اعضای کتابخانه‌های آستان قدس رضوی از ۱۸۴ میلیون منبع اطلاعاتی استفاده می کنند

رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: امکان بهره‌مندی از ۳۴ میلیون منبع اطلاعاتی موجود در این سازمان و همچنین دسترسی به ۱۵۰ میلیون منبع اطلاعاتی خارج از سازمان برای مراجعان و اعضای کتابخانه‌های این آستان فراهم است.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان،حجت الاسلام سید جلال حسینی روز شنبه با اشاره به اینکه کتابخانه‌های سازمان دارای بیش از ۸۳۳ هزار و ۴۰۰ عضو می باشد افزود : کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در شهرستان‌های خراسان رضوی ۲۷ کتابخانه و مجتمع فرهنگی است همچنین این نهاد در خارج از کشور و در شهر "لکنو" هند نیز یک کتابخانه را مدیریت می‌کند.

رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: همچنین اداره کتابخانه‌های وابسته به مشهد ارائه خدمات به اهل علم و دانش را از طریق ۲۳ کتابخانه وابسته به سازمان در سطح شهر مشهد بر عهده دارد و وظیفه اداره خدمات کتابداری نیز انتخاب، سفارش و گردآوری منابع مناسب و همچنین سازماندهی و دسترس‌پذیر کردن منابع است.

حسینی افزود: از ابتدای سال تا پایان مهرماه یک میلیون و ۲۶۷ هزار و ۴۱۴ نفر به کتابخانه‌های این سازمان مراجعه کرده اند و یک میلیون و ۱۹۸ هزار و ۸۱۵ نسخه کتاب در این مدت توسط آنان مطالعه شد همچنین ۵۹۶ هزار و ۸۷۷ نسخه کتاب در موضوعات مختلف طی سال جاری تا پایان مهرماه توسط اعضای کتابخانه‌ها به امانت گرفته شده است.

وی اظهار کرد: کتابخانه گویای رضوی در جنب کتابخانه آیت الله شیخ مجتبی قزوینی مشهد نیز ویژه خدمات‌رسانی به جامعه نابینا و کم‌بینای کشور با فراهم‌آوری تجهیزات ویژه نابینایان، کتاب‌های چاپ بریل و صوتی را در سال ۱۳۸۳ راه‌اندازی کرده است.

رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: هم اکنون علاوه بر خدمات کتابخانه گویای رضوی به مراکز کتابخانه‌ای و سازمان‌های مختلف در سطح کشور، افزون بر ۳۳۰ عضو روشندل، از خدمات این کتابخانه استفاده می‌کنند.

حسینی افزود:اساس کتابخانه‌های آستان قدس رضوی بر وقف بنا نهاده شده است و در حال حاضر نیز سالانه حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد منابع مورد نیاز این کتابخانه‌ها از کتاب‌های اهدایی به سازمان تامین می‌شود.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون نیز بیش از ۵۷ هزار و ۵۰۰ جلد کتاب به این سازمان اهدا شده است که افزون بر ۱۷ هزار و ۷۰۰ نسخه آن مورد نیاز سازمان بوده است و سایر منابع اهدایی پس از پایش در اختیار سازمان‌ها و مؤسسات آموزشی و فرهنگی قرار گرفته است.