کارخانه قند قهستان روی ریل شیرین فعالیت

خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی در بازدید از کارخانه غیرفعال قند قهستان در شهرستان مرزی درمیان به مسئولان متولی دستور داد با برگزاری نشست مشترکی مشکلات کارخانه را بررسی و در راستای رفع موانع این واحد تولیدی تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان ، جواد قناعت، امروز پنجشنبه ۱۹ اسفند در ادامه سفر به شهرستان درمیان از کارخانه قند قهستان با هدف بررسی شرایط و برنامه‌ریزی برای رفع موانع به منظور بازگشت این کارخانه به مدار تولید بازدید کرد.

 وی در این بازدید که نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت، به رییس سازمان جهاد کشاورزی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی و سرپرست فرمانداری درمیان دستور داد با برگزاری نشست مشترکی، مسائل و مشکلات این واحد تعطیل را بررسی کنند و اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.

برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های سهامی زراعی خراسان جنوبی در کشت فراسرزمینی چغندر قند از پیشنهادات ارائه شده در این بازدید بود.

کارخانه قند قهستان سال ۱۳۴۰ با هدف ایجاد اشتغال و تثبیت جمعیت در شهرستان درمیان راه‌اندازی شد و فرسودگی تجهیزات، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بدهی به بانک، حقوق معوق کارگران و سوءمدیریت در سال ۹۲ این واحد تولیدی را به تعطیلی کشاند.

جمعی از سرمایه‌گذاران سال ۹۴ برای احیای مجدد کارخانه قند وارد میدان شدند اما تاکنون در راستای راه‌اندازی مجدد این واحد تولیدی اقدامی صورت نگرفته است.

کارخانه قند قهستان ظرفیت تبدیل ۱۵۰ هزار تن شکر خام را دارد و با راه‌اندازی مجدد این کارخانه ۳۷۰ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد و زمینه اشتغال غیرمستقیم افراد دیگری هم فراهم می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی امروز با حضور در روستای فورگ، از قلعه تاریخی و بافت تاریخی این روستا نیز بازدید کرد.

قلعه فورگ با ۹ هزار متر مربع مساحت، از بناهای دوره افشاریه است که اسفند سال ۷۹ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی برای تبدیل این قلعه و بافت تاریخی منحصر به‌فرد روستای فورگ به یک مجموعه گردشگری، طرح ویژه‌ای دارد.

همچنین مرمت برج‌ها و دیواره‌های بیرونی، استحکام‌سازی، احداث سفره‌خانه سنتی و سایر مجموعه‌ها از جمله اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برای این بنای تاریخی است.

فورگ از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان درمیان با ۶۹۰ نفر جمعیت است که بافت کهن دارد و این روستا به جهت احداث سازه‌ها و واحدهای مسکونی در دامنه کوه، شکل پلکانی پیدا کرده است.

خانه‌های ساخته شده از سنگ و خشت با ایوان‌ها و درگاه‌های خوش‌نقش، کوچه‌های تنگ آجر فرش شده با دیوارهای کاهگلی، ساباط‌های بی‌شمار و معماری کوهستانی از مهمترین جاذبه‌های این روستای گردشگری است.

حمام تاریخی، ساباط‌های قدیمی، سنگ نگاره، سرو کهنسال، منازل تاریخی توکلی، اسماعیلی و امیاری از جمله امکانات و زیرساخت‌های گردشگری روستای فورگ است.

قناعت ضمن بازدید از کوچه‌های این روستای هدف گردشگری در شهرستان درمیان، با اهالی فورگ نیز دیدار و گفت و گو کرد.

استاندار خراسان جنوبی از کشتارگاه دام و طیور شهرستان درمیان نیز بازدید کرد. این کشتارگاه دام و طیور در پاسخ به نیاز شهرستان در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید اما در حال حاضر غیرفعال است.

کشتارگاه طیور درمیان با ظرفیت اسمی ۲ هزار قطعه، زمینه اشتغال ۵۰ نفر را به‌صورت مستقیم و ۵۰ نفر غیرمستقیم فراهم آورده است.

شهرستان درمیان با ۶ میلیون قطعه جوجه گوشتی، دومین تولید کننده گوشت سفید در خراسان جنوبی است و در ۱۹۸ واحد مرغداری گوشتی این شهرستان، سالانه ۱۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت سفید تولید می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی روز پنجشنبه در آغاز سفر یک روزه به شهرستان مرزی درمیان و بدو ورود در محل گلزار شهدای روستای منصورآباد مورد استقبال امام جمعه، سرپرست فرمانداری و مسوولان شهرستان قرار گرفت و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

وی ضمن بازدید از مجتمع گلخانه‌ای شهرستان درمیان، یک واحد گلخانه را افتتاح کرد