// ۱۰ فروردين ۰۱ ، ۲۰:۰۴
نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی شهرستان سرایان پذیرای گردشگران در نوروز 1401

نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی و آداب و رسوم در ورودی شهر سرایان با استقبال بی نظیر گردشگران و مسافران و میهمانان نوروزی مواجه گردید.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، عرب  ضمن بیان این مطلب گفت:  این نمایشگاه با معماری سنتی و بومی منطقه و با اقتباس از بنای تاریخ بازارچه دائمی صنایع دستی میثم و چند بنای تاریخی دیگر که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند ، طراحی و ساخته شده و شامل  15 غرفه ، ساباط و سایبان محلی می باشد.

 مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان ادامه داد ، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، تولیدات صنایع دستی(حوله، جاجیم، گلیم، نمد و...)،سفالگری ، آهنگری سنتی و زنگوله سازی ، سوغات محلی و دم نوش های گیاهی و خراطی سنتی از جمله صنایع دستی موجود در نمایشگاه هستند که  هنر چلنگری در محل نمایشگاه بصورت زنده اجرا می گردد.
به گفته وی : علاوه بر 14 غرفه صنایع دستی ، سیاه چادر عشایری و نمایش آداب و رسوم ، پخت نان محلی ، تولید و عرضه لبنیات محلی ، غذاهای سنتی مثل آش ، تولید نان ها و شیرینی های محلی مثل نافته و تافتون و عرضه چای و  دم نوش های گیاهی منطقه در محل نمایشگاه انجام می شود.

عرب افزود : احیاء سنت های کهن و معرفی آداب و رسوم منطقه از اولویت های مهم بوده که معرفی و اجرای زنده روش کار خرمنکوب قدیمی یا به گویش محلی بردو از دیگر برنامه ها بوده که نفطه عطف نمایشگاه امسال بوده و بسیار مورد استقبال گردشگران و مردم محلی قرار گرفته است.
عرب گفت : معرفی جاذبه ها ، راهنمایی گردشگران ، رزرو اقامتگاههای بوم گردی ، اطلاعات اولیه در مورد مناطق گردشگری ، راهها و... در محل نمایشگاه توسط راهنمایان انجام می گردد و سعی بر آن بوده تا ضمن معرفی تمام ظرفیت های گردشگری شهرستان ، لحظات خوب و با نشاطی برای گردشگران فراهم شود.
 مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرایان گفت: طی دو سال گذشته شیوع بیماری کرونا سبب تعطیلی بازارچه های فصلی و موقت شده بود که امسال با توجه به انجام واکسیناسیون عمومی رونقی دوباره گرفته است. وی افزود: هدف از برپایی بازارچه های دائم و موقت  ایجاد اشتغال و توسعه پایدار ، معرفی هنرمندان ، فروش بدون واسطه محصولات صنایع دستی شهرستان و همچنین آشنایی گردشگران و مسافرین نوروزی با صنایع دستی شهرستان می باشد. توجه به صنایع دستی و تولید آثار فاخر؛ عامل مهمی در ایجاد اشتغال پایدار و توسعه و همچنین رونق اقتصادی منطقه به ویژه بهبود وضعیت معیشتی هنرمندان است

استقبال کم نظیر گردشگران از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان سرایان
محمد عرب مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان از استقبال کم نظیر گردشگران و مسافران نوروزی از جاذبه های گردشگری شهرستان خبر داد گفت : به لطف بارندگی های زمستان امسال بر زیبایی های طبیعت شهرستان سرایان افزوده شده و جاذبه های گردشگری شهرستان همه روزه میزبان خیل عظیمی از گردشگران و مسافران و دوست داران طبیعت هستند.
به گفته وی : بیشترین بازدید ها از کویر سه قلعه بهشت منجمان و کویر نوردان ، منطقه گردشگری مصعبی کریمو ، دره سبزرود و روستاهای ییلاقی شمال شهرستان ، دشت لاله های بسطاق ، مجموعه تاریخی شهر سرایان و موزه و نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی بوده است.  
به گفته عرب : 12 اقامتگاه بوم گردی در سطح شهرستان فعال و برای اسکان و پذیرایی گردشگران آماده شده اند که با استقبال خوب گردشگران مواجه شده اند و خوشبختانه سرایان به مقصد سفر تبدیل شده و یک شهرستان عبوری نیست هر چند گردشگران اقامت کننده و اقامتگاههای بوم گردی شهرستان هنوز کفاف گردشگران و مسافران را نمی دهد ولیکن برای توسعه گردشگری در شهرستان با حرکت آهسته و پیوسته و با برنامه حرکت می کنیم و به دنبال اقدامات احساسی و شتابزده نیستیم.


عرب ، شهرستان سرایان  را یک شهرستان سبز توصیف کرد و گفت : در توسعه تاسیسات گردشگری ظرفیت منابع طبیعی و زیستی شهرستان و امنیت سایر سرمایه گذاران مدنظر است. سرایان یک شهرستان با جاذبه های بکر است ، یک شهرستان با تنوع آداب و رسوم و تنوع آب و هوایی با غنای فرهنگی بالا ، جاذبه های تاریخی و طبیعی متعدد و متنوع و ظرفیت های خاص صنایع دستی و همچنین مردمانی خونگرم و مهمان نواز که برای استفاده حداکثری از تمام این ظرفیت ها نیازمند مشارکت و همکاری همه مسئولین و مردم هستیم.

معرفی و اجرای نحوه کارکرد خرمنکوب قدیمی(بَردو) در نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی شهرستان سرایان

احیاء و حفظ آداب و رسوم نیکو و کهن شهرستان سرایان در سنوات گذشته از اهداف و برنامه های میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بوده که ثبت مراسم آب گیری آب انبارها ، جشن سده و  شمع روشن کردن روز برات در فهرست میراث معنوی کشور در همین راستا انجام شده است.عرب مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان ضمن بیان این مطلب افزود : هر ساله در کنار برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی در قالب فعالیت های ستاد اجرائی خدمات سفر معرفی آداب و رسوم جزئی از برنامه های فرهنگی بوده که امسال معرفی نحوه کارکرد خرمن کوب های قدیمی یا به اصلاح محلی « بَردو » در محل نمایشگاه با استقبال گردشگران و مردم منطقه مواجه گردیده و کسانی که فقط نحوه کار این دستگاه قدیمی را شنیده بودند در محل نمایشگاه از نزدیک با نحوه کار آن آشنا و سوار شدن بر روی بَردو را نیز تجربه می کنند.
به گفته عرب : خرمنکوب های سنتی که در اصطلاح محلی ˈ بَردو ˈ نامیده می شدند در واقع یک ماشین دست ساز چوبی بودند که به وسیله دو گاو و یا دو الاغ بر روی خرمن غلات کشیده و موجب خرد شدن ساقه ها و جدا شدن دانه های گندم از خوشه ها می شد.
«بردو» صنعتی پرکاربرد دیروز وابزارناشناخته موزه های امروز نمایشگاه نوروزی شهرستان سرایان در ورودی شهر سرایان در مسیر جاده سرایان به بیرجند همانند سالهای گذشته با ۱4 غرفه از صنایع دستی,آداب و رسوم و سوغات محلی و یک سیاه چادر عشایری در محل دائمی نمایشگاه نوروزی استقرار یافته است.
درحاشیه غرفه ها و سیاه چادر ،مکانی متمایز از غرفه ها با ابزار و وسایلی متفاوت از آثار عرضه شده در داخل غرفه ها خودنمایی می کند و همواره معیت قابل توجهی را متوجه خود کرده است که برای نسل جدید ناشناخته و فقط در معماهای بجای مانده از گذشته در ذهن‌شان تداعی شده است بودن اینکه این وسیله را دیده و یا  با کاربرد آن آشنا باشند.
دوسال است که میراث فرهنگی شهر سرایان در یک طرح  ابتکاری زمینه مشاهده و نحوه کارکرد این وسیله پرکاربرد قدیمی را در کنار غرفه های نمایشگاه نوروزی  در معرض نمایش گذاشته است .برخی از خانواده های بازدید کننده با سوارکردن فرزندان کوچکشان بر «بردو»  آنان را با کارکرد آن آشنا ونشاط و شادابی را به فرزندان هدیه می کنند.این غرفه سر باز حتی برای افراد مسن که درگذشته با این وسیله و کاربرد آن آشنا بوده ،نیز در زمان حاضر جالب است و رهگذران و گردشگران نوروزی را متوجه خود کرده است.


«بردو »(خرمن کوب)ابزاری  چوبی که  توسط یک جفت گاو یا الاغ  به حرکت در می آمد و فشار ناشی از دندانه های محورهای دوگانه اش بر روی سفاله ( ساقه) گندم، موجب خُرد شدن سفاله و جدا شدن دانه های گندم از خوشه می شد. روش کار بدین ترتیب بود که ساقه های گندم  را بعد از درو، در زمین مسطحی روی هم انباشت و به اصطلاح خرمن می کردند. سپس، دور خرمن و به صورتی دایره وار، مقداری از گندم ها را به پهنای تقریبی یک و نیم متر و به ارتفاع تقریبی سی سانتی متر پهن می کردند؛ بردو را روی آن می گذاشتند؛ یک جفت گاو یا الاغ یوغ (جُغ) شده را جلو آن قرار می دادند؛ و بعد، بردو را به یوغ آنها متصل می کردند.
بعد از آن  یک نفر هم در جایگاه مخصوصی که در قسمت وسط بردو تعبیه شده بود، می نشست و هدایت گاوها را به عهده می گرفت تا آنها مثلاً از حرکت نایستند یا از روی خرمن خارج نشوند. نشستن فرد روی بردو این خاصیت را نیز داشت که بردو سنگین تر شده و ساقه یا سفالی های گندم زودتر خرد شده و دانه های گندم هم زودتر از غلاف خوشه ها جدا بشود.
«بردو» که از سالیان دور در سرایان مورد استفاده قرار می‌گرفته ,در سالیان اخیر بدلیل وجود  ماشین آلات  صنعتی  همانند کمباین بدون استفاده مانده است و فقط در موزه ها و یا نمایشگاههای نوروزی جای خوش کرده است.

به گفته مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان ،  «بردو »در برخی از روستاهای کوهپایه و دارای اراضی شیبدار و کم عرض که امکان استفاده از کمباین و وسایل صنعتی نیست هنوز مورد بهره برداری قرار می گیرد.این وسیله سنتی زمانهای دور یکی از وسایل پرکاربرد در کشاورزی بحساب می آمده است و در ضرب‌المثل‌ها ی محلی همواره از آن در غالب  معما یاد  شده است.

اجرای مراسم نوروزگاه با موسیقی محلی و سنتی

 در پایان متذکر شد ،  اجرای مراسم نوروزگاه با موسیقی محلی و سنتی در محل نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی در ورودی شهر سرایان با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری سرایان.  از استقبال زیادی از مردم و گردشگران قرار گرفته است .


انتهای پیام

کد خبرنگار 100

انتهای پیام