تامین هزار هکتار زمین برای ساخت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی

 مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از تامین هزار هکتار زمین برای ساخت طرح نهضت ملی مسکن در این استان خبر داد و گفت: سهمیه خراسان جنوبی ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در چهار سال آینده است.

به گزارش خبرگزاری بازتاب خراسان ، وحید داعی شنبه شب ۷ اسفند در شورای مسکن خراسان جنوبی که با حضور علیرضا انصاری مشاور وزیر کشور در امور زمین و مسکن برگزار شد، اظهار داشت: تکلیف تامین زمین براساس الگوی ۲۵ واحد در هر هکتار در طرح نهضت ملی مسکن، برای خراسان جنوبی تامین ۶۵۱ هکتار است که به دلیل احداث برخی واحدها با تراکم پایین‌تر و یا به صورت ویلایی تاکنون هزار هکتار زمین را برای اجرای این طرح تامین کردیم.

وی یادآور شد: در طرح اقدام ملی مسکن ابتدا سهمیه خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۵۰ واحد ابلاغ شد که با باز شدن سامانه، این سهمیه افزایش یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: واجدین شرایط این طرح در خراسان جنوبی پنج هزار و ۹۷۰ نفر هستند که برای همه این افراد زمین مورد نیاز را تامین کردیم؛ از مجموع پنج هزار و ۹۷۰ واجدین شرایط طرح اقدام ملی مسکن در استان، تاکنون در سه هزار و ۱۵۰ واحد عملیات اجرایی آغاز شده و مالکان سه هزار و ۳۷ واحد هم نسبت به دریافت پروانه ساختمانی خود اقدام کردند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین ۸۹۰ واحد انعقاد قرارداد با بانک مسکن، ۲ هزار و ۲۲ واحد در مرحله فونداسیون، هزار و ۱۶۰ واحد در مرحله اسکلت، ۴۹۴ واحد در مرحله اجرای سقف و ۵۱ واحد به مرحله نازک کاری رسیده است.

داعی با اشاره به اینکه سهمیه خراسان جنوبی ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در چهار سال آینده است، اضافه کرد: از این تعداد ۲۲ هزار واحد شهری و ۱۸ هزار واحد مسکن روستایی است.

وی بیان کرد: در زمینه بازآفرینی محلات فرسوده هم در شورای مسکن خراسان جنوبی مصوب شده که سه هزار و ۸۷۰ واحد در شهرهای دارای بافت فرسوده احداث شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از ثبت‌نام ۵۱ هزار نفر در خراسان جنوبی در طرح نهضت ملی مسکن تا این لحظه خبر داد و گفت: تاکنون ۲۰ هزار نفر مورد پایش سه گانه قرار گرفته‌اند و تهیه نقشه و تفاهم با انبوه‌سازان در حال انجام است اما هنوز زمین این طرح برای ساخت تحویل نشده است.

وی ادامه داد: براساس گزارش دیوان محاسبات کشور که در مرداد ماه منتشر شده، خراسان جنوبی با پیشرفت فیزیکی ۱۸ درصد استان پنجم کشور در زمینه ساخت طرح اقدام ملی مسکن بود.

داعی در پاسخ به انتقاد مشاور وزیر کشور در امور زمین و مسکن مبنی بر اینکه چرا در شهر قاین طرح نهضت ملی مسکن در خارج از محدوده شهر اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: مقداری اراضی در داخل محدود شهر و در حاشیه شهر داریم که به دلیل وجود نیروگاه برق و کاربری کشاورزی منع قانونی برای احداث مسکن بر روی این اراضی وجود دارد.

وی بیان کرد: در شهر آیسک سرایان هم مشکل تامین زمین داریم البته اراضی اوقاف در این شهر وجود دارد و امکان واگذاری به مردم هم هست اما به دلیل اینکه هزینه واگذاری هر قطعه زمین ۴۰ میلیون تومان برآورده شده، مردم این شهر نمی‌پذیرند که در تمام شهرها، زمین رایگان تحویل دهیم اما آنان برای تامین زمین هزینه پرداخت کنند.

مهدی دادگر، مدیرعامل شرکت برق توزیع برق خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: مشکلی در تامین انرژی برق مساکن جدید اقدام ملی و نهضت ملی مسکن نداریم، اما انتقال برق به این مساکن هزینه‌بر است و درخواست ما این است که اعتباری برای اجرای این طرح‌ها در نظر گرفته شود.

حسین امامی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی هم گفت: مشکلی در تامین آب تمام شهرهای استان به جزء طبس و بیرجند نداریم، در شهر طبس در حال حاضر در نقطه سر به سر قرار داریم که در این شهر برای تامین آب واحدهای مسکونی جدید و خود ساخت واحدها نیاز به تولید آب داریم؛ بنابراین نیاز است در ساخت سایت‌های جدید مسکن حتما از شرکت آب و فاضلاب استعلام گرفته شود تا در آینده در تامین آب مردم دچار مشکل نشویم.