کام تلخ مردم خراسان شمالی از بیماری شیرین

زندگی ماشینی، سبک زندگی نادرست و نداشتن تحرک بدنی موجب شده دیابت در خراسان شمالی روندی صعودی به خود گیرد و براساس آخرین پیمایش ها ۱۰ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال این خطه طعم تلخ این بیماری شیرین را می چشند.


گزارشی از : سعید وحیدی


دیابت یا همان مَرض قند نامی آشنا است که امروزه از کوچک و بزرگ گرفته تا پیر و جوان بارها این واژه را شنیده ایم و برای ما ایرانی ها این بیماری غریبه نیست به گونه ای که همه ما در اطراف خود حال و هوای افراد دیابتی را درک کرده ایم.

این بیماری معمولا بی سر و صدا وارد زندگی ما آدم‌ها می شود و از آن جایی که مبتلایان نه درد دارند و نه تب، بعد از مدت زیادی متوجه حضور این مهمان ناخوانده می شوند و به همین دلیل به آن بیماری خاموش نیز می گویند.

دیابت ناشی از اختلال متابولیسم و سوخت و ساز بدن است که به دلایل گوناگون ظاهر می شود و این روزها زندگی ماشینی و تغییر سبک زندگی عرصه را برای سرکشی این بیماری و هدف گیری سلامت شهروندان گسترش داده است.

هدف گیری که شهروندان خراسان شمالی نیز همانند بسیاری از نقاط کشور از آن در امان نماندند و براساس آخرین پیمایش ها حدود ۱۰ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال استان با درگیر هستند.

به باور کارشناسان مصرف غذاهای چرب و شیرین، بی‌تحرکی، فعالیت ناکافی فیزیکی و افزایش استرس های روزمره از جمله عادت های نادرست زندگی امروزی است که نقش زیادی در افزایش شیوع دیابت و گسترش دامنه این بیماری بازی می کند.

دیابت محصول تغییر سبک زندگی

مدیرگروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی می گوید: شیوع دیابت یا همان بیماری قند با توجه به گرایش به سمت سبک زندگی ماشینی امری دور از انتظار نبود.

دکتر فلوریان انفرادی می افزاید: کاهش تحرک بدنی در کنار رژیم غذایی با انرژی بالا که تحلیل آن نیازمند تحرک و فعالیت های ورزشی است موجب رشد فزاینده بیماری های غیر واگیر همچون دیابت شده است.

وی با بیان اینکه بیماری های قلبی و عروقی علت بسیاری از مرگ‌ها در افراد دیابتی است، خاطرنشان می کند: اگر دیابت بدون تشخیص و درمان باقی بماند، می‌تواند افراد را در معرض خطر بیشتر بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دهد.

انفرادی با اشاره به اینکه بیماری‌های قندی و چربی بالا احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد، می گوید: اصلاح سبک زندگی و عادات غذایی مناسب می تواند، ۶۰ درصد از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی تصریح می کند: سن ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی بسیار پایین آمده بنابراین اصلاح سبک زندگی و عادات غذایی نیز باید قبل از ۲۰ سالگی یا حتی در نوجوانی انجام شود.

ابتلای ۱۰درصد جمعیت بالای ۲۵ سال به دیابت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی می گوید: براساس آخرین پیمایش ها ۱۰ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال استان مبتلا به دیابت هستند.

محمدرضا اکبری می افزاید: اکنون ۱۷ هزار بیمار دیابتی در استان از خدمات مراکز جامع سلامت، خانه های بهداشت و کلینیک‌های تخصصی بهره‌مند هستند.

وی ادامه می دهد: از این تعداد حدود سه هزار نفر در سامانه مدیریت بیماری های نادر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مصرف "پن انسولین" ثبت شده اند.

اکبری یادآور می شود: هم‌اکنون خدمات غربالگری و مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت و همچنین شناسایی بیماران جدید در تمام مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت استان به صورت رایگان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد افراد دیابتی از بیماری خود آگاهی ندارند، می گویند: دیابت نوع ۲ را در بسیاری از موارد می توان با حفظ عادات سالم و خودمراقبتی به تعویق انداخت یا از آن پیشگیری کرد

به گزارش ایرنا، دیابت یا بیماری قند، ناشی از اختلال متابولیسم و سوخت و ساز بدن است که به دلایل گوناگون ظاهر می شود و با درجه های مختلف کمبود انسولین و یا عدم پاسخ به انسولین در بدن بیمار همراه است.

دیابت به ۲ نوع تقسیم می شود؛ دیابت نوع یک که به دیابت دوره نوجوانی، وابسته به انسولین و دوره کودکی نیز معروف است در اثر اختلال در سوخت و ساز بدن و عدم ورود قند موجود در خون به سلولها، قند در رگها انباشته می شود و موجب افزایش قند خون می گردد.