ابلاغ طرح تفصیلی لازمه بسیاری از اقدامات در شهر بیرجند است

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: خیلی از اقدامات در مرکز استان از جمله اجرای طرح کمربند سبز منوط به مشخص شدن طرح تفصیلی و طرح جامع شهر بیرجند است.
ابلاغ طرح تفصیلی لازمه بسیاری از اقدامات در شهر بیرجند است
 به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان ، حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا روز چهارشنبه در سومین نشست کارگروه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد ذیل ستاد استانی بازآفرینی شهری در سال جاری افزود: آنچه مردم و فعالان ساخت و ساز گلایه دارند، نبود تعیین تکلیف طرح تفصیلی شهر بیرجند است که پس از سال‌ها هنوز مصوب و ابلاغ نشده است.

وی بیان کرد: مقدمه طرح تفصیلی شهر بیرجند، طرح جامع است که دستگاه‌های مسوول در دست انجام دارند و مقدمه ایجاد کمربند سبز نیز طرح تفصیلی شهر است زیرا اراضی که شهرداری باید برای اجرا و تکمیل طرح کمربند سبز تملک کند، بیشتر آنها متعلق به اشخاص حقیقی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: طرح کمربند سبز با این هدف انجام می‌شود که یک حایل باشد و خارج از آن ساخت و ساز انجام نشود لذا شهرداری هم دغدغه خاص خود را دارد و سردرگمی ناشی از ابلاغ نشدن طرح جامع و تفصیلی است.

وی افزود: این محدوده از بلوار پیامبر اعظم (ص) بیرجند که از گذشته برای اجرای طرح کمربند سبز معرفی شد تا کمربندی به سمت مهرشهر منتهی می‌شود و در منطقه مهرشهر نیز خیلی از اراضی این مشکلات را دارند که با الحاق مهرشهر به حوزه شهر و توسعه‌ای که انجام شد، مشکلات این حوزه را تشدید کرده است.

حجت الاسلام وحدانی‌نیا اظهار داشت: با توجه به موضوعاتی که ذکر شد از جمله مساله مهرشهر همچنین دوراندیشی که از جهت مسائل اجتماعی وجود دارد و با ابلاغ نشدن طرح تفصیلی شهر این سردردگمی را ایجاد کرده است.

وی همچنین گفت: با توجه به فرارسیدن روزهای پایانی سال و تعطیلات و دغدغه مردم یکی از موضوعات مورد تاکید در استان تشدید نظارت‌ها بر ساخت و ساز است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: ساخت و سازهای خارج از طرح تفصیلی شهر و در حاشیه شهر یا روستاهای نزدیک به مرکز استان و خارج از طرح هادی انجام می‌شود که دستگاه‌های متولی از جمله جهاد کشاورزی باید نظارت‌ها را تشدید کنند.

وی گفت: بهره‌گیری از ظرفیت بسیج در حوزه نظارت به‌خصوص در ایام تعطیل نیز می‌تواند مفید و موثر باشد.

حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا با اشاره اهمیت صدور اسناد مالکیت افزود: در زمینه صدور اسناد مالکیت تک برگی و طرح جامع حدنگار دغدغه وجود دارد و در حوزه منابع طبیعی اقدامات خوبی صورت گرفته است اما در حوزه اراضی و روستاها باید ورود بیشتری شود زیرا صدور سند مالکیت جلوی بسیاری از تخلفات و دعاوی را می‌گیرد.

وی اظهار داشت: درخصوص صدور اسناد مالکیت کاداستر در حوزه اراضی واقع در حریم بستر رودخانه‌ها نیز با توجه به نگاهی که در استان بین دو دستگاه وجود دارد باید همگرایی و تعاملات بین بخشی بیشتر شود چراکه اجرای قانون در این اراضی به نفع مردم است و اگر در نتیجه این اختلافات صدور سند مالکیت را نداشته باشیم، مردم متضرر خواهند شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: بخشی هم به بافت‌های ناکارآمد شهری که در مرکز استان و شهرستان‌هاست بر می‌گردد که در این زمینه تکلیف قانونی را قانونگذار مشخص کرده است و مالکان خصوصی و دولتی باید هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف این بافت‌ها اقدام کنند در غیر این صورت شهرداری مکلف است نسبت به این گونه اراضی محله به محله اقدام کند تا گلایه مردم درخصوص بافت ناکارآمد کمتر شود.

وی بیان کرد: با توجه به اجرای طرح ملی مسکن بسیاری از این اراضی می‌تواند در داخل شهر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا افزود: ما می‌خواهیم اقداماتی که در این حوزه انجام می‌شود به تعبیر رهبر معظم انقلاب جهادی، فوق‌العاده و خارج از حالت روزمره باشد تا احساس نشود که دستگاه‌های متولی کوتاهی می‌کنند.

وی گفت: مناطقی که در بافت قدیمی شهر است از جمله محدوده خیابان انقلاب، شهید مطهری، منتظری، حکیم نزاری و ۱۷ شهریور، مشمول بافت‌های ناکارآمد مرکز استان است و نظارت در این بخش باید بیشتر شود و شهرداری نسبت به تکلیف قانونی خود اقدام کند.

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند هم در این نشست گفت: از ۶۷۹ هزار و ۵۴۱ متر مربع زمین مورد نیاز برای ایجاد کمربند سبز در شهر بیرجند پنج هزار متر مربع در مالکیت شهرداری و بقیه در مالکیت اشخاص است که نشانگر به نتیجه نرسیدن این طرح است.

علیرضا توانا افزود: بیش از ۶۰ درصد اراضی مربوط به مالکیت خصوصی است و اگر بر کمربند سبز در حوزه پیشگیری از بافت‌های ناکارآمد تکیه داشته باشیم موفق نخواهیم شد زیرا توسعه شهری در افق ۲۵ ساله دیده شده است.

وی گفت: زمانی که تحت عنوان کمربند سبز فعالیتی آغاز شد فقط طرح سلامت مورد توجه قرار گرفت اما شهر همچنان توسعه می‌یابد و نظارت‌ها در این زمینه باید تشدید شود.

توانا با بیان اینکه توسعه شهری کمربند سبز را زیر سوال برده است افزود: در شمال شهر هر روز یک آلونک به بهانه تصرف زمین احداث می‌شود که اگر نظارت‌ها تشدید نشود با مشکل مواجه خواهیم شد.

نماینده اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی در ادامه گفت: در حوزه اراضی ملی از ۱۴.۵ میلیون هکتار برای ۱۴.۲ میلیون هکتار سند تک برگ صادر شده و کمتر از ۲ درصد باقیمانده فاقد اجرا است.

مهدی رمضانی یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی درخصوص کاداستر باید وارد سامانه شمیم شوند و دستگاه‌هایی که تاکنون در این زمینه اقدام نکردند اداره کل ثبت اسناد و املاک با استفاده از توان پیمانکاران آماده همکاری است.

وی گفت: "شمیم" سامانه موقعیت‌یاب یکپارچه مالکیت‌ها است که راه‌اندازی شده و هدف از این اقدام تعقیب اطلاعات مکان‌محور است.

رمضانی با بیان اینکه در حال حاضر هیچگونه سند دفترچه‌ای در حوزه اراضی ملی در خزانه استان وجود ندارد و همه اسناد تک برگی شده است افزود: کاداستر اراضی کشاورزی هم در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم استناد تک برگی در بخش کشاوری را آغاز کنیم.

وی اظهار داشت: تکلیف اداره کل ثبت اسناد و املاک است که در مدت پنج سال تمامی اسناد دفترچه‌ای را به تک برگی تغییر دهیم اما مشکل اصلی در آن روند نقشه‌برداری اراضی دستگاه‌ها است.

نظارت بر بافت‌های ناکارآمد، ساخت و سازهای غیرمجاز، نظارت بر ساخت و ساز حریم رودخانه‌ها، کاداستر، شمیم و اسناد تک برگی از دستورکارهای این نشست بود.


منبع : ایرنا