نخستین عمل نیمه تهاجمی درمان «زردی» در شمال شرق کشور

عمل نیمه تهاجمی «هپاتیکو گاستروستومی» برای درمان زردی انسدادی با استفاده از دستگاه اندوسونوگرافی برای نخستین‌بار در شمال شرق کشور در بیمارستان قائم(عج) مشهد انجام شد.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان،فوق تخصص کبد و گوارش بالغین دانشگاه علوم پزشکی مشهد که این عمل نیمه تهاجمی را انجام داد، روز شنبه با بیان مطلب فوق به خبرنگار ایرنا گفت: درمان زردی انسدادی برای بیمارانی که پس از عمل جراحی آناتومی معده و روده آنان به هر علتی دچار تغییر شده است، کاربرد دارد.

دکتر سید موسی الرضا حسینی بیان کرد: تکنیک «هپاتیکو گاستروستومی» یا « برقراری ارتباط بین معده و کبد» برای درمان بیمارانی که دچار زردی انسدادی شده اند و یا آناتومی معده و روده آنان با عمل گاستروکتومی (برداشت بخشی و یا تمام معده) دچار تغییر شده است، استفاده می شود.

وی گفت: همچنین برای بیمارانی که دچار ایکتر انسدادی (انسداد مجاری صفراوی) شده و امکان انجام «ای. ار. سی. پی» (آندوسکوپی تشخیصی و درمانی مجاری صفراوی و لوزالمعده) برای آنها میسر نیست، می‌توان از این تکنیک استفاده کرد، بطوریکه در این روش دستگاه اندوسونوگرافی وارد معده شده و از طریق لوب چپ کبد وارد مجاری صفراوی و سپس نسبت به «استنت‌گذاری» اقدام می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تکنیک هپاتیکو گاستروستومی تاکنون بیشتر در تهران و به صورت معدود توسط برخی از استادان این رشته انجام شده است، افزود: اکنون برای نخستین بار در مشهد شاهد انجام این تکنیک بر روی یک بانوی ۷۰ ساله مبتلا به سرطان معده هستیم ، سال گذشته عمل گاستروکتومی (برداشت بخشی از معده) بر روی این بانو انجام شده بود که پس از یکسال دچار عود سرطان و متعاقبا به زردی انسدادی مبتلا شده بود.

دکتر حسینی گفت: این بیمار پس از یک روز بستری در بیمارستان قائم (عج) مشهد، با حال عمومی مناسب مرخص شد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی و حدود ۵۰ مرکز تحقیقاتی در رشته های مختلف پزشکی به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.