// ۰۴ فروردين ۰۱ ، ۰۸:۰۸
خواص برگ درخت بنه و تاثیر آن بر کاهش دردهای مفصلی

برگ درخت بنه : پسته وحشی (بنه) امروزه در لیست درختان حفاظت شده قرار دارد و جدا از ارزش های زیست محیطی بی شمارش، مصارف دارویی و صنعتی گسترده ای نیز به همراه دارد.

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان بنه را می توان از دیگر میوه های مربوط به پایان فصل تابستان معرفی کرد که در ابتدای پاییز به میوه دهی مشاهده می شود. بنه از خاصیت دارویی و درمانی بسیاری برخوردار است که کاهش دردهای مفصلی و عضلانی از بخش کوچک خواص برگ درخت بنه به شمار می آید.

طی مصاحبه ای که با یکی از کارشناس های دارویی در رابطه با این میوه انجام شد، چنین اظهار نظر به عمل آمد که بنه در اصطلاحی دیگر همان پسته کوهی است که افراد بومی نهبندان آن را به عنوان یکی از دارو های موثر برای بهبود درد های عضلانی و مفصلی استفاده می کنند.

گفتنی است که بنه از طبع گرم غذای برخوردار است که از این رو آن را برای عارضه های مفصلی و عضلانی بسیار پر خواص معرفی می کنند. افراد مبتلا به کمر و پادرد می توانند از برگ درخت بنه برای بهبودی استفاده نمایند. همچنین از این نوع درخت دارویی می توان روغن نیز تهیه کرد که به صورت سنتی به دست می رسد.

افراد متعلق به این منطقه از درخت بنه به عنوان برکت و رحمتی یاد می کنند، چرا که آن مواد غذایی و خوراکی نیز تهیه می کنند که در اصطلاحی بومی نهبندان به آن رک می گویند. از این موضوع نباید غفلت کرد که بنه از دانه های گیاهی و روغنی به شمار می آید که برای تقویت طحال و کبد بسیار موثر است و همچنین برای دفع انواعی از کرم های معده موثر بوده و در نهایت سرفه را درمان کرده و برای بهبود درد کمر و قولنج بسیار پر خواص معرفی شده است.

خواص برگ درخت بنه به این صورت است که با غنی بودن از ویتامین a می تواند به تقویت اعصاب و پیشگیری از بروز پوکی استخوان منجر گردد که از این رو در تهیه برخی داروها و در صنعت دارو سازی کاربرد دارد.

برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که صمغ این درخت می تواند به مانند آدامسی طبیعی برای خوشبو کردن دهان و ضدعفونی کردن لثه ها به شمار آید. همچنین در ادامه این تحقیقات چنین مشخص شد که با استفاده از صمغ این درخت می توان در طب گیاهی استفاده های کثیر از خواص دارویی آن کنید.

همچنین در ادامه می توان از نوع نارس این نوع میوه در درون سرکه نیز برای پاکسازی کبد و تقویت آن استفاده نمود. گفتنی می باشد که بنه نارس می تواند برای بهبود سردرد تاثیر موثری قائل گردد و در ادامه به تقویت عمومی بدن منجر گردد، سلامت جنسی را تضمین کند و در نهایت اعصاب را تقویت نماید.

از خواص روغن بنه نیز نمی توان چشم پوشی کرد، چراکه برای از بین بردن گرفتگی صدا و و در نهایت پلاک های عروقی تاثیر گذار است. درمان درد کمر، یرقان، زانو درد، درمان سرطان و آنتی اکسیدانی نیز از دیگر مزایای مصرف این روغن به شمار می آید.

در پایان نیز قابل به ذکر است که این میوه ضد نفخ معده نیز معرفی شده و همانطور که مطالعه کردید می تواند سلامتی عمومی بدن را تضمین نماید. پژوهشگران بسیاری از صمغ بنه یا در اصطلاحی دیگر سقز برای تقویت عملکرد های معده و سفت شدن لثه ها استفاده می کنند که از این رو برخی افراد محلی از آن به عنوان یک آدامس طبیعی استفاده می کنند.