اعزام  ۴۵ نفر از امدادگران هلال‌احمر استانهای خراسان به افغانستان

رییس جمعیت هلال‌احمر تایباد گفت: گروه ۴۵ نفره امداد و نجات از استانهای خراسان رضوی، جنوبی و شمالی به مناطق زلزله زده افغانستان از مرز «دوغارون» اعزام شدند.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان،هادی رمضانی روز یکشنبه در گفت و گویی افزود: این گروه امدادی در قالب سه دستگاه وانت نگهداری سگ های زنده یاب، ۶ دستگاه وانت کمک‌ دار، ۳ دستگاه آمبولانس و پنج دستگاه کامیون حاوی اقلام زیستی، عازم مناطق زلزله زده ولایت هرات افغانستان برای کمک رسانی به آسیب دیدگان هستند.
وی بیان کرد: این اقلام زیستی شامل ۵۰۰ عدد چادر اسکان، هزار تخته موکت، چهار هزار تخته پتو، ۵۰۰ عدد ست ظروف و ۵۰۰ بسته غذایی ۱۰ روزه است.
رییس جمعیت هلال احمر تایباد گفت: در این ماموریت بشردوستانه، تعداد پنج قلاده سگ زنده یاب به همراه ۶ مربی نیز حضور دارند که کمک‌دست گروه تجسس خواهند بود.
رمضانی ادامه داد: گروه اعزامی هلال احمر به مدت یک هفته به مردم آسیب دیده افغانستان خدمات رسانی خواهد کرد.
شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

پیش و بعد از ظهر روز گذشته چندین زلزله در منطقه هرات کشور افغانستان به وقوع پیوست که شدیدترین این زمین لرزه ها با قدرت ۶.۵ و ۶.۳ و ۵.۶ ریشتر در مشهد و به خصوص شهرستان های خواف، تایباد و تربت حیدریه نیز احساس و در برخی مناطق موجب نگرانی و سراسیمگی مردم شد.
نخستین زلزله روز گذشته با قدرت ۶.۳ ریشتر در عمق هفت کیلومتری سطح زمین در شمال هرات در منطقه «قره‌باغ» به وقوع پیوست و دومین زمین لرزه در ساعت ۱۰ و ۱۹ دقیقه و ۴۵ ثانیه با قدرت ۵.۶ ریشتر و در عمق ۲۰ کیلومتری زمین در منطقه «تیرپل» در شمال افغانستان رخ داد.
بنا به گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، همچنین ساعت ۱۰ و ۲۵ دقیقه و یک ثانیه امروز، زمین لرزه سوم در منطقه "کوهستان" در شمال هرات به بزرگی ۴.۱ ریشتر و در عمق ۱۵ کیلومتری زمین ثبت شد و چهارمین زمین لرزه نیز با شدت ۶.۵ ریشتر در ساعت ۱۰ و ۴۲ دقیقه و ۵۳ ثانیه در عمق ۲۱ کیلومتری زمین در منطقه "غوریان" هرات به ثبت رسید.
این زمین لرزه ها، مشهد و بسیاری از شهرستان های شرقی استان خراسان رضوی را لرزاند، به طوری که در برخی از مناطق مردم سراسیمه به خیابانها آمدند.
کانون اصلی این زمین لرزه ها در فاصله ۲۸۱ کیلومتری شهر مشهد و ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهر هرات افغانستان بوده است