میزبانی خراسان جنوبی  از مسافران نوروزی

 در مجاورت ۶ استان کشور و مسیر عبور به سمت مشهد مقدس با توجه به تسهیل شرایط سفر در نوروز ۱۴۰۱ آماده میزبانی از گردشگران و مسافران نوروزی است و در این زمینه امکانات لازم مهیا شده است.

آمادگی خراسان جنوبی برای میزبانی از مسافران نوروزی

به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، بعد از گذشت ۲ سال که سفرهای نوروزی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا به اغما رفته بود اکنون با مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی سفرها از سر گرفته شده و خراسان جنوبی نیز معروف به خاستگاه زرشک و زعفران، سرزمین آسبادها، دیار مردمان کویر با ۹۷۳ اثر ملی و چهار اثر جهانی آماده میزبانی از مسافران نوروزی است.

مسافران خراسان جنوبی خود را در مواجهه با انبوهی از سوغات و تحفه‌های این دیار می‌بینند و از جمله سوغات خراسان جنوبی می‌توان به زرشک، زعفران، عناب، بادام، گردو، کشک سیاه و زرد و زیره‌ای، قره قروت، آلو خشک و برگه هلو، انواع پارچه دستباف و صنایع دستی اشاره کرد.

هر سال با فرارسیدن نوروز مسیر عبور شمار زیادی از مسافران و زائران امام رضا (ع) از این استان است که بسیاری از آنان با توقف کوتاه یا چند روزه، از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خراسان جنوبی دیدن می‌کنند و یکی از مهمترین این جاذبه‌ها روستاهای گردشگری و اقامتگاه‌های بوم‌گردی در نقاط مختلف استان است.

خراسان جنوبی در نوار مرزی شرق کشور با ۶ استان خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، سمنان و اصفهان هم‌مرز است و در مجاورت کشور افغانستان قرار دارد که پهنه وسیع از تنوع جغرافیایی و اقلیمی را شکل داده است.

مسوولان استان با پیش‌بینی افزایش چشمگیر مسافران نوروزی در سال جاری از بهمن ماه با تشکیل ستاد اجرایی خدمات سفر در مرکز استان و شهرستان‌ها تلاش کرده‌اند با توجه به کاهش محدودیت‌های کرونایی، مسافران نوروزی در روزهای پایانی امسال و تعطیلات نوروزی ۱۴۰۱ اقامت خوبی را در این استان کویری و مرزی تجربه کنند.

خراسان جنوبی علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری از جاذبه‌های طبیعی نیز برخوردار است که منطقه نمونه گردشگری بند دره بیرجند، منطقه نمونه گردشگری باغستان آبگرم فردوس، شهر تون فردوس و منطقه گردشگری مصعبی و کریمو سرایان نمونه‌هایی از مناطق گردشگری این استان به شمار می‌روند.

ظرفیت اسکان برای حدود ۱۳۰ هزار مسافر نوروزی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌ جنوبی گفت: پیش‌بینی ما این است که خراسان جنوبی با موج بزرگی از مسافران نوروزی مواجه خواهد بود و در مجموع ظرفیت اسکان روزانه ۱۲۹ هزار و ۸۳۹ نفر در این استان وجود دارد.

حسن رمضانی افزود: ۲۴۵ اتاق هتل با ۵۷۴ تخت، ۲۳۴ اتاق مهمان‌پذیر با ۵۷۴ تخت، هزار و ۵۰۰ نفر روز اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ۱۰۳ هزار و ۱۶۵ ظرفیت کمپ‌های موقت توسط شهرداری‌ها، ۱۰ هزار و ۵۹۰ نفر ظرفیت اقامت در مدارس از ظرفیت‌های اسکان خراسان جنوبی برای استقبال از مسافران نوروزی است.

وی بیان کرد: تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان جنوبی از ۳۵ اقامتگاه در سه سال گذشته به بیش‌ از ۸۰ اقامتگاه در سال جاری افزایش‌ یافته و بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری امکانات خوبی را برای حضور گردشگران فراهم کرده‌ است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان جنوبی ادامه داد: زیرساخت‌های خوبی در خراسان جنوبی طی چند سال اخیر ایجاد شده‌ که به ماندگاری مسافر در استان کمک می‌کند و رسانه‌ها نیز نقش موثری در جذب گردشگران دارند.

آمادگی خراسان جنوبی برای میزبانی از مسافران نوروزی

برپایی ۵۰ بازارچه عرضه صنایع دستی 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌ جنوبی گفت: همچنین ۵۰ بازارچه عرضه صنایع دستی با ۳۰۰ غرفه نوروز ۱۴۰۱ در این استان برپا می‌شود.

وی تصریح کرد: در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا صنعتگران استان فروش خوبی نداشتند و بازگشایی این بازارچه‌ها نقش موثری در فروش صنایع دستی استان خواهد داشت.

رمضانی اظهار داشت: نوروز امسال در مجموع ۷۷ ناظر از دستگاه‌های متولی و خدمات‌رسان بر نحوه ارائه خدمات به مسافران نوروزی در بخش‌های مختلف نظارت خواهند داشت.

وی از فعال بودن ۱۹ موزه استان در نوروز ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: ۳۳ سفره هفت‌ سین نیز در معابر ورودی و میادین شهرها برپا می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌ جنوبی ادامه داد: ۳۳ مجتمع خدماتی رفاهی، ۱۵ ایستگاه صلواتی، ۸۴ مسجد همچنین ۲۵ نقطه برای برپایی نماز به‌صورت موقت برای مسافران نوروزی پیش‌بینی‌ شده است.

وی گفت: همچنین نمایشگاه دائمی عکس تاریخ سیاسی و ‌اجتماعی استان نوروز امسال در محل ارگ کلاه فرنگی بیرجند راه‌اندازی خواهد شد.

تاکید استاندار برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزی

استاندار خراسان جنوبی هم بتازگی در نشست با مسوولان استان تاکید کرد: دستگاه‌های متولی به منظور خدمت‌رسانی مطلوب در تمامی حوزه‌ها و تامین آسودگی خاطر مسافران نوروزی آمادگی لازم را داشته باشند.

جواد قناعت افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا در نوروز ۲ سال گذشته سفرهای نوروزی را نداشتیم یا به‌صورت محدود و جزئی برگزار شد اما براساس تصمیمات ستاد ملی کرونا در نوروز ۱۴۰۱ محدودیت‌های سال‌های قبل برداشته شده و شرط انجام سفر تزریق حداقل ۲ دز واکسن کرونا است.

وی گفت: مردم در ۲ سال گذشته به دلیل شرایط اقتصادی و شیوع کرونا به سفرهای نوروزی نرفتند که فشارهای روحی، روانی و اقتصادی به مردم تحمیل کرد اما در نوروز پیش رو مردم می‌توانند با شرط تزریق واکسن به مسافرت بروند.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه برای خدمات‌دهی به مسافران نوروزی باید دستگاه‌های متولی بهتر از سال گذشته پای کار باشند افزود: در تمامی شهرستان‌ها به‌ویژه در کریدور شمال به جنوب و مسیر تردد زائرین علی بن موسی الرضا (ع) باید نیروهای خدمت‌رسان حضور موثر و پررنگی داشته و همراهی و مدارای خوبی هم با مسافران نوروزی داشته باشند.

پروازهای فرودگاه بیرجند افزایش می‌یابد

لغو پروازهای یک شرکت هواپیمایی در فرودگاه بیرجند نگرانی‌هایی را در آستانه نوروز بوجود آورد که با پیگیری مسوولان استان تا حدودی این دغدغه برطرف شده است.

استاندار خراسان جنوبی هفته جاری با هدف پیگیری افزایش پروازهای استان به همراه نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با سعیدرضا نصرفرد مدیرعامل شرکت هواپیمایی پارس ایر در تهران دیدار و گفت و گو کرد.

وی در این دیدار با اشاره به اینکه وجود پروازهای منظم و مرتب یکی از دغدغه‌ها و مطالبات به‌حق مردم خراسان جنوبی است گفت: امید است با همکاری بیشتر شرکت هواپیمایی پارس ایر شاهد افزایش پروازهای استان باشیم.

استاندار خراسان جنوبی به ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف معدن، گردشگری و دانشگاهی اشاره کرد و ضمن تاکید بر لزوم برقراری پروازهای منظم در استان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های فراوانی که در خراسان جنوبی در حوزه‌های مختلف وجود دارد، وجود پروازهای دائمی در این استان از ضرورت‌ها است.

براساس توافقات صورت گرفته در این دیدار مقرر شد پروازهای پارس ایر در ماه‌های نخست سال آینده در خراسان جنوبی افزایش پیدا کند و از طرف دیگر برنامه‌ریزی برای زمان پروازها طوری باشد که استفاده درست و کامل از این پروازها صورت گیرد.

همچنین درخصوص پروازهای نوروز ۱۴۰۱ که لغو شده بود، مقرر شد با توجه به درخواست‌های فراوان استان و مردم تعدادی پرواز به ناوگان هوایی استان اضافه شود.

خراسان جنوبی در ۲ شهر بیرجند و طبس فرودگاه فعال دارد و اغلب پروازهای مسافربری فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند به مقصد مشهد و تهران است.

آمادگی خراسان جنوبی برای میزبانی از مسافران نوروزی

فعالیت ۴۱ پایگاه و پست هلال احمر در نوروز

دستگاه‌های امدادی نیز مانند هر سال امکانات خود را برای خدمات‌دهی به مسافران بسیج کردند و جمعیت هلال احمر یکی از این دستگاه‌هاست که ۴۱ پایگاه و پست امدادی ثابت و موقت را در این استان برای خدمات‌دهی در نوروز ساماندهی کرده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: طرح ملی خدمات نوروزی جمعیت هلال احمر از ۲۵ اسفند ماه اجرا می‌شود.

محمدرضا رضایی افزود: خدمات نوروزی جمعیت هلال احمر همزمان با سراسر کشور به مدت ۲۰ روز در سه محور امداد و نجات نوروزی، پویش هلال رحمت و خدمات بشردوستانه ارایه خواهد شد.

وی گفت: در محور امداد و نجات ­­با توجه به کاهش محدودیت‌های کرونا پس از ۲ سال شاهد افزایش چشمگیر مسافرانی خواهیم بود که از مسیر خراسان جنوبی به سایر استان‌ها از جمله مشهد مقدس سفر می‌کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: در طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی خدماتی از قبیل پویش ملی بهرفت، عکس و فیلم کوتاه بشردوستی، فضای دوستدار کودک، خدمات آموزشی و مهارتی، مسابقه فرهنگی، خدمات زیست‌محیطی، خدمات فرهنگی، ویژه برنامه‌های مناسبتی و نیز خدمات اکیپ‌های سحاب به مسافران ارایه می‌شود.

وی با اشاره به خدمت‌رسانی ۲۵ پایگاه ثابت و پنج پایگاه موقت جمعیت هلال احمر به مسافران نوروزی گفت: ۱۰ کشیک امداد و نجات، پایگاه آنست و مرکز کنترل و هماهنگی عملیات نیز در این مدت فعالیت می‌کنند.

اجرای طرح ترافیکی نوروز با مشارکت دستگاه‌های مختلف

رزمایش ترافیکی نوروز ۱۴۰۱ هم ۲۴ اسفند با حضور و مشارکت دستگاه‌های خدمات‌رسان در قرارگاه پلیس راه استان برگزار شد و فرمانده انتظامی خراسان جنوبی در این رزمایش اعلام کرد: خط قرمز پلیس در نوروز سرعت و سبقت غیرمجاز، عبور از شانه خاکی، تخلفات حادثه‌ساز و استفاده نکردن از کمربند ایمنی است که با این موارد برخورد جدی می‌شود.

سردار ناصر فرشید افزود: اغلب رانندگان پایبند به اجرای قانون هستند اما پلیس با افرادی که قوانین را رعایت نکنند به‌صورت جدی برخورد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه طرح ترافیکی پلیس از امروز با همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان و نیروهای امدادی آغاز شد و تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه دارد، گفت: امیدواریم در نوروز ۱۴۰۱ با همکاری مردم و مسافران نوروزی شاهد حادثه‌ای تلخ در خراسان جنوبی نباشیم.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: در روزهای پایانی سال شاهد برگزاری جشن‌های مختلف اعیاد شعبانیه هستیم و با همت ماموران انتظامی و همکاری مردم، امنیت مطلوب این مراسم و جشن‌ها را تامین می‌کنیم.

وی با یادآوری اینکه خراسان‌ جنوبی سومین استان پهناور کشور است ادامه داد: این استان دارای راه‌های طولانی و کویری است لذا مسافران نوروزی با مدیریت زمان و آرامش در زمینه انجام مسافرت‌های خود برنامه‌ریزی کنند.

آمادگی خراسان جنوبی برای میزبانی از مسافران نوروزی

فعالیت ۳۳ مجتمع خدماتی رفاهی در جاده‌های خراسان جنوبی

با توجه به وسعت استان و مسافت طولانی بین شهرهای خراسان جنوبی، احداث مجتمع‌های بین راهی برای استراحت رانندگان و افزایش رفاه مسافران اقدام ضروری است که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و اکنون ۳۳ مجتمع خدماتی رفاهی در جاده‌های این استان فعال است.

این مجتمع‌ها در سومین استان پهناور ایران نقش موثری در پیشگیری از وقوع تصادفات ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی دارد و تعداد آنها به‌ویژه در برخی محورهای استان باید بیشتر شود. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته ۳۳ مجتمع خدمات رفاهی بین راهی و سکوهای نماز در سراسر استان آماده خدمات‌رسانی به مردم است.

اسدالله جلال‌زاده افزود: در طرح نوروزی ۳۹ اکیپ ثابت و سیار به‌صورت ۲۴ ساعت فعال خواهند بود و ۲۵۳ نیرو، ۲۳۵ دستگاه خودرو و ۳۳ راهدارخانه در این طرح فعالیت خواهند کرد.

وی گفت: طرح خدمات نوروزی از امروز در خراسان جنوبی آغاز شد و طبق پیش‌بینی‌ها شاهد افزایش چشمگیر مسافران نوروزی و شلوغی محورهای مواصلاتی استان خواهیم بود.

اما معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با توجه به قرارگیری در شرایط کرونا و کاهش محدودیت‌ها بر لزوم پیوست بهداشتی خدمات نوروزی دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد.

علیرضا عباس‌زاده گفت: مدیریت بحران مساله بسیار مهمی است که باید هنر مدیریت در زمان بحران نمایان شود در غیر این صورت کارساز نخواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش برخی محدودیت‌ها و کنترل کرونا در اسفند و فروردین ماه افزایش چشمگیر مسافران را انتظار داریم که اگر مدیریت نشود، آثار و تبعاتی را به همراه خواهد داشت.

گردشگری از راهبردهای توسعه خراسان جنوبی

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی ممکن است مقصد گردشگری نباشد اما مسیر مسافرت است و افتخار میزبانی زایران امام رضا (ع) به سمت مشهد مقدس را دارد که موقعیت فوق‌‎العاده‌ای است و باید به‌خوبی انجام وظیفه کنیم.

وی بر بهره‌گیری از فرصت حضور مسافران در خراسان جنوبی تاکید و تصریح کرد: در ارتباط با زیرساخت‌ها امکانات محدود بوده اما صادقانه آنچه در دسترس است باید به‌کار گرفته شود.

عباس‌زاده گفت: با توجه به ظرفیت‌های بکر استان در حوزه گردشگری، این صنعت یکی از راهبردهای اصلی توسعه و پیشرفت در خراسان جنوبی است.

وی اظهار داشت: معرفی ظرفیت‌های گردشگری خراسان جنوبی از جمله مسایلی است که باید به آن بیش از گذشته پرداخته شود تا مسافران و گردشگران با فرهنگ غنی این استان بهتر آشنا شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از معادن، اراضی کشاورزی، بادهای ۱۲۰ روزه، مرز مشترک، کویر، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و روزهای آفتابی به عنوان ظرفیت‌های دیدنی استان نام برد و  گفت: باید این ظرفیت‌ها را به منصه ظهور برسانیم که یکی از راهکارهای استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها، معرفی آن در سطح کشور در راستای توسعه صنعت گردشگری است.

وی ماندگاری مسافر در خراسان جنوبی را جزو شاخص‌های توسعه صنعت گردشگری برشمرد و گفت: در این خصوص باید موانع را رفع کنیم و در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری شود.

تعداد آثار ثبت شده استان خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی به ۹۷۳ اثر رسیده و تاکنون ۷۹۰ بنا و محوطه تاریخی و فرهنگی، ۲ اثر میراث معماری صنعتی، ۸۰ اثر طبیعی، ‌۸۸ اثر معنوی و ۱۳ شی تاریخی در خراسان جنوبی ثبت ملی شده است.