هشدار هواشناسی درباره بارندگی و روان‌آب در خراسان جنوبی

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با فعالیت سامانه بارشی از روز گذشته رگبار پراکنده، بارندگی و روان‌آب تا فردا (یکشنبه) در برخی نقاط استان پیش‌بینی می‌شود و در این زمینه هشدار سطح زرد صادر شده است.

فاطمه زارعی روز شنبه افزود: بر همین اساس رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید، گرد و خاک، تگرگ و صاعقه دور از انتظار نخواهد بود.

وی اظهار کرد: نهبندان، سربیشه، درمیان، حاجی آباد زیرکوه، ارتفاعات بیرجند و قاینات از جمله نقاط متاثر در فعالیت این توده هوای ناپایدار جوی هستند.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی یادآور شد: از آنجایی که احتمال وقوع روان‌آب، لغزندگی سطح جاده‌ها و خسارت به سازه ها و سقف‌های موقت وجود دارد لازم است که توصیه‌های هواشناسی جدی گرفته شود.

وی گفت: چون احتمال خسارت نقطه‌ای وجود دارد، ضمن احتیاط در رانندگی و فعالیت های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، دستگاه های امدادی و اجرایی نیز آمادگی لازم را داشته باشند همچنین پاکسازی دهانه پل ها و لایروبی کانال‌ها برای جلوگیری از خسارات توصیه می‌شود.

زارعی افزود: طی ۲۴ ساعت آینده روند کاهشی دما در استان ادامه دارد و هوا خنک‌تر می‌شود.

وی اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته درمیان و حاجی آباد زیرکوه با هشت درجه خنک‌ترین و دهسلم نهبندان با ۳۴ درجه گرم‌ترین نقاط استان بودند، تغییرات دمایی در مرکز استان هم بین ۲۷ تا ۱۱ درجه ثبت شده‌ است