برنامه‌های دهه آخر صفر ارتقای معرفتی زیارت متعالی در حرم رضوی

رییس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: هدف از برگزاری برنامه‌های دهه آخر ماه صفر و ایام شهادت امام هشتم شیعیان ارتقای اثر بخشی معرفتی و تحقق زیارت متعالی و ارتقای کمی و کیفی خدمت فرهنگی و تسهیلات زیارت است.


خبرنگار : مصطفی قطبی جشوقانی


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان،عبدالحمید طالبی روز شنبه و در نشست خبری برنامه‌های آستان قدس رضوی در دهه آخر ماه صفر، در حرم مطهر رضوی و در جمع خبرنگاران افزود: امسال به دلیل تقارن ایام دهه پایانی ماه صفر و تعطیلات تابستان، شاهد حضور بسیار عظیم زائران در مشهدالرضا(ع) خواهیم بود که در نظر داریم با برنامه‌های تدارک دیده شده پاسخگوی این زائران باشیم.

وی اضافه کرد: قرارگاهی در سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی راه‌اندازی شده است تا با همکاری سایر نهادهای فرهنگی مانند حوزه علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی، حرکتی جمعی را برای پوشش برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی در استان و شهر مشهد به اجرا در آورد.

رییس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، با اشاره به تدارک ۱۷۸ عنوان برنامه علمی و فرهنگی در این ایام اظهار کرد: از این تعداد برنامه ۲۸ برنامه محوری مانندراه‌اندازی موکب های فرهنگی در پیاده راه آیت الله طبسی و ره باغ حضرت زهرا(س)، برگزاری نشست های تخصصی توسط بنیاد پژوهش های اسلامی، میزبانی و اجرای برنامه ویژه زائران غیر ایرانی و اهل سنت برای زائران طراحی شده است.

طالبی با اشاره به یکی از تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی در این ایام و توجه به مناسبت رحلت رسول گرامی اسلام (ص) گفت: در همین راستا یکی از برنامه‌های تدارک دیده شده در شب رحلت پیامبر(ص)، گردهمایی بزرگ قاریان در حرم امام رضا(ع) است.

امتداد خدمت رسانی از اربعین تا پایان ماه صفر

مدیر عالی حرم مطهر رضوی نیز در این نشست گفت:آمادگی خانواده بزرگ خدمت در آستان قدس رضوی برای استقبال و میزبانی از زائران ایام پایانی صفر به بازگشت زائران از زیارت و پیاده‌روی اربعین متصل شده است.

مصطفی فیضی افزود: سه مناسبت ویژه رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت حضرت رضا(ع) در ایام پایانی ماه صفر وجود دارد و در این راستا آستان قدس رضوی به منظور آمادگی و هماهنگی برای خدمت بیشتر به زائران در این ایام همچون سایر ایام مناسبتی ویژه، جلسات بسیاری با دستگاه‌های مختلف در سطح استان و حتی ملی برگزار کرده است.

وی اضافه کرد: هر ساله میلیون‌ها زائر به عشق زیارت حضرت رضا(ع) به مشهدمقدس مشرف می‌شوند به گونه ای که در روزهای ابتدایی دهه پایانی صفر امسال حداقل ۴۰۰ هزار تشرف در هر شبانه‌روز به حریم قدسی رضوی ثبت شد و بی‌شک در روزهای پایانی ماه صفر این جمعیت میلیونی خواهد شد.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: آستان قدس رضوی ساماندهی موکب‌های خدمت‌رسان را در سه حوزه برعهده دارد، نخست می‌توان از موکب‌های اطراف حرم مطهر رضوی نام برد که در مجموع حدود ۱۵۰ موکب در حوزه‌های خدمتی پذیرایی، فرهنگی، فوریت‌های پزشکی و امدادی در دهه آخر صفر در اطراف حرم مطهر مستقر خواهد شد. همچنین موکب‌های خدمت‌رسان با مشارکت ویژه نیروهای مردمی و خدمه حرم مطهر همچون کفشداران، فراشان، دربانان، خدام و سایر کشیک‌ها در جاده‌های منتهی به شهر مشهد ویژه خدمت به زائران پیاده فعالیت خواهند کرد.

فیضی افزود: موکب‌هایی نیز به همت کانون‌های خدمت استان‌ها زیر نظر بنیاد کرامت رضوی در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر در ایام پایانی صفر دایر می‌شود که از جمله خدمات آنها می‌توان به اسکان، ارائه معارف دینی، فرهنگی و پذیرایی اشاره کرد.

دهه آخر ماه صفر با اربعین حسینی آغاز می شود. در این دهه مناسبتهایی چون روز ۲۸ ماه صفر رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) قرار دارد و سرانجام با شهادت امام رضا (ع) در روز ۳۰ صفر به پایان می رسد.

اوج عزاداریها و سوگواریهای حسینی در خراسان رضوی و بسیاری از خطه‌های دیگر ایران در همین دهه است که در آن هیاتهای عزاداری و دسته‌های زنجیرزنی از سراسر کشور به مشهد الرضا آمده و آیین های سوگواری را در کنار حرم امام علی بن موسی الرضا (ع) به جا می‌آورند.

بنا بر آمار رسمی سال های گذشته، پیش بینی می شود در این ایام حدود هشت میلیون زائر وارد کلانشهر مشهد شوند.