ایجاد خوابگاه‌های متأهلی دانشجویی نیازی ضروری است

رئیس سازمان امور دانشجویان دانشگاه‌های کشور گفت: ایجاد خوابگاه‌های متأهلی دانشجویی یک نیاز ضروری و اضطراری است.

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان ، هاشم داداش‌پور، رئیس سازمان امور دانشجویان کشور و معاون وزیر علوم صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی اظهارداشت: در سال ۹۲-۹۳ تعداد دانشجویان دانشگاه‌های کشور ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بودند ولی در حال حاضر این تعداد به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو رسیده است.

وی تصریح کرد: دلیل این کاهش بخشی به روند کاهش جمعیتی کشور و از طرف دیگر افزایش شدید تحصیلات تکمیلی در کشور است.

30 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را دانشجویان تکمیلی تشکیل می‌دهند

دادش‌پور ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ درصد متوسط ظرفیت دانشگاه‌های کشور را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند.

معاون وزیر علوم با اشاره به تحصیل ۳ هزار و ۶۰۰ دانشجو در مقاطع تکمیلی دانشگاه‌ بیرجند، گفت: این امر نشان می‌دهد که افزایش دانشجویان تکمیلی تنها در تهران باقی نمانده و سایر دانشگاه‌های کشور نیز وارد روند تحصیلات تکمیلی شده‌اند.

داداش‌پور با بیان اینکه در برهه‌ای از زمان مجبور بودیم با توجه به افزایش جمعیت جوانان بالای ۱۸ سال که قصد تحصیل در دانشگاه‌ها را داشتند تعداد دانشگاه‌ها را افزایش دهیم ولی در حال حاضر اتفاق معکوسی رخ داده و مجبور هستیم به دلیل کاهش صندلی‌ها و دانشجویان، دانشگاه‌ها را کوچک و در یکدیگر ادغام نماییم، یادآور شد: فرآیند انقباضی دانشگاه‌ها به صورت طبیعی با کاهش جمعیت دانشجویان در کشور در حال اتفاق افتادن است.

گسترش خوابگاه‌های متأهلی نیازی که مورد غفلت واقع شده است

وی با اشاره به افزایش بسیار زیاد تعداد دانشجویان تکمیلی در کشور افزود: این دانشجویان یک سری نیازهایی پیدا کرده‌اند که پاسخ داده نشده که یکی از این موارد وجود نداشتن بازار کار برای افراد فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ها که از دهه ۸۰ وارد دانشگاه‌ها شده‌اند بوده است.

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور ادامه داد: از سوی دیگر دانشجویان تکمیلی نیز به سمت ازدواج رفته‌اند به طوری که در دانشگاه بیرجند از مجموع ۱۱ هزار و ۷۷۰ دانشجو تعداد یک‌هزار و ۷۷۰ نفر آنها تشکیل خانواده داده‌اند که ۴۱۰ نفر از آنها معادل ۵ درصد در مقطع کارشناسی و یک‌هزار و ۲۰۰ نفر معادل ۴۷ درصد در مقطع کارشناسی ارشد هستند.

داداش‌پور با بیان اینکه قبلاً نیازهایی وجود داشته که نتوانسته‌ایم به آنها پاسخ دهیم و آن نیاز به گسترس خوابگاه‌های متأهلی بوده که متأسفانه مورد غفلت واقع شده است، اضافه کرد: در حال حاضر این موضوع برای مسؤولان دانشگاه‌ها فرض و مسلم شده که باید به سمت پاسخ به این نیاز دانشجویان برویم.

حرکت به سمت کارآفرینی و گسترش مراکز رشد برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها

وی گفت: از طرف دیگر موضوع اشتغال و حرکت به سمت کارآفرینی و گسترش مراکز رشد برای پاسخ‌گویی به نیاز اشتغال فارغ‌التحصیلان تا چنان که اگر وارد زندگی شدند بتوانند نیازهای خود و خانواده را برآورده سازند مورد توجه مسؤولان دانشگاه‌ها است.

معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری از دهه‌های قبل بحث افزایش جمعیت که باید از پایه در کشور اتفاق بیافتد را مطرح ساختند که در اینجا وظیفه دیگری برای دانشگاه‌ها ایجاد شد، یادآور شد: متمرکز ساختن نهادهای خیریه و خیران به کمک برای ساخت خوابگاه‌های متأهلی در استان و به ویژه در مرکز استان باید افزایش یافته تا این نیاز مرتفع شود.

داداش‌پور ادامه داد: منابع مالی دولت برای اینکه بتواند تمام نیازهای دانشجویان کشور را پاسخگو باشد بسیار کم و محدود بوده و اگر بتوانیم این نیازهای را به حرکت‌های مردمی متصل سازیم بدون شک اثرگذار خواهدد بود.

وی ایجاد خوابگاه‌های متأهلی دانشجویی را یک نیاز ضروری و اضطراری عنوان کرد و گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد افزایش جمعیت، نیاز جوانان به تشکیل خانواده و همچنین عدم اشتغال دانشجویان به سبب تحصیل یکی از اولویت‌های ما در کشور در این حوزه است.