۸۴۷ خرده فروش و توزیع کننده مواد مخدر در خراسان جنوبی دستگیر شدند

رئیس پلیس مواد مخدر انتظامی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری ۵۰۳ خرده فروش و ۳۴۴ توزیع کننده مواد مخدر در استان دستگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان ، سرهنگ غلامرضا شاهوردی در گفتگو یی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری طی ۹ مرحله در راستای ارتقای امنیت اجتماعی با محوریت و اولویت جمع‌آوری معتادین متجاهر برنامه‌ریزی و با تعامل خوب مقامات قضائی و هماهنگی لازم با سایر دستگاه‌های مسئول از جمله بهزیستی و شهرداری و … اجرا و تعداد ۶۵ نفر معتاد متجاهر جمع‌آوری و دستگیر شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۱ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح نتایج خیلی خوبی در راستای کشف انواع مواد مخدر و دستگیری قاچاقچیان و توزیع کنندگان و خودروهای حامل مواد مخدر داشته است، اضافه کرد: طرح ارتقای امنیت اجتماعی به صورت سراسری و استانی و همزمان و در بازه زمانی مشخص در شهرستان‌های تابعه و رده‌های تحت امر (کوپ ها، رده‌های تخصصی، یگان‌های عملیاتی و تکاوری) اجرا می‌شود.

وی در راستای جمع‌آوری معتادین متجاهر از تعامل و همکاری خیلی خوب شهروندان استان که اخبار و اطلاعات را به موقع با خادمین خود در میان می‌گذارند تشکر و قدردانی کرد و ادامه داد: در این راستا پلیس وظیفه ذاتی خود می‌داند که اقدامات پیشگیرانه و آموزش را در دستورکار خود قرار دهد.

وی اضافه کرد: در این راستا از همه ظرفیت‌ها و دستگاه‌های درون سازمانی، برون سازمانی، و امت حزب الله برای ارتقای امنیت اجتماعی، آسایش شهروندان و پاکسازی نقاط آلوده، مبلمان شهری و فضاهای سبز و… اقدام کند تا انشا الله از همه جهات رضایت خداوند و امت حزب الله را کسب کند.

رئیس پلیس مواد مخدر انتظامی استان اظهار کرد: اقدام لازم برای صیانت و درمان این قشر که گرفتار پدیده اعتیاد شده‌اند با استفاده از همه ظرفیت‌های لازم انجام می‌شود و بر خود می‌بالیم که در خدمت جامعه اسلامی و مردم متدین استان خراسان جنوبی هستیم.

وی با اشاره به اینکه نجات معتاد، نجات جامعه است، اضافه کرد: بر اساس بیان رهبر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) یادآور می‌شوم با توجه به موارد مورد نظر و تجارب پلیس در حال حاضر اشراف اطلاعاتی لازم را در این خصوص داریم و بانک اطلاعاتی و مشخصات آنان در دسترس است.

سرهنگ شاهوردی با اعلام آمادگی همه جانبه پلیس برای اجرای مأموریت‌های مورد نظر تصریح کرد: بهترین و سریع‌ترین و سهل ترین راه ارتباط مردم با پلیس، تماس با مرکز ۱۱۰ است که به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی و انتقال نظرات، اخبار و پیشنهادات هم استانی‌ها و بررسی آنها برای اقدام لازم می‌باشد.

تعطیلی مرکز ماده ۱۶

به گفته وی متأسفانه به دلیل اینکه مرکز ماده ۱۶ از سال‌های گذشته به دلایلی تعطیل شده است در حال حاضر در استان از ظرفیت مراکز ماده ۱۵و تبصره ذیل ماده ۱۶و کمپ‌های ترک اعتیاد زیر نظر بهزیستی و … استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا پلیس پس از برنامه‌ریزی و شناسایی و هماهنگی قضائی برای دستگیری و جمع‌آوری معتادان متجاهر اقدام و با تعامل خوب با بهزیستی استان و شهرستان‌های تابعه با رده‌های مربوطه نسبت به تحویل آنها برای درمان به کمپ‌های مجاز و مصوب اقدام می‌شود.

رئیس پلیس مواد مخدر انتظامی استان تصریح کرد: وظیفه ذاتی پلیس شناسایی، جمع‌آوری و دستگیری با هماهنگی قضائی و اعزام و تحویل به کمپ‌های در نظر گرفته شده در استان است و اقدامات مورد نیاز برای درمان و سایر موارد از وظایف سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها مسئول در این زمینه می‌باشد.

وی اضافه کرد: در این راستا پیشنهاد داده می‌شود که همه دستگاه‌های مسئول با جدیت بیشتر در صحنه حاضر و اقدامات لازم پس از درمان و آزادی در خصوص استقبال از نامبردگان برای برنامه‌ریزی، ساماندهی، به‌کارگیری هدفمند و چاره اندیشی مدون و منسجم انجام شود تا اقدامات همه دستگاه‌های منجر به نتیجه و خروجی مناسبی شود.

وی خاطر نشان کرد: در بین افراد دستگیر شده در هر طرح مشاهده می‌کنیم که تعدادی از افراد دستگیر شده در طرح‌های قبلی دستگیر، معرفی و مجدد به همان محل‌های قبلی مخروبه‌ها، حاشیه شهر، کوره‌ها، و پاتوق خانه‌ها مراجعه و منازل خالی از سکنه قدیمی پناه آورده و در آنها سکنی گزیده اند.

۳۰ درصد دستگیر شده‌ها از افراد قبلی

به گفته وی حدود ۳۰ درصد از افراد دستگیر شده در هر طرح افرادی هستند که در طرح‌های قبلی دستگیر و به مراکز درمان برای اقدامات بعدی معرفی شده‌اند.

رئیس پلیس مواد مخدر انتظامی استان اظهار کرد: اجرای این طرح‌ها برای ارتقا و امنیت عمومی شهروندان و جامعه است که بارها رضایتمندی شهروندان، اهالی محل و همسایگان را در پی داشته است و تقدیر و تشکر خود را از طریق سامانه ۱۹۷ بیان کرده‌اند مبنی بر اینکه محل و منطقه آنان از تردد این افراد پاکسازی و معتادان متجاهر جمع‌آوری شده‌اند.

سرهنگ شاهوردی ادامه داد: بارها اقدام به پلمپ اماکن مورد نظر یا تخریب آنها با همکاری سایر دستگاه‌ها شده است و با انجام این اقدامات پیشگیری لازم از وقوع جرایم دیگر را به خصوص سرقت و … را شاهد بوده ایم.

وی در باره صیانت از افراد دستگیر شده و اقدامات بهداشتی و درمانی در مراکز با توجه به شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: افراد دستگیر شده در بازه مشخص از سوی مقام قضائی و رده‌های مسئول باید به اجبار در مراکز و کمپ‌های حاضر شوند و تا اقدامات درمانی درباره آنها انجام شود و شاهد حضور آنها در بین شهروندان نمی‌باشیم و امیدواریم که انجام اقدامات مورد نظر سبب شود تا آنها از اعتیاد رهایی و به آغوش خانواده و جامعه بازگردند.

اقدام جهادی

به گفته وی همه دستگاه‌های متولی به صورت جهادی و ایثارگرانه باید اقدامات حمایتی، معیشتی، اشتغال‌زایی، ساماندهی آنان را در دستور کار خود قرار دهند که رضایت خداوند و شهروندان و به ویژه خانواده‌های آنها را به دنبال خواهد داشت و این نسل که بیشتر جوان هستند در دام اعتیاد نیفتند و شاهد جامعه عاری از اعتیاد و معتاد متجاهر باشیم.

وی اضافه کرد: پلیس آمادگی همه جانبه را در راستای وظایف ذاتی خود دارد و دفتر تخصصی مشاوره پیشگیری از اعتیاد این پلیس آمادگی لازم برای مشاوره تخصصی، انتظامی و مددکاری اجتماعی به صورت رایگان دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح مبارزه با فروشندگان مواد مخدر که در راستای وظایف ذاتی و محوله ناجا است، گفت: در قالب طرح ارتقای امنیت اجتماعی، پاکسازی نقاط آلوده و محورهای مواصلاتی به صورت دائم انجام می‌شود و این موضوع در برنامه‌های مأموریتی انتظامی استان در همه رده‌های تحت امر مورد توجه قرار می‌گیرد که بیانگر افزایش کشفیات و دستگیری فروشندگان مواد مخدر با تلاش شبانه روزی همکاران ما بوده است.

او از تعامل خیلی خوب مقام‌های قضائی به عنوان بازوی پرتوان ناجا در راستای اقدامات مقابله‌ای پلیس تشکر کرد و ادامه داد: در ۹ ماه گذشته سال جاری تعداد ۵۰۳ نفر خرده فروش و ۳۴۴ نفر توزیع کننده مواد مخدر دستگیر شده‌اند