۱۴۰ کلاس درس در 7 شهرستان‌ خراسان جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی گفت: در حال حاضر ۱۲ درصد مدارس استان شامل ۳۶۰ مدرسه تخریبی و ۳۸ درصد هم نیازمند مقاوم‌سازی و بهسازی است.

کمبود ۴۰۰ کلاس درس در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان به نقاز فارس«محمود چاوشان» مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی استان به ازای هر دانش‌آموز ۶.۶۷ متر مربع است که نسبت به میانگین سرانه کشوری بالاتر است، اظهار داشت: استان خراسان‌جنوبی با استاندارد فضای آموزشی که ۸.۳۰ مترمربع است فاصله دارد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۳ هزار مدرسه و ۱۰ هزار کلاس درس با ۱۸۰ هزار دانش‌آموز در سطح استان وجود دارد، بیان داشت: در حال حاضر ۱۲ درصد مدارس استان شامل ۳۶۰ مدرسه تخریبی و ۳۸ درصد هم نیازمند مقاوم‌سازی و بهسازی است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه ۵۰ درصد مدارس استان از استحکام کافی برخوردارند، مطرح کرد: هم‌اکنون ۲۰۰ طرح با ۵۰۰ کلاس درس و ۹۲ هزار متر مربع فضا در استان در حال ساخت است که تمام این ۵۰۰ کلاس درس با مشارکت خیران ساخته می‌شود.

چاوشان مجموع میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها را بالای ۶۵ درصد ذکر کرد و افزود: این تعداد ۱۴۷ پروژه مشارکتی و ۵۲ پروژه غیرمشارکتی است و برای تکمیل آن‌ها به ۳۲۶ میلیارد  تومان اعتبار نیاز داریم.

وی از اختصاص ۱۳۱ میلیارد تومان اعتبار ملی محرومیت‌زدایی به خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: تاکنون ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام آموزشی تخصیص یافته است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ساخت هر کلاس درس در استان نیازمند یک میلیارد تومان است، افزود: اعتبار استانی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ۴۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون است که تاکنون ۱۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان تخصیص یافته که بسیار رقم ناچیزی است و با ادامه این وضعیت حدود ۴۰ پروژه آموزشی با تعطیلی مواجه خواهد شد.

چاوشان از فعالیت ۵۲ مدرسه دو نوبته در بیرجند و ۷ مدرسه در قاین خبر داد و گفت: در حاشیه شهر بیرجند سرانه آموزشی ۲ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز را داریم در صورتی سرانه کشور ۵.۸ سانتی متر مربع است و در این زمینه هم نیازمند ورود و همت جدی خیرین هستیم.

 وی با اشاره به اینکه در مجموع ۴۰۰ کلاس درس دیگر در خراسان‌جنوبی نیاز است که ساخته شود، خاطرنشان کرد: همزمان با ایام‌الله دهه فجر ۱۴۰ کلاس درس در شهرستان‌های بیرجند، قاین، طبس، نهبندان، سربیشه، درمیان و بشرویه به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام/