بیشترین ساخت و ساز غیرمجاز خراسان جنوبی در اطراف بیرجند

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان جنوبی با اشاره به کانون‌های مستعد ساخت و ساز غیرمجاز و زمین‌خواری در استان گفت: عمده این کانون‌ها در روستاهای اطراف شهرستان بیرجند است.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان،حمید حاجی‌زاده روز یکشنبه در نشست کارگروه پیشگیری و مقابله با زمین‌خواری، تغییر غیرقانونی کاربری اراضی و ساخت و سازهای غیرمجاز استان که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، از شناسایی ۵۷۰ مورد ساخت و ساز در اراضی باغی و زارعی روستاهای امیرآباد و حاجی آباد (شهرک‌های اقماری بیرجند) خبر داد.

وی افزود: محله داروغه در روستای دستگرد، ضلع شمالی کلاته بجدی و بخشی از روستای بجد نیز مستعد زمین‌خواری بوده که ساخت و سازهای غیرمجاز در این مناطق بیشتر است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: در روستای کاسه سنگی بیرجند نیز بخشی از کوه‌ها تراشیده شده و اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز کرده‌اند.

به گفته وی در روستاهای شاهیک، جعفرآباد و ابوالخیری قاین هم ساخت و سازهای غیرمجاز رو به رشد است.

حاجی‌زاده با بیان اینکه در سه هکتار از اراضی اسماعیل آباد نهبندان ساخت و ساز غیرمجاز انجام شده گفت: در روستاهای سیوجان، تقاب، معصوم آباد، فخرآباد و کلاته ملک هم ساخت و سازهای غیرمجاز رو به رشد است.

وی تاکید کرد: دهیاران باید بر ساخت و سازهای غیر فنی هم نظارت کنند زیرا با کوچکترین زلزله ممکن است خسارت هنگفتی به بار آید و به اهرم قانونی نیاز دارند تا بتوانند پروژه‌های غیرمجاز را پلمب کنند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان جنوبی مهاجرت، گرایش به ساخت و ساز در روستاهای ییلاقی، نبود ساز و کار مدیریتی جامع برای رصد و پایش را از مهمترین علل رشد ساخت و سازهای غیرمجاز عنوان کرد و گفت: تاخیر در فرآیند تصمیم‌گیری دستگاه‌های اجرایی و توسعه بی رویه واگذاری امتیازات موقت آب، برق و گاز هم در این روند افزایشی تاثیرگذار است.

موضوعی که فرماندار بیرجند هم به آن اذعان کرد و گفت: با توجه به ارزش افزوده زمین‌ها در حوزه شهرستان بیرجند حاشیه سود ساخت و سازها بالا بوده لذا سازندگان میل عبور از چارچوب‌های قانونی را دارند.

همچنین مدیر امور اراضی استان خراسان جنوبی در این نشست گفت: روند مقابله با زمین‌خواری در اراضی مزروعی استان رو به رشد بوده و از ابتدای امسال ۷۷۲ ماموریت در این زمینه انجام داده‌ایم.

عزیز باقری افزود: ۴۱۲ مورد از ابتدای امسال تغییر کاربری غیرمجاز شناسایی شده که ۱۹۷ مورد آن منجر به قلع و قمع مستحدثات شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر موارد در بیرجند، سربیشه، قاین، خوسف و طبس بوده است اظهار کرد: ۲۱۴ پرونده در محاکم قضایی بوده و ۱۰ فقره هم احکام اجرا نشده داریم که یک هزارم پرونده‌های کشوری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم گفت: ۶ ماه نخست امسال ۱۹ فقره معادل ۲۱ هکتار خلع ید و ۴۸ فقره به وسعت ۱۱۳ هکتار با دستور مستقیم دادستان رفع تصرف شده است.

علیرضا نصرآبادی افزود: در این مدت ۳۰ پرونده تصرف در اراضی ملی به میزان ۳۵ هکتار تشکیل شده است.

وی کمبود نیرو را مهمترین معضل در حوزه گشت‌ها مطرح کرد و گفت: شاخص یگان حفاظت استان نسبت به میانگین کشوری پایین است و از این لحاظ نیاز به تقویت نیروها داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: پیشرفت پنجره واحد زمین در استان از ۹ به ۷۰ درصد رسیده است که امیدواریم با تکمیل این زیرساخت در نظارت‌ها عملکرد بیشتری داشته باشیم.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی هم گفت: مشکلاتی به فراخور استان در زمینه زمین‌خواری و کوه‌خواری داریم که پیشگیری و نظارت مهمترین اقدام در برخورد با این پدیده است.

علیرضا حیرانی افزود: اگرچه مشکلات موجود در خراسان جنوبی قابل مقایسه با استان‌های شمالی نیست اما همین گزارش‌های موجود هم مناسب نبوده لذا باید با شناسایی کانون‌ها در پیشگیری و نظارت توجه بیشتری داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه نبود نظارت مدیران از مصادیق ترک فعل است گفت: اگر دستگاه نظارتی گزارشی را ارایه کند و قصور در دستگاه‌های اجرایی محرز شود قطعا مدیران مربوطه باید به عنوان ترک فعل پاسخگو باشند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی بر تقویت گشت‌ها از سوی امور اراضی جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و بنیاد مسکن در زمینه زمین‌خواری تاکید کرد و افزود: به زودی پنجره واحد زمین در استان راه اندازی خواهد شد که می‌تواند در نظارت‌ها تاثیرگذار باشد.