برگزاری 50 بازارچه صنایع دستی خراسان‌جنوبی در ایام نوروز

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی گفت: در ایام نوروز ۵۰ بازارچه صنایع دستی با ۳۰۰ غرفه در سطح استان فعال می‌شود.

برگزاری 50 بازارچه صنایع دستی خراسان‌جنوبی در ایام نوروز

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان  ، زهرا اسدپور، سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو بی اظهارداشت: غریب به ۳۰۰ رشته صنایع دستی در سطح کشور وجود دارد که از این تعداد نزدیک به ۸۰ رشته در خراسان‌جنوبی زمینه فعالیت داشته و دارد.

وی از برگزاری ۵۰ بازارچه صنایع دستی در سطح استان به مناسبت عید نوروز خبر داد و گفت: این بازارچه‌ها با ۳۰۰ غرفه در سطح استان به نمایش تولیدات صنایع دستی استان می‌پردازند.

فعال بودن کارگاه‌های صنایع دستی استان در ایام عید

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در بسیاری از شهرستان‌ها کارگاه‌های صنایع دستی در روزهای عید نوروز فعال بوده و گردشگران و علاقمندان به رشته‌های صنایع دستی استان می‌توانند از این کارگاه‌ها بازدید کنند.

اسدپور افزود: همچنین در ایام عید نوروز خانه‌های صنایع دستی و مراکز توسعه و ترویج صنایع دستی در سطح استان فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه گروه بافت‌های داری و گروه نساجی از ابتدایی‌ترین گروه‌های صنایع دستی استان هستند، یادآور شد: گروه بافت‌های داری شامل قالیچه، سفره آردی، نمدمالی و غیره و گروه نساجی شامل حوله‌بافی، ابریشم‌بافی، چادرشب بافی، جاجیم‌بافی، برک‌بافی، مله‌بافی و غیره می‌شود.

تهیه اطلس صنایع دستی برخی از شهرستان‌های استان

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: همچنین گروهی از هنرمندان حوزه صنایع دستی خراسان‌جنوبی در بخش‌های رودوزی‌های سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، صنایع دستی مستظرفه، صنایع دستی چوبی، سفالی و سرامیک و غیره فعالیت دارند.

اسدپور با بیان اینکه از سال ۸۱ که سازمان صنایع دستی در بیرجند شکل گرفته و زیرمجموعه خراسان بزرگ بوده اولین اقدامات برای احیاء صنایع دستی این منطقه با شناسایی هنرمندان، شناسایی رشته‌های صنایع دستی و مستندنگاری آغاز شده است، یادآور شد: بعد از آن نیز علاوه بر شناسایی و مستندنگاری رشته‌های صنایع دستی استان، برگزاری دوره‌های آموزشی براساس رشته‌های بومی و غیربومی و تأکید بر رشته‌های بومی، حضور صنعتگران این بخش در نمایشگاه‌های استانی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی، حمایت از هنرمندان صنایع دستی برای ایجاد کارگاه، ارائه تسهیلات کم بهره، ارائه تعرفه‌های دولتی برای خدماتی همچون آب، برق و گاز به کارگاه‌ها، معافیت مالیاتی، بیمه هنرمندان، تقدیر از پیشکسوتان و غیره انجام شده است.

وی از تهیه اطلس صنایع دستی شهرستان‌های استان خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون این اطلس در بیشتر شهرستان‌های استان تهیه شده و مابقی شهرستان‌ها نیز در دست اقدام است.