پرداخت تسهیلات کم‌بهره به زرشک‌کاران خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی از پرداخت تسهیلات کم‌بهره برای احداث بارگاه‌های زرشک خبر داد و گفت: برای ارائه تسهیلات به زرشک‌کاران محدودیتی وجود ندارد.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان، جواد قناعت روز پنجشنبه در تشریح این خبر اضافه کرد: سال گذشته حدود ۸۰۰ قطعه زمین را تغییر کاربری دادیم تا بارگاه زرشک احداث شود اما بخش زیادی از زرشک‌کاران به دلیل نبود تمکن مالی نتوانسته‌اند از این فرصت استفاده کنند لذا مقرر شد تسهیلات کم‌بهره پیش بینی شود تا زرشک‌کاران بتوانند بارگاه‌های زرشک را احداث کنند.

وی بیان کرد: برای ارائه تسهیلات به زرشک‌کاران مشکلی نداریم و سعی می‌کنیم تعداد متقاضیان زیادی را به وزارتخانه معرفی کنیم.

استاندار خراسان جنوبی همچنین گفت: سه محصول راهبردی خراسان جنوبی شامل زعفران، عناب و زرشک شناسنامه هویتی محصولات کشاورزی ما هستند.

وی افزود: با برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره زرشک ضمن معرفی محصولات مزیت‌دار استان، فرصتی برای گردشگری کشاورزی فراهم می‌شود که از سازمان جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواستیم تا بررسی کنند از محل این محصولات، گردشگری کشاورزی را برای استان رقم بزنیم.

قناعت گفت: بخش دولتی جشنواره زرشک سال گذشته را مدیریت و اجرایی کرد اما در جشنواره دوم بخش خصوصی اجرا کننده و بخش دولتی بیشتر ناظر بود.

وی اظهار کرد: یکی از تفاهم‌نامه‌های ارزشمند این جشنواره، احداث سایت زرشک است و خرسان جنوبی دومین استان است که شاهد احداث این سایت خواهد بود.

دومین جشنواره ملی زرشک با شعار "زرشک خراسان جنوبی برای همه جهانیان" در فصل برداشت این محصول از ۲۹ مهر تا سوم آبان در استان خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش بازتاب خراسان ، این استان رتبه اول تولید زرشک و عناب و رتبه دوم تولید زعفران را در کشور دارد به طوری که ۹۸ درصد سطح زیر کشت زرشک ایران مربوط به خراسان جنوبی است و ۳۸ هزار بهره‌بردار در این زمینه فعالیت دارند.

اولین زرشک جهان در منطقه افین شهرستان زیرکوه کشت شده که ثبت جهانی آن در دست پیگیری است و گردشگری مزرعه از برنامه‌های جانبی جشنواره زرشک بود که در پاییز، فصل گردشگری خراسان جنوبی برگزار شد.