افزایش ۱۵ درصد پذیرش معتادان متجاهر در مراکز خراسان‌شمالی

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌شمالی گفت: نیمه نخست امسال ۹۵۷ معتاد متجاهر در مراکز بازپروری ماده ۱۶ و تبصره ۲ ماده ۱۵ استان پذیرش شدند که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد افزایش را نشان می دهد.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان،ابوالحسن نجفی روز شنبه اظهار کرد: از این تعداد ۲۹۶ نفر در مراکز ماده ۱۶ و ۶۶۱ نفر نیز در مراکز تبصره ۲ ماده ۱۵ پذیرش شدند.

وی افزود: این در حالی است که سال گذشته ۸۰۰ معتاد متجاهر جمع آوری و در مراکز بازپروری استان پذیرش شدند.

به گفته نجفی؛ معتادان متجاهر در مراکز بازپروری ماده ۱۶ و تبصره ۲ ماده ۱۵ با دستور قضایی جمع آوری و پذیرش می شدند.

مراکز بازپروری ماده ۱۶ برای افرادی است که به تهاجر رسیدند و فاقد سرپناه هستند و در این مراکز شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در هر استان پیگیر موضوعات نگه داری از معتادان متجاهر و ترک اعتباد آنها به صورت رایگان هستند.

مراکز ماده ۱۵ ترک اعتیاد مراکزی هستند که توسط بخش خصوصی و با پروتکل های مخصوص راه اندازی می شود و معتادان نیز به طور خود خواسته به این مراکز مراجعه می کنند تا تحت درمان قرار گیرند و مراحل ترک اعتیاد را بگذرانند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌شمالی یادآور شد: اکنون ۱۶ مرکز بازپروری ماده ۱۶ و ماده ۱۵ در استان وجود دارد که معتادان متجاهر جمع آوری شده بنابر تشخیص کارشناسان درمانی و مشاوران تا یکسال هم قابلیت نگهداری دارند.

اجرای طرح "آرامش در شهر"

نجفی با اشاره به اجرای طرح "آرامش در شهر" در خراسان شمالی گفت: اجرای این طرح از ابتدای مهرماه امسال در اطراف مدارس و محیط های آموزشی استان آغاز شده است.

وی هدف از اجرای این طرح را پاکسازی پیرامون مدارس و محیط های آموزشی از خرده فروشان و معتادان متجاهر دانست.

میزان شیوع اعتیاد در خراسان شمالی نسبت به جمعیت فعال استان ۷.۲۱ درصد است که یک و نیم درصد این جمعیت فعال درگیر اعتیاد را بانوان استان تشکیل می دهند.