شمارش معکوس برای بازگشایی جاده بجنورد به جنگل گلستان

محور بزرگراهی چمن بید - جنگل گلستان در محدوده دو راهی دشت به علت سیلاب سه شنبه هفته گذشته مسدود شد و اکنون راهداران در تلاش هستند تا بازگشایی این محور بزرگراهی سرعت گیرد و زودتر از موعد زیر بار ترافیک برود.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان،این محور بزرگراهی از شامگاه سه شنبه هفته گذشته به علت طغیان آب رودخانه و جاری شدن سیلاب تا اطلاع ثانوی مسدود است، راهداری استان در همان ساعات اولیه وقوع سیل اعلام کرد که تکمیل و بازسازی این محور یک ماه زمان می برد و زمانبر بودن این طرح در فضای مجازی و رسانه ای استان واکنش هایی را به همراه داشت.

برای مردم قابل قبول نبود که بازسازی ۵۵۰ متر تخریبی این محور بزرگراهی یک ماه زمان می برد چرا که این محور، عرصه تردد روزانه هزاران زائر امام رضا(ع) است و بسته شدن این مسیر، ارتباط خراسان را با شمال کشور قطع می کند.

هر چند که مسیر جایگزین در محور گرمه- شاهرود و آزادشهر معرفی شده است اما سفر در مسیر پر پیچ و خم آزادشهر هم زمان زیادی را می طلبد و هم ناامن است.

اکنون اداره کل راه راهداری و حمل و نقل جاده ای استان از آغاز عملیات راهداری در بخش خسارت دیده محور چمن بید - جنگل گلستان خبر داده و اعلام کرده است که مدیریت بحران استانداری و سایر دستگاه‌ های اجرایی برای کمک به تسریع در این زمینه پای کار هستند و همچنین مقرر است شرکت ساخت نیز برای مرمت این محور، مجوز مورد نیاز را از حفاظت محیط زیست دریافت کند.

در تازه ترین واکنش ها استاندار خراسان شمالی امروز شنبه در بازدید از عملیات انتقال آب پلنگدره بجنورد در جمع خبرنگاران قول یک هفته ای بازسازی این جاده را داد.

آغاز عملیات مرمت جاده

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در این باره گفت: محور چمن بید - جنگل گلستان، جاده شریانی و جزو ۱۰ کریدور اصلی کشور است و با توجه به حجم بالای ترافیک در این مسیر، باید وضعیت اصلی به تصویب برسد ‌و اجرایی شود.

محمد مشتری تصریح کرد: پنج دستگاه بولدوزر، ۱۵ دستگاه کامیون و سه دستگاه لودر در این منطقه مستقر است و در صورت نیاز، شمار ماشین آلات افزوده خواهد شد تا طبق برنامه زمان بندی شده، مسیر بازگشایی شود.

وی ادامه داد: نیمی از طول ۵۵۰ متر خسارت دیده در این مسیر دچار سیل بردگی شده است در این زمینه با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری برای اجرای دیوار ساحلی به صورت گابیونی هماهنگ شده است، همچنین شرکت آب منطقه ای، سپاه جواد الائمه (ع)، شهرداری ها و پیمانکار شرکت ساخت در امر بازسازی مسیر همکاری می کنند.

مشتری افزود: تلاش داریم تا با توجه به تجهیزات فراهم شده و کمک دستگاه های اجرایی به خصوص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، استانداری، مدیریت بحران استانداری و فرمانداری گرمه مسیر آسیب دیده ناشی از سیلاب در کمترین زمان مرمت و بهسازی و ترافیک در این مسیر برقرار شود.

نیاز به ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز در این خصوص گفت: بازسازی و تعمیر اساسی محور سیل‌زده مسیر بزرگراهی چمن بید - جنگل گلستان ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مهدی رشیدی اظهار کرد: محور بزرگراهی بجنورد-جنگل گلستان در محدوده چمن بید - جنگل گلستان براثر سیل روز چهارشنبه هفته گذشته، دچار تخریب شد، براساس برآوردهای اولیه، بازسازی موقت در این مسیر ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و ۲ هزار میلیارد ریال نیز برای ساخت دیوار حایل مورد نیاز است.

وی افزود: ۵۵۰ متر از طول محور بزرگراهی بجنورد- جنگل گلستان در حد فاصل دوراهی دشت به تونل به میزان ۲۰۰ متر به طور کامل و مابقی محور نیز ۵۰ درصد تخریب شد که نیاز به بازسازی دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه اکنون این مسیر مسدود است خاطرنشان کرد: براساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای ای استان، مرمت این مسیر سیل گرفته، یک ماه به طول می کشد اما تلاش بر این است که این مسیر روزتر از موعد بازگشایی شود.

رشیدی تصریح کرد: در نشست مدیریت بحران و کمیسیون ایمنی راه ها، دستگاه های مختلف مکلف شدند تا در سرعت بخشی به مرمت این مسیر کمک کنند بر این اساس از ظرفیت تمامی دستگاه ها برای تسریع در انجام عملیات راهداری و بازسازی این محور استفاده می شود.

بازسازی یک هفته ای طرح

استاندار خراسان شمالی هم در این باره گفت: ۳۰۰ متر از جاده بجنورد- جنگل گلستان که در دوراهی دشت بر اثر سیل تخریب شده نیازمند ساخت و تعمیر اساسی است و این امر زمانبر است تا یک هفته دیگر، تردد در این محور امکان‌پذیر خواهد شد.

محمدرضا حسین نژاد اظهار کرد: تمهیدات لازم اندیشه شده تا تردد در این مسیر زودتر از موعد پیش بینی شده، برقرار شود.

براساس این گزارش محور چمن بید به جنگل گلستان به دلیل تخریب ناشی از سیلاب تا اطلاع ثانوی مسدود است و مسافران استان های شمالی از محور گرمه - شاهرود - آزادشهر تردد کنند.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور و در حدفاصل ۲ قطب سیاحتی و زیارتی کشور واقع است و سالانه میلیون ها مسافر از این استان گذر می کنند.