قاچاق چوب در خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه ۴ هزار و ۱۰۰ خانوار در ۲۵ روستا از پروژه‌های هفته منابع طبیعی بهره‌مند می‌شوند گفت: قاچاق چوب در استان ما در حد قاچاق چوب از جنگل‌های شمال کشور نیست اما در حد صفر هم نیست.

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان ، علیرضا نصرآبادی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان جنوبی با اشاره به شعار امسال با عنوان تولید، پشتیبانی و مانع زدایی اظهار داشت: در هر بخش این شعار اقداماتی انجام شده که شامل بیابان زدایی، اتمام کاداست، آموزش، توانمندسازی، اصلاح، توسعه و شناسایی ذخیره گاه‌ها، حفاظت و مسائل حقوقی، توجه به موضوع طبیعت گردی پارک‌ها زراعت چوب، اقدامات حوزه آبخیزداری، آبخوان داری، استاندارد سازی تولید نهال و بذر می‌شود‌.

وی با بیان اینکه نهال‌ها در نهالستان‌های درمیان، بیرجند، طبس، نهبندان و قاین آماده شده و اغلب نهال غیرمثمر و به میزان محدود نهال مثمر شامل توت، سنجد، زیتون و بادام می‌شود گفت: از 8 میلیون و 400 هزار هکتار وسعت مراتع بیش از 70 درصد ضعیف رو به متوسط است که این به دلیل اقلیم منطقه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با تاکید براینکه قاچاق چوب در استان به معنای قاچاق چوب از جنگل‌های شمال کشور را نداریم اما صفر هم نیست گفت: گیاه کما نباید از ریشه جدا شود و برداشت بیش از حد آن و ارسال به دیگر شهرها مجاز نیست.

نصرآبادی از وجود 250 هزار هکتار عرصه رویشگاه گیاهان دارویی در استان خبر داد و گفت: این عرصه محل کشت آنغوزه، ارغوان، گون، کلپوره، شیرین بیان و آویشن است که برای حدود 100 هزار هکتار طرح تهیه شده که رویشگاه آنغوزه و آویشن است و حدود یک هزار خانوار بهره‌بردار از این عرصه‌ها داریم که 50 تن تولید و 60 تا 90 میلیارد تومان درآمد دارند.

وی بیان کرد: در این هفته برنامه‌هایی پیش بینی شده که شامل کاشت 50 اصله نهال مثمر در مصلی نماز جمعه، کاشت نهال در منطقه ویژه اقتصادی، جشن سراسری پایان کاداست، افتتاح همزمان طرح‌های آبخیزداری در سطح کشور، پویش نهالکاری، پویش ملی ایران سرسبز و جلسه با شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: پویش ملی ایران سرسبز پویشی کشوری است که از آذر ماه آغاز و تا پایان اسفند ادامه دارد و هر ساله 500 اصله نهال کشت و پیش بینی شده طی 14 سال به هدف مورد نظر برسد ضمن اینکه این پویش کاشت نهال به نام شهدا است.

نصرآبادی عنوان کرد: طی هفته منابع طبیعی 11 پروژه که شامل 9 پروژه آبخیزداری و دو پروژه سایر بخش‌ها است با اعتبار 10 میلیارد و 500 میلیون تومان افتتاح می‌شود. 4 هزار و 100 خانوار در 25 روستا از این پروژه‌ها بهره‌مند شده و 7 هزار و 322 نفر روز اشتغال ایجاد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: گردهمایی با دهیاران و همیاران طبیعت، کوهنوردی خانواده‌های همکاران، ارتباط با دانشگاه با محوریت دانشگاه بیرجند و دانشکده کشاورزی و برگزاری پویش نهالکاری با همکاری خادمیاران رضوی در محل مزار رزگ از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده است.

نصرآبادی به اقدامات شاخص سال جاری اشاره و بیان کرد: پیش بینی اعتبار از محل اعتبارات محرومیت زدایی برای اولین بار در کشور به مبلغ 102 میلیارد تومان، بهره‌برداری از 74 پروژه به ارزش بیش از 51 میلیارد تومان و بهره‌مندی 67 هزار و 500 خانوار جمعیت برخوردار، تعیین تکلیف اساسی اراضی ملی و قانون تک برگی اتمام کاداست بیش از 14.5 میلیون هکتار از جمله اقدامات انجام شده در سال جاری است.

وی افزود: سرجمع اعتبارات تملکی سال جاری 307 میلیارد تومان بوده است‌