گردو تکانی ۴۷ نفر را در خراسان‌شمالی راهی بیمارستان کرد

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ۴۷ نفر از ابتدای مرداد ماه امسال تاکنون بر اثر گردو تکانی و سقوط از درخت مصدوم و توسط نیروهای اورژانس به مراکز درمانی استان منتقل شدند.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان،دکتر تقی دولت آبادی روز سه شنبه اظهار کرد: متاسفانه یک نفر نیز اخیرا در شهرستان شیروان بر اثر سقوط از درخت گردو جان خود را از دست داد.

وی افزود: با وجود هشدارهای مکرر برای جلوگیری از بروز سوانح گردو تکانی اما بی توجهی به این هشدارها همه ساله منجر به فوت و مصدومیت شهروندان در فصل برداشت گردو می شود.

دولت آبادی با تاکید بر اینکه باغداران باید از روش های ایمن برای گردو تکانی استفاده کنند، گفت: استفاده از روش‌های سنتی همه ساله موجب مرگ و مصدومیت شمار زیادی از گردو تکان ها در فصل برداشت این محصول می‌شود.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: استفاده از روش های نوین برای برداشت گردو همچون سرشاخه کاری می تواند نقش موثری در پیشگیری از این سوانح داشته باشد.

به گزارش بازتاب خراسان ،افتادن از درخت یکی از حوادث شایع خراسان شمالی در فصل برداشت گردو است که کارشناسان جهاد کشاورزی استان علت سقوط از درخت گردو را آلوده بودن درختان به کرم خرّاط عنوان می‌کنند.

کرم خرّاط، چوب را از داخل خورده و دچار پوسیدگی می‌کند اما ظاهر شاخه، نشانی از بیماری و یا شکستگی ندارد.

خراسان شمالی از قطب های تولید گردو در کشور است و بیشترین سطح زیر کشت این محصول مربوط به شهرستان شیروان با یکهزار و ۲۸۵ هکتار و شهرستان های بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان از دیگر مناطق دارای گردو است.

۶.۵ درصد باغ‌های خراسان شمالی و ۲ درصد تولید مربوط به گردو است و سطح زیر کشت گردو در این استان سه هزار و ۷۳ هکتار تخمین زده می شود و میانگین عملکرد نیز در واحد سطح ۲ تُن است.