ثبت مراسم بیل‌ برداری در شهر خوسف از توابع خراسان جنوبی در سالنامه رویدادهای گردشگری کشور

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی از ثبت مراسم بیل برداری خوسف در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد و گفت: این مراسم در سال‌های اخیر توجه گردشگران را به خود جلب کرده است.


  گزارشی از : حمید رضا تاکی


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان،گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی، هادی شاهوردی روز چهارشنبه گفت: بیل‌ برداری تنها مراسم ماه محرم در استان است که در هیچ یک از شهرستان‌های دیگر به چشم نمی‌خورد و فقط ظهر عاشورا در شهر خوسف برپا می‌شود

وی افزود: برای برپایی این مراسم در هر یک از ۲ هیات خوسف، ۲ دسته ۱۵ نفری شامل چهار دسته تشکیل می‌شود. هر یک از نفرات بیل به دست، دایره‌وار و به هم چسبیده بیل‌هایشان را به طرف آسمان می‌گیرند و هنگام حرکت هر یک از نفرات به هوا پریده و تیغه بیل را به بیل‌های دیگر می‌زند و همه با هم یکصدا «حیدر علی» می‌گویند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: مراسم بیل‌ برداری نوعی شبیه‌سازی از طایفه بنی اسد در صحرای کربلاست. طایفه بنی اسد پس از واقعه عاشورا با بیل یا ابزار دیگری که در دست داشتند آن عزیزان را به خاک سپردند و مردم اعتقاد دارند بیل‌ برداری در عصر عاشورا مایه برکت محصولات کشاورزی آنان در سال زراعی می‌شود.

وی با بیان اینکه مراسم بیل‌ برداری با شماره ۵۰۸ در فهرست آثار ملی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است گفت: این مراسم در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره ۲۰۲۰۹۳۶۹ به ثبت رسید و گواهینامه صادره به استان ابلاغ شد که امکان ثبت این مراسم در سطح ملی نیز وجود دارد.

شاهوردی تصریح کرد: جشنواره‌ها و رویدادهای گردشگری فرصت عالی برای توسعه گردشگری و معرفی خراسان جنوبی است و باید از این فرصت‌ها برای توسعه همه‌جانبه استان استفاده کرد.

وی پیش از این گفته بود: تاکنون ۹ رویداد استان خراسان جنوبی در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شده و پنج رویداد دیگر در حال ثبت است.