صدور هزار و ۵۳۵ مجوز سه گانه صنایع دستی در خراسان‌شمالی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: هزار و ۵۳۵ مجوز سه گانه صنایع دستی در دولت سیزدهم برای هنرمندان این صنعت در استان صادر شده است.


به گزارش پایگاه خبری بازتاب خراسان،علی مستوفیان روز شنبه اظهار کرد: از این تعداد مجوز ۴۳۸ مورد در سال ۱۴۰۰ برای هنرمندان و فعالان صنایع دستی استان صادر شده است.

وی افزود: این مجوزها برای هنرمندان در رشته‌های سوزن‌ دوزی، گلیم بافی، معرق کاری و مشبک چرم در قالب کارت شناسایی، پروانه تولید انفرادی و پروانه تولید کارگاهی صادر شده است.

مستوفیان ادامه داد: بیشترین حجم مجوزهای صادره مربوط به شهرستان های بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی یادآور شد: علاقمندان حوزه صنایع دستی با مراجعه به سامانه هوشمند صدور مجوز به آدرس http://my.mcth.ir مدارک لازم را بارگذاری و پس از بررسی و تأیید توسط کارشناسان، مجوز مربوطه را دریافت کنند.

به گفته وی؛ خراسان شمالی ۱۸ هزار صنعتگر در رشته های مختلف صنایع دستی دارد که ۸۰ درصد از آنها بانوان هستند.

مستوفیان با تاکید بر آموزش هنرمندان صنایع دستی خراسان شمالی، گفت: تنها در سال گذشته بیش از هزار نفر در رشته های رودوزی سنتی، چرم، گلیم بافی، معرق چوب، حصیر بافی، جواهرسازی و تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی آموزش دیدند.

وی تصریح کرد: در این کلاس ها جدایی ارایه مباحث فنی و هنری لازم همواره بر شناسایی نیازهای بازار نیز تاکید شده است زیراکه بخش عمده مشکلات فعالان صنایع دستی استان مربوط به بازاریابی است.

به گزارش ایرنا، صنایع‌دستی در استان خراسان شمالی با وجود قدمت، توانایی و ظرفیت‌های فرهنگی، انسانی از کیفیت و تنوع بسیار بالایی برخوردار است که با رونق بازار این صنعت طی سال‌های گذشته، اکنون در مسیر جهش تولید قرار گرفته است.

انواع گلیم و سفره کردی، جاجیم، پارچه‌بافی، چادرشب‌بافی و حوله‌بافی، کلاه کرکی، دوخت لباس‌های سنتی، زیورآلات محلی، چاروق، انواع سفال از مهم‌ترین هنرهای دستی خراسان شمالی محسوب می‌شود که همگی از شهرت و منزلت جهانی برخوردارند و تولید آن در استان در زمره پرطرف‌دارترین مشاغل قلمداد می‌شود.

سال گذشته مهارت بافت سنتی قالی دورو ترکمن و اقدامات پاسدارانه مهارت چاروق دوزی به‌عنوان میراث ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

اکنون بیش از ۱۸ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ۶۹ رشته صنایع‌دستی و البته افراد بسیاری نیز به ‌صورت سنتی و خودجوش در جای‌جای استان در زمینه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.