردم در روز طبیعت بنا به یک عادت دیرینه ماهی‌های قرمز سفره هفت سین را در برکه‌ها، تالاب‌ها و رودها رها می‌کنند که کار بسیار نادرستی است.

سبزه و ماهی قرمز را در آب روان رها نکنیم

مستقیم اظهارکرد: ماهی قرمز یک گونه وحشی و مهاجم است که برای سایر آبزیان خطراتی دارد و نباید آنان را در آب‌های روان رها کنیم ولی رها کردن آنان در استخرهای ذخیره آب شخصی که افراد در باغات خود برای کشاورزی دارند، مشکلی ندارد.

وی با بیان اینکه رها نکردن ماهی قرمز در آب‌های روان را شهروندان بیرجندی در مورد بند دره و بند امیرشاه نیز مراعات کنند، بیان‌کرد: سبزه‌های سفره هفت سین را نیز نباید در آب‌های روان و رودخانه‌های طبیعی رها کنیم چون موجب بسته شدن مسیر طبیعی رود و قنات و … می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی یادآور شد: از آنجایی که ریشه این سبزه‌ها در بسیاری از موارد کپک می‌زند حتی دادن آن به حیوانات نیز خطرناک است و موجب بیماری و مسمومیت حیات وحش و حیوانات می‌شود.

مستقیم افزود: بهترین راه این است که این سبزه‌ها را در دل خاک دفن کنیم و در سال‌های بعد نیز برای سفر هفت سین خودمان از گل و گلدان طبیعی استفاده کنیم.