پیش‌بینی برداشت ۲۹ تُن زعفران در خراسان‌شمالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می‌شود که امسال ۲۹ تُن زعفران از سطح کشتزارهای این استان برداشت شود که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش را نشان می دهد.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان،صفدر صفدری روز سه شنبه  اظهار کرد: برداشت زعفران از سطح بیش از پنج هزار هکتار از کشتزارهای این استان آغاز شده و بیشترین پیک برداشت در آبان ماه خواهد بود.

وی افزود: سال زراعی گذشته ۲۷ تُن زعفران از سطح کشتزارهای استان برداشت شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: بیشترین اراضی سطح زیر کشت زعفران مربوط به شهرستان فاروج است اما در اراضی شیروان، اسفراین ، بجنورد و سایر شهرستان ها نیز در سال های اخیر کشت شده است.

وی تصریح کرد: کشت زعفران در استان هر ساله بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار افزوده خواهد شد که با توجه به شرایط آب و هوایی و خاک محصولی با کیفیت بسیار بالا در استان تولید می شود.

صفدری خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد نگین زعفران تولیدی استان در خارج از استان به فروش می رسد و بخشی قابل توجهی نیز از این محصول به کشورهای خارجی صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه محصول زعفران استان صادراتی است افزود: از سرمایه گذاران می خواهیم که در خصوص فراوری و بسته بندی و برندسازی در این راستا فعالیت داشته باشند چرا که ارزش افزوده بسیار بالایی تولید خواهد کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: میانگین عملکرد تولید زعفران در این استان بین پنج تا ۶ کیلوگرم در هکتار است که این رقم حدود ۲ برابر میانگین کشوری آن است.

وی خاطرنشان کرد: زعفران بعنوان گیاهی کم توقع و پربازده اقتصادی برای کشت در مناطق خشک و نیمه خشک مناسب است و به آب زیاد نیازی ندارد و یا حداقل با مشکل کم آبی مواجه نمی شوند.

صفدری افزود: امکان حذف و جایگزینی باغ های آب بر با زعفران، سهولت در کشت مکانیزه و ارزش اقتصادی بالا، سهولت در نگهداری محصول، وجود چندین واحد فرآوری و بسته بندی زعفران، اشتغالزایی بالا و امکان صادرات آن از جمله مزایای کشت این محصول در خراسان شمالی است.

وی گفت: برداشت زعفران در استان خراسان شمالی سنتی است اما در سال های اخیر ۲ دستگاه مکانیزه نیز وارد حوزه برداشت شده است که با توجه به سطح زیر کشت پاسخگو نیست و اینک تلاش می کنیم تا دستگاه هایی را در این راستا در راستای جمع آوری مکانیزه این محصول به کشاورزان کمک کنیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: برداشت زعفران در زمان های پیک با مشکل نیروی انسانی مواجه است و بعضا بریا برداشت و پاک کردن گل کشاورزان با کمبود کارگر مواجه هستند.

به گزارش بازتاب خراسان ،زعفران در هشت شهرستان خراسان شمالی کشت و کار می شود که فاروج رتبه اول را دارد و شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، نیاز آبی کم، عملکرد و درآمد اقتصادی مناسب، ارتقای دانش فنی زعفران کاران و سهولت نگهداری آن از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی در استان است.