بزرگترین هنرمعلم، آموختن خوب فکر کردن و درست اندیشیدن به متعلمان است

استاندار خراسان جنوبی گفت: معلمان در نظام تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی بر سند تحول باید علاوه بر با سواد کردن دانش آموزان، شیوه درست فکر کردن و اندیشه ورزی را به آنان بیاموزند.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان،جواد قناعت روز پنجشنبه در همایش بزرگ نومعلمان تمدن‌ساز انقلاب اسلامی در خراسان جنوبی که با حضور مهدی بلالی مود پدر علم سم‌شناسی ایران برگزار شد افزود: با سوادی مهمترین هدف از حضور دانش آموزان در مدارس است اما معلمان نباید صرفا به این مسئله اکتفا کنند.

وی گفت: زیرا یکی از تهدیدات در حوزه جوانان تهاجم فرهنگی غرب است و اگر جوانی اهل تفکر نباشد تسلیم فرهنگ غربی می‌شود و فرهنگ اصیل و ایرانی را کنار می‌گذارد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: تقویت هویت ملی، احترام به پرچم ملی، تقویت حس وطن دوستی و ارزش‌های دینی و الهی از موضوعات مهم در آموزش و پرورش است است که باید مد نظر نومعلمان باشد.

وی گفت: نظم و انضباط از دیگر مسایل مهم در عرصه آموزش و پرورش است زیرا تحرک عملی و جسمی در بین دانش آموزان کم شده پس باید به سمت ورزش هدایت شوند و در کنار آن عزم و اراده قوی داشته باشند.

قناعت عنوان کرد: موضوع تنبلی دانش آموزان حتی به طور جزئی جدی است و از سوی دیگر باید روحیه پرسشگری بین آنها تقویت شود پس نباید اتکای معلمان به کتاب باشد همچنین دانش آموزان باید احترام به اساتید و والدین را بیاموزند.

وی گفت: اصالت از دیگر موارد مهمی است که باید در دانش آموزان حفظ شود و با تقویت بنیان‌های شخصیتی، علمی و رفتاری محقق می‌شود که تسلیم هر حرفی نباشند.

استاندار خراسان جنوبی شخصیت‌هایی مانند شهید چمران و پروفسور بلالی مود را از نمونه‌های افراد با اصالت در کشور معرفی کرد و افزود: این افراد در بهترین نقاط خارج از کشور مشغول تحصیل و زندگی بودند اما با شروع جنگ تحمیلی احساس مسئولیت کرده و به کشور بازگشتند.

وی یادآور شد: اوایل جنگ در کشور استاد سم‌شناسی نداشتیم اما نزدیک به ۸۰۰ نفر توسط دکتر بلالی مود تربیت شدند که یکی از کارهای بزرگ و با افتخار است و باید این چهره‌های برجسته و ممتاز قدر دانسته شوند.

قناعت گفت: در کنار اقدامات علمی و پژوهشی رفتارهای فردی معلمان هم زیر ذره بین دانش آموزان است لذا عزم و اراده را باید به آنها آموخت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی هم گفت: امسال ۹۴۵ نومعلم شامل دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان و جذب شدگان ماده ۲۸ آزمون استخدامی در آموزش و پرورش خراسان جنوبی مشغول خدمت شدند.

سید علیرضا موسوی‌نژاد با اشاره به لزوم توجه معلمان به مسئله پرورش و تربیت افزود: در سیره پیامبران هم این اصل مهم دیده شده لذا نگهداری و پرورش مهمترین اصل در شروع هدایتگری است.

وی بیان کرد: وراثت، محیط، خانواده و اجتماع مهمترین اصل در آموزش و پرورش است که هدایت آن به معلمان سپرده شده است.

به گزارش بازتاب خراسان ،در این همایش ضمن قرائت میثاق نامه نومعلمان، پوستر جشنواره استانی مفاخر به روایت دانش آموزان با عنوان «چهره‌های ماندگار شهر من» رونمایی شد.

تجلیل از پدر علم سم‌شناسی ایران و رتبه‌های برتر آزمون استخدامی آموزش و پرورش در خراسان جنوبی از دیگر برنامه‌های این همایش بود.