هیجان‌های صنعتی آتشی به جان شادی‌های سنتی

مراسم سنتی چهارشنبه آخر سال جای خود را به آتش بازی با وسایل آتش زای صنعتی داده که خانواده‌های خراسان جنوبی را نگران سلامتی فرزندانشان کرده است.

چهارشنبه سوری جشنی، که تنها خاطراتش به کام قدیمی‌ها شیرین است.

به گزارش به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان ، کی از شهروندان بیرجندی گفت: یادش بخیر چهارشنبه آخر سال قدیم رنگ و بوی دیگری داشت، در آن شب اعضای خانواده دور هم جمع می‌شدند و با پریدن از روی آتش شعر زردی من از تو سرخی تو از من را می‌خواندند.

از زمانی که چهارشنبه سوری به چهارشنبه سوزی تغییر نام پیدا کرد این شب برای خیلی‌ها به یک کابوس شبانه تبدیل شده است.

یکی دیگر از شهروندان گفت: به خاطر ترس از اینکه مبادا در روز‌های آخر سال اتفاقی برایم بیفتد از عصر روز سه شنبه در خانه می‌مانم و سعی می‌کنم به محل‌های خطرناک شهر نروم.

چهارشنبه‌ای با بوی سوختگی

و حالا سنتی قدیمی به یک جشن صنعتی آتش زا تبدیل شده است که جز خسارت مالی و جانی هیجان دیگری ندارد.

قطع عضو، کوری چشم و سوختگی‌های شدید از جمله آسیب‌هایی است که در چهارشنبه آخر سال مهمان ناخوانده خانواده‌ها می‌شود.

احمدی گفت: مثل پارسال در شب چهارشنبه سوری آتش روشن می‌کنم، ولی رعایت می‌کنم که به کسی آسیب نرسانم.

یکی دیگر از شهروندان گفت: روشن کردن آتش و استفاده از انواع ترقه در این شب بسیار خطرناک است و به هیچ عنوان ارزش ندارد که جانمان را به خاطر یک شب به خطر بیندازیم.

طبق آمار بیشترین درصد سوختگی‌ها در چهارشنبه آخر سال، بین گروه سنی ۱۶ تا ۲۰ سال گزارش شده است.

هر چند گروهی این مراسم را در خانه برگزار می‌کنند، اما در هر صورت می‌تواند خطر آفرین باشد.
بالنی که آرزو‌ها را به آتش می‌کشد

میری معاون آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: چند سالی می‌شود که استفاده از بالن آرزو‌ها در این شب رواج پیدا کرده است، این بالن‌ها بعد از رها شدن در نهایت روی درختان یا پشت بام منازل می‌افتند که منجر به آتش سوزی می‌شوند؛ و هشدار پلیس به کسانی که قصد هنجارشکنی در این شب را دارند.

سرهنگ شجاعی نسب جانشین فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی گفت: کسانی که موجبات مزاحمت عمومی را برای مردم به وجود آورند برابر قانون و هماهنگی‌های قضایی دستگیر می‌شوند و تا پایان تعطیلات نوروز تحت نظر خواهند بود.

هر چند نیرو‌های امدادی و عملیاتی در این شب در حال آماده باش هستند، اما هنوز آتشی که کرونا به جان مردم انداخته خاموش نشده است.

با نظارت والدین و پرهیز از رفتار‌های پرخطر می‌توان از تکرار حوادث تلخ سال‌های گذشته جلوگیری کرد تا به سلامت به استقبال از نوروز ۱۴۰۱ رفت