// ۰۹ فروردين ۰۱ ، ۰۸:۵۰
درب ارگ کلاه فرنگی بیرجند به روی مسافران نوروزی گشوده شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ارگ کلاه فرنگی بیرجند با دستور استاندار خراسان جنوبی و پیگیری مسوولان متولی به روی گردشگران و مسافران نوروزی گشوده شد.

درب ارگ کلاه فرنگی بیرجند به روی مسافران نوروزی گشوده شد

به گزارش پایگاه خبرگزاری بازتاب خراسان ، علیرضا عباس‌زاده شامگاه دوشنبه در بازدید استاندار خراسان جنوبی از ارگ کلاه فرنگی بیرجند افزود: این اثر تاریخی که چندی پیش توسط اداره کل میراث فرنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی مرمت و درب آن به روی گردشگران و مسافران نوروزی باز شد، مدت‌ها به دلیل یکسری مسائل اداری از دسترس مردم خارج و محل گلایه شهروندان شده بود.

وی عنوان کرد: درخواست استاندار خراسان جنوبی در ابتدای ورود و شروع به کارم در استان این بود که این مجموعه فرهنگی و تاریخی به نحوی تعیین تکلیف شود تا خواسته عمومی اصحاب فرهنگ و هنر، نخبگان و عموم مردم و شهروندان محقق شود.

عباس‌زاده گفت: استاندار خراسان جنوبی در جلسات مختلف قول بازگشایی و تعیین تکلیف این اثر را به فرهنگیان و شهروندان شهر بیرجند داده بود، به دلیل اهمیت این قول؛ تاکید استاندار خراسان جنوبی این بود که خود وی هم در آیین بازگشایی حضور داشته باشند تا این مجموعه را تحویل مردم عزیز خراسان جنوبی و بیرجند دهند که این بسی برای ما جای افتخار است.

وی افزود: از این پس قرار است در صورت تایید استاندار خراسان جنوبی ارگ کلاه فرنگی بیرجند به عنوان موزه تاریخ سیاسی استان خراسان جنوبی و شهر بیرجند استفاده شود که ایده بسیار هوشمندانه است، چراکه جای موزه تاریخ سیاسی به ویژه دوران تاریخی حضور مردم در صحنه انقلاب در استان خالی احساس می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم تاریخ سیاسی استان را در این موزه برای مردم به نمایش بگذاریم، یکی از خلاءهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی استان هم پاسخ داده خواهد شد.

عباس‌زاده اظهار داشت: رفع مشکلات نهایی ارگ کلاه فرنگی بیرجند ( ۱۰ درصد کار باقیمانده) و انجام حصارکشی دیوار این ارگ، استقلال این اثر تاریخی از مجموعه اداری فرمانداری بیرجند کاملا مشهود خواهد بود و این اقدام را حتما پیگیری و به نتیجه نهایی خواهیم رساند.

وی عنوان کرد: پس از در نظر گرفتن این اثر تاریخی برای موزه تاریخ سیاسی خراسان جنوبی در صورت موافقت استاندار خراسان جنوبی، باید هر چه سریعتر مستندات آن جمع آوری شود تا علاوه بر بازدید گردشگران و شهروندان از این اثر تاریخی به فهم و بصیرت و نگاه سیاسی آنان نیز جهت داده شود.

عباس‌زاده با اشاره به عملکرد ستاد اجرایی خدمات سفر استان در نوروز ۱۴۰۱، گفت: تمام امکانات لازم را برای تسهیل سفر ایمن و آرامش‌بخش برای مسافران نوروزی در قالب ستاد اجرایی خدمات سفر بسیج کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان جنوبی از ۲۵ اسفندماه سال گذشته برنامه‌های خود برای استقبال از مسافران نوروزی با برگزاری مانور امدادی آغاز کرد و در حال حاضر تمام دستگاه‌های متولی به صورت منسجم و هماهنگ برنامه‌های ستاد خدمات سفر استان که از قبل برنامه‌ریزی شده را مدیریت می‌کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: با هماهنگی و انسجامی که بین همه دستگاه‌های خدمات سفر استان وجود دارد، در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته خدمات مطلوب‌تری به مسافران نوروزی ارائه شده که خدمات ارائه شده قابل تقدیر است.

عباس‌زاده ادامه داد: کمیته‌های ۱۰ گانه ستاد تشکیل و همچنان پای کار و در حال مدیریت و رصد ماموریت‌های خود هستند.

وی اظهار داشت: براساس آمار سامانه‌های هوشمند تردد جاده‌ای، مجموع ترددهای ثبت شده از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا پایان شب گذشته سه میلیون و ۱۸۱ هزار و ۲۹۲ تردد ورودی به استان بوده که این عدد در مدت مشابه سال گذشته، ۲ میلیون و ۲۰ هزار تردد ثبت شد و افزایش ۵۷ درصدی تقاضای سفر به خراسان جنوبی را شاهد هستیم.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه در ترددهای بین استانی نیز در طرح نوروز سال جاری شاهد افزایش ۷۳ درصدی ترددها بوده‌ایم، عنوان کرد: خراسان جنوبی رتبه پنجم را در بین استان‌های کشور به لحاظ افزایش ترددها نسبت به طرح نوروزی سال گذشته دارد.

وی با تاکید بر اینکه هدف‌گذاری جدی و اساسی ستاد خدمات سفر خراسان جنوبی در نوروز ۱۴۰۱ کاهش تصادفات و تلفات رانندگی بوده است اضافه کرد: با بسیج نیروهای امدادی و پلیس و امکانات دستگاه‌های متولی، شاهد کاهش ۷۴ درصد تلفات جاده‌ای در محورهای برون شهری استان نسبت به مدت مشابه طرح نوروی سال گذشته هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: با توجه به اینکه ۵۷ درصد افزایش ترددهای جاده‌ای را داشته‌ایم، شاهد کاهش ۷۴ درصدی تلفات جانی در تصادفات جاده‌ای هستیم که تلاش دستگاه‌های متولی در این زمینه قابل تقدیر است.

عباس‎زاده با اشاره به اینکه موج دوم سفرهای نوروزی را از چهارشنبه هفته جاری در محورهای استان خواهیم داشت، اضافه کرد: درخصوص موج دوم سفرهای نوروزی هم دستگاه‌های متولی آمادگی لازم را برای مدیریت موضوع دارند.

استاندار خراسان جنوبی امشب با هدف اطلاع از روند شرایط خدمات‌دهی به مراجعه‌کنندگان و مسافران، از این اثر تاریخی بازدید کرد.

وی در بازدید قبلی، بر باز شدن دوباره درب‌های ارگ کلاه فرنگی به روی بازدیدکنندگان تاکید کرد که دستور ویژه استاندار خراسان جنوبی باعث برگزاری جلسات متعددی را با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری با حضور دستگاه‌های متولی برای پیگیری موضوع شد و بازگشایی ارگ کلاه فرنگی را رقم زد.