طرح زراعت چوب در ۸۸ هکتار از اراضی خراسان‌شمالی اجرا شد

 رییس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: توسعه زراعت چوب با هدف اصلی تامین بخشی از نیازهای صنایع چوبی در وسعت ۸۸ هکتار از اراضی مستثنیات اشخاص از سال گذشته تاکنون در استان اجرا شده است.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان،شهرام عسگری امروز شنبه  اظهار کرد: توسعه زراعت چوب در قالب طرح «تداوم» برای ۱۰۰ هکتار از اراضی خراسان شمالی هدفگذاری شده بود که در نهایت ۸۸ هکتار اجرایی شد.

وی افزود: از این میزان اراضی در ۱۰ هکتار در شهرستان بجنورد، ۱۲.۵ هکتار در مانه و سملقان، ۹ هکتار در شیروان، ۲۱ هکتار در فاروج، ۱۶ هکتار در اسفراین، ۱۶ هکتار در راز و جرگلان و سه هکتار در جاجرم اجرا شده است.

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی بیان کرد: در این بازه زمانی ۷۶ هزار و ۳۲۰ اصله نهال صنوبر از جنس نیگرا در سطح اراضی اشخاص استان توزیع شده است.

عسگری تصریح کرد: از این تعداد ۲۲ هزار و ۶۳۰ اصله در اسفراین، ۱۶ هزار اصله در رازو جرگلان، ۱۰ هزار و ۵۰۰ اصله در شیروان، ۱۰ هزار اصله در بجنورد، هشت هزار و ۹۹۰ اصله در مانه و سملقان، پنج هزار و ۲۰۰ اصله در فاروج و سه هزار اصله نهال در شهرستان جاجرم بوده است.

وی یادآور شد: هدف از اجرای این طرح حفظ و توسعه پوشش گیاهی، تامین مواد اولیه صنایع سلولزی کشور، حفظ محیط زیست، جلوگیری از قطع درختان جنگلی، ایجاد اشتغال، توسعه زراعت چوب در اراضی شیب دار، حفظ آب و خاک و استفاده از آب‌های غیرمتعارف در محدوده طرح های مطالعاتی خراسان شمالی است.

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تحویل نهال رایگان صنوبر، امکان تامین تسهیلات بانکی کم بهره و مدت دار با دوره تنفس چند ساله، کشت نهال زیر نظر کارشناسان فنی، معرفی به کارخانجات تولید چوب و صنایع تبدیلی جهت عقد قرارداد فروش محصول و خرید تضمینی چوب (خرید توافقی تدریجی)، معرفی به بانک عامل جهت دریافت تسهیلات از مشوق های اجرای این طرح است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

خراسان شمالی ذخیره گاه ژنتیک انواع گیاهان و درختان جنگلی است و ۲۵ هزار هکتار از جنگل های این استان هیرکانی و بقیه ایرانی تورانی است که گونه های ارس، افرا، زالزالک و کرکو را در خود دارد.