به بهانه فرارسیدن ۱۳ شهریورماه  سالروز اولین اردوی جهادی ایران با مدیریت طلبه ای جوان

ساعت ۱۴ روز شنبه،۹ شهریور ۱۳۴۷، زلزله‌ای با قدرت ۷/۱درجه در مقیاس ریشتر، منطقه دشت‌بیاض و کاخک را در جنوب خراسان لرزاند؛ ساعاتی بعد، زلزله‌ دیگری با قدرت ۴/۶ ریشتر فردوس را تکان داد و مناطق مسکونی را به تلّی از خاک تبدیل کرد.


گزارشی از : اعظم جمالی


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازتاب خراسان،در این حادثه، ۱۲ هزار نفر کشته و ۷۰ هزار نفر بی‌خانمان شدند و یک فاجعه تمام‌عیار اتفاق افتاد؛ به طوری که روزنامه‌های آن دوره تیتر زدند: «در کاخک و فردوس اثری از حیات نیست».

با وجود عمق فاجعه، کمک‌های دولتی محدود و ناکافی بود، خبر این مسئله به مشهد رسید و آیت‌ا... خامنه‌ای بلافاصله اعلام کرد که می‌خواهد برای کمک‌رسانی به فردوس برود.

این اقدام با استقبال دوستانش همراه شد؛ مرحوم آیت‌ا... واعظ طبسی، شهید هاشمی‌نژاد و جمعی از بازاریان از پیشنهاد او استقبال کردند و با آیت‌ا... خامنه‌ای راهی فردوس شدند: «آقای طبسی، آقای هاشمی‌نژاد و گروهی از بازاریان علاقه‌مند و عده‌ای طلاب، ۱۰ الی ۱۵ تا ماشین و ۷۰ الی ۸۰ نفر آدم راه افتادند و به طرف منطقه زلزله‌زده آمدند.» آیت‌ا... خامنه‌ای و همراهان، زودتر از کامیون‌های حامل کمک‌های مردم مشهد، به فردوس رسیدند و بلافاصله به عیادت بیماران و مجروحان واقعه رفتند.
آیت‌ا... خامنه‌ای و دوستانش به میدان مرکزی شهر رفتند و چادر بزرگی برپا کردند که محل توزیع کمک‌های مردمی بود. سرعت عمل و نوع برخورد آن‌ها باعث شد که مردم خیلی زود برای رفع نیازها و کمک گرفتن به سراغ آیت‌ا... خامنه‌ای و دوستانش بروند، کار کمک‌رسانی باید انجام می‌گرفت و آن‌ها به عنوان امین مردم مشهد، باید کمک‌های مشهدی‌ها را خودشان به دست زلزله‌زدگان می‌رساندند. طی سه روز بعد، ۱۲ کامیون، حامل کمک‌های مردم مشهد به فردوس رسید و نشان داد که این کاروان، پشتوانه مردمی ویژه‌ای دارد.

در چادر «پایگاه امداد روحانیت»، همه چیز توزیع می‌شد؛ از مواد غذایی مانند برنج، حبوبات، سیب‌زمینی و... بگیرید تا لباس و کفش و چراغ خوراک‌پزی و پتو و لحاف و چادر، با مدیریت آیت‌ا... خامنه‌ای فعالیت‌های امدادی محدود به شهر فردوس نشد؛ روستاهای متعددی در اطراف شهر وجود داشت که به شدت نیازمند کمک بودند و امدادرسانی به روستاها نیز در حال انجام بود.
اکنون پس از گذشت سال ها از زلزله فردوس، مردم این شهرستان به پاسداشت یاد و خاطره حضور جهادی و موثر رهبر فرزانه انقلاب در این فردوس، ۱۳ شهریورماه را روز فرهنگ فردوس و مبدأ اردوهای جهادی نام نهاده اند تا با گرامی داشت این ایام، از زحمات رهبر معظم انقلاب و ‌روحانیت عزیزی که روزهای متمادی مشغول دلجویی و خدمات رسانی به زلزله زدگان و مصدومان بودند، قدردانی کنند.